تاریخ : چهارشنبه, ۲۹ فروردین , ۱۴۰۳ Wednesday, 17 April , 2024

شورای نگهبان روز سه‌شنبه نظر نهایی درباره انتخابات را اعلام می‌کند

  • 08 خرداد 1396 - 19:28
شورای نگهبان روز سه‌شنبه نظر نهایی درباره انتخابات را اعلام می‌کند

عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان، گفت که این شورا، روز سه‌شنبه ۹ خرداد، نظر نهایی خود را درباره دوره دوازدهم انتخابات ریاست جمهوری اعلام خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، آقای کدخدایی روز دوشنبه هشتم خرداد، ضمن اعلام این موضوع افزود که همچنان «چند گزارش» درباره انتخابات ریاست جمهوری باقی مانده که تا سه‌شنبه بررسی می‌شود.

پیش از این، آیت‌الله احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان گفته بود که علیرغم «علیرغم تخلفات بسیار»، سلامت انتخابات را «تایید می‌کنم».

طبق قوانین، اظهارنظر درباره نتیجه قطعی و نهایی انتخابات ریاست جمهوری و مجلس شورای اسلامی با شورای نگهبان است.

در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران که روز ۲۹ اردیبهشت برگزار شد، حسن روحانی برای یک دوره چهار ساله دیگر به عنوان رئیس جمهور انتخاب شد.

رقیب اصلی او، ابراهیم رئیسی بود که به جایگاه دوم دست یافت.

آقای رئیسی که “تولیت آستان قدس رضوی” را بر عهده دارد،‌ دولت حسن روحانی را متهم به انجام «تخلفات مهندسی‌شده» در انتخابات کرده و گفته که رسیدگی نکردن شورای نگهبان به این «تخلفات» به «اعتماد مردم آسیب» می زند.

نامزد رقیب حسن روحانی در سخنان دیگری در روز شنبه ششم خرداد، اتفاقات انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ را «بی‌سابقه‌» خواند و گفت که «تخلفات مهندسی‌شده در انتخابات زیاد بود».

آقای رئیسی از جمله مدعی شد که «تمام امکانات وزارتخانه‌ها و استانداری‌ها و بهداری‌ها و… ستاد انتخاباتی کاندیدای دولت شد».

این در حالیست که حسن روحانی و مقام‌های ارشد دولت مانند اسحاق جهانگیری، از سلامت انتخابات دفاع می‌کنند.

آقای روحانی حتی مدعی شده که به خاطر عدم همکاری شورای نگهبان برای تمدید رای‌گیری پس از ساعت ۱۲ شب، آرای او چهار میلیون کمتر از آرای واقعی بوده است.

دیدگاه