جنتی: سلامت انتخابات را تأیید می‌کنم، اما تخلفات بسیاری هم شد

  • 04 خرداد 1396 - 9:20
جنتی: سلامت انتخابات را تأیید می‌کنم، اما تخلفات بسیاری هم شد

آیت‌الله احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان اظهار داشت که سلامت انتخابات ۲۹ اردیبهشت را تایید می کند، اما تخلفات «بسیار» نیز در این انتخابات صورت گرفت.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، احمد جنتی در نشست هیئت رئیسه مجلس خبرگان در روز چهارشنبه گفت: «سلامت انتخابات را تایید می کنم که خیلی خوب بود اما تخلفات بسیاری هم شد که بخشی از آن متوجه مسئولان بود که تخلفات بسیاری کردند.»

دبیر شورای نگهبان تصریح کرد:«کسانی که در این قضایا تخلفات بزرگ کردند از گناهانشان توبه کنند زیرا حق الناس گریبانشان را می گیردو به فرموده رهبر انقلاب واقعا حق الناس است.»

احمد جنتی نام افرادی که در این انتخابات «تخلفات بزرگ» کرده اند را نبرده است.ولی وی با این حال دولت را به عنوان مجری انتخابات به «قانون شکنی»متهم کرده است.

دبیر شورای نگهبان گفته است:«تخلفات انتخاباتی از نظر مالی و سیاسی چشمگیر بود و انتظار نداشتیم دستگاه‌های مجری انتخابات که باید مجری قانون باشند، خودشان قانون شکنی کنند به نحوی که همه مطلع شوند که این خلاف انتظار بود.»

وی همچنین اضافه کرده است:« البته نوعی از تخلفات هم بود که مانند همیشه صورت گرفت که آن را شورای نگهبان بررسی می کند، گزارشش را می گیرد و اگر لازم باشد بازرس می فرستد که البته اینها طبیعی است و در همه دوره‌های انتخابات اعم از مجلس و ریاست جمهوری بوده است.»

این در حالی است که سخنگوی شورای نگهبان نیز گفته است، در جلسه روز چهارشنبه سوم خرداد این شورا درباره گزارش‌های زیادی که از سوی ستادهای دو نامزد انتخابات دریافت شده است بحث، و قرار شد بررسی کارشناسی بیشتری صورت بگیرد و ارزیابی دقیق‌تری ارائه شود.

عباسعلی کدخدایی همچنین اظهار داشت: «همچنین با توجه به تعدد گزارش‌های دریافتی و لزوم دقت بیشتر جهت اعتبارسنجی آنها، مقرر شد کارشناسان مربوط پس از بررسی نتایج، آن را در جلسه آتی شورای نگهبان تقدیم تا تصمیم نهایی اتخاذ گردد».

سخنگوی شورای نگهبان پیشتر گفته بود که گزارش تخلفات انتخاباتی «زیاد» است.

آقای کدخدایی در پیام تلگرامی روز چهارشنبه خود نامی از ستادهای انتخاباتی طرف شکایت نبرد ولی پیشتر ستاد ابراهیم رئیسی از روند انتخابات شکایت کرده بود.

انتخابات ریاست جمهوری ایران به همراه انتخابات شوراها و میاندوره‌ای مجلس روز جمعه ۲۹ اردیبهشت برگزار شد. در انتخابات ریاست جمهوری، حسن روحانی با کسب ۵۷ درصد آرا توانست رقبای خود را پشت سر بگذارد.

دیدگاه