انتخابات ۹۶: استان‌های ایران به کدام نامزد رای دادند؟

  • 03 خرداد 1396 - 10:33
انتخابات ۹۶: استان‌های ایران به کدام نامزد رای دادند؟

در انتخابات ایران، استان‌ها به خودی خود نقشی در پیروزی و شکست نامزدها ندارند؛ رای هر رای‌دهنده، در هر استانی که رای دهد، وزن و اهمیت یکسانی دارد و به همین دلیل، آرای کل معیار است. در بعضی کشورها مثل آمریکا بعضی ایالت‌ها رای قوی‌تری دارند و برای همین هم معیار آرای تفکیکی است و نه کل آرا. درباره خوبی و بدی این دو روش بحث‌ها زیاداست.

در انتخابات حسن روحانی در مجموع ۲۳ میلیون و پانصد هزار رای به دست آورد و ابراهیم رئیسی حدود ۱۶ میلیون رای. اما آقای رئیسی باوجود باختن ریاست جمهوری، در چند استان رقیبش را شکست داد.

همانطور که در نقشه بالا می‌بینید، هشت استان در شرق و نوار مرکز ایران، ابراهیم رئیسی را انتخاب کرده‌اند و در بقیه استان‌ها حسن روحانی پیروز شده است. البته هنوز وضعیت استان کرمان مشخص نشده و مقام‌های استانی سخنی درباره نتیجه شمارش آرا نگفته‌اند.

وزارت کشور ایران هنوز آمار رسمی تفکیکی را اعلام نکرده است. اما براساس گفته‌های مقام‌های استانی و رسانه‌ها، برآورد جرئی‌تری از گرایش‌های ۳۰ استان ایران به دست آورده ایم که تمایل استان‌ها را به دو نامزد انتخابات نشان می‌دهد.

حسن روحانی: بیشترین آرا در مرزها

همانطور که در نقشه زیر می‌بینید، استان‌های کردستان با ۷۵ درصد و سیستان و بلوچستان با حدود ۷۳ درصد بیشترین رای را به حسن روحانی داده‌اند.

در نقشه زیر، هرچه رنگ بنفش استان‌ها پررنگ‌تر باشد، نشان می‌دهد که رای‌دهندگان گرایش بیشتری به حسن روحانی داشته اند. بنفش رنگی است که ستاد تبلیغاتی آقای روحانی به عنوان نماد انتخاب کرده است.

ابراهیم رئیسی: بیشترین آرا در خراسان و مرکز

ابراهیم رئیسی موفق شده آرای هشت استان را به دست بیارد. البته احتمال دارد با انتشار آمار نهایی کرمان، این تعداد به ۹ استان برسد.

آقای رئیسی همانطور که انتظار می‌رفت، در استان‌های خراسان شمالی، رضوی و جنوبی پیروز شده است. البته فاصله او با حسن روحانی تنها در خراسان جنوبی زیاد بوده است جایی که با ۶۴ درصد، بیشترین رای را آورده است. قم هم یکی دیگر از استان‌هایی است که با ۵۵ درصد رای دهندگانش ابراهیم رئیسی را انتخاب کرده‌اند.

آقای رئیسی کمترین مقبولیت را هم همانطور که در نقشه زیر میبینید، در استان‌های کردستان و سیستان و بلوچستان داشته است با حدود ۲۵ درصد آرا.

توضیح درباره آمار تفکیکی:

  • معیار رنگ آمیزی استان‌ها اطلاعاتی است که مقام‌های استانی و رسانه‌ها اعلام کرده‌اند.
  • آمار تفکیکی رسمی هنوز منتشر نشده است و نتیجه نهایی ممکن است در بعضی از استان‌ها تغییر کند.

دیدگاه