هشدار جان کری در آستانه بررسی طرح تحریم ایران در کنگره

  • 04 خرداد 1396 - 9:17
هشدار جان کری در آستانه بررسی طرح تحریم ایران در کنگره

جان کری، وزیر امور خارجه سابق و رئیس پیشین کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا، درباره وضع تحریم های جدید کنگره علیه ایران هشدار داده است.

به گزارش بی‌بی‌سی، قرار است که کمیته روابط خارجی سنا پنجشنبه (۲۵ مه) پیش نویس طرحی را بررسی کند که تحریم‌های ایران را در عرصه‌های موشکی، حقوق بشر و تروریسم به ویژه در مورد سپاه پاسداران تشدید می‌کند.

این طرح که توسط گروهی از سناتورهای جمهوریخواه و دموکرات تهیه شده است، علیه اشخاصی که در برنامه موشک‌های بالستیک ایران نقش دارند تحریم‌های اجباری وضع می‌کند.

این پیش‌نویس قرار است روز چهارم خردادماه به وقت ایالات متحده، بررسی شود.

جان کری روز چهارشنبه (۲۴ مه/ سوم خرداد) در یک رشته پیامک توییتری علیه تصویب این طرح هشدار داد و گفت در دستیابی به «برنامه جامع اقدام مشترک» فراز و نشیب‌های زیادی وجود داشته و او از گفت‌وگو در این مورد استقبال می‌کند. وزیر خارجه آمریکا سپس افزوده است «دوستان و همکاران پیشین من این نظر من است: اکنون زمان آن است که با دقت گام برداریم».

کری به انتخاب دوباره حسن روحانی در مقام ریاست‌جمهوری اشاره کرده و می‌گوید «اکنون زمان مناسبی برای طرح (تحریم) تازه ایران نیست».

به گفته کری در شرایط فعلی هم ابزار لازم و کافی برای فشار آوردن بر تهران وجود دارد و لازم است در بررسی تحریم‌های تازه، خطری که ممکن است تصویب احتمالی آن‌ها بر «برجام» داشته باشد، را در نظر گرفت. او همچنین خواستار در نطر گرفتن پیامد «مقابله، بدون مذاکره‌»، و نیز مشورت و رایزنی با متحدان اروپایی آمریکا که نقش «حیاتی داشتند و دارند» شده‌است.

در زمانی که پیش‌نویس طرح تازه به کمیته روابط خارجی سنا ارائه شد، رابرت منندز، سناتور دمکرات، و سناتور باب کورکر، رئیس جمهوری‌خواه این کمیته، گفته بودند این تحریم‌ها نقض توافق هسته‌ای با ایران نیست.

سناتور منندز گفته بود «ما با وسواس تلاش کردیم (طرح) طوری تنظیم شود که بر توافق هسته‌ای (آن گونه که الان است) تاثیری نداشته باشد».

تا کنون بازرسان بین‌المللی و نیز وزارت خارجه ایالات متحده، پایبندی طرف‌ها به اجرای توافق اتمی را تائید کرده‌اند. رکس تیلرسون، وزیر خارجه فعلی آمریکا، در دی ماه گذشته گفته بود او توافق اتمی با ایران را مورد «بازنگری کامل» قرار می‌دهد ولی درخواست نمی‌کند تا این توافق رد شود.

توافق اتمی میان ایران، آمریکا، روسیه، چین، فرانسه، بریتانیا و آلمان در تیر ماه دو سال پیش در وین، پایتخت اتریش به‌دست آمد؛ بر اساس این توافق که به «برجام» موسوم است ایران پذیرفت تا بسیاری از فعالیت‌های هسته‌ایش را تعطیل یا متوقف کند، و در مقابل تحریم‌های بین‌المللی علیه تهران نیز لغو شوند.

 

دیدگاه