پیروزی قاطع لیست امید؛ مرتضی الویری رییس موقت شورای شهر تهران شد

  • 01 خرداد 1396 - 12:44
پیروزی قاطع لیست امید؛ مرتضی الویری رییس موقت شورای شهر تهران شد

اعضای تازه شورای شهر تهران خبر داده‌اند که اولین جلسه پنجمین شورای شهر تهران را برگزار کرده و هیات رییسه موقت انتخاب کرده‌اند.

مرتضی الویری٬ شهردار سابق تهران٬ رییس سنی هیات رییسه موقت شده است و احمد مسجدجامعی و شهربانو امانی نائب رییس هستند.

انتخاب هیات رییسه موقت براساس سن اعضا است و در جلسه بعدی شورا٬ هیات رییسه سنی باید مقدمات انتخاب هیات رییس دایم را فراهم کند.

بهاره آروین و حجت نظری به عنوان منشی‌های موقت منصوب شدند.

تمام فهرست ۲۱ نفره اصلاح‌طلبان به نام “فهرست امید”٬ بالاترین آرای تهران را به دست آورده‌اند. محسن هاشمی٬ رییس سابق مترو تهران٬ با یک میلیون و ۷۰۰ هزار٬ بالاترین رای تهران را به دست آورده است. مرتضی الویری و احمد مسجدجامعی هر کدام با حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار رای در جایگاه دوم و سوم ایستاده‌اند.

مهدی چمران٬ رییس اصولگرای شورای شهر دوم٬ سوم و چهارم تهران در این فهرست با ۶۵۶ هزار رای نفر ۲۲ شده و عضو علی‌البدل محسوب می‌شود. اعضای علی‌البدل در صورت کنار رفتن ۲۱ عضو ثابت شورای شهر تهران می‌توانند جایگزین آنان شوند.

به این ترتیب بعد از ۱۵ سال تمام کرسی‌های پنجمین شورای شهر تهران در اختیار اصلاح‌طلبان قرار گرفته است. تنها در اولین شورای شهر تهران اصلاح‌طلبان اکثریت داشتند ‌اما در آن شورا هم اکثریت مطلق با اصلاح‌طلبان نبود.

در ۱۵ سال گذشته مهدی چمران٬ چهره اصولگرا٬ رییس شورای شهر تهران بوده و فقط برای مدت یک سال احمد مسجدجامعی از طیف اصلاح‌طلب این مقام را در اختیار داشته است.

از اردیبهشت ماه سال۱۳۸۲ دو شهردار اصولگرا یعنی محمود احمدی‌نژاد و محمدباقر قالیباف اداره مهم‌ترین شهر ایران را به عهده داشته‌اند. اولین شهردار اصولگرا دو سال بعد از شهرداری٬ رییس‌جمهور ایران شد. اما تلاش آقای قالیباف برای رسیدن به بالاترین پست اجرایی ایران ناموفق بود. او بعد از انقلاب طولانی‌ترین زمان تصدی پست شهرداری تهران را داشته است.

انتخاب شهردار تهران مهم‌ترین وظیفه شورای تازه است. محمود صادقی٬ نماینده تهران در مجلس٬ دیروز در توییتی نوشت که ۲۱ عضو شورای شهر تهران از فهرست امید در میثاق‌نامه‌ای تعهد داده‌اند که پست شورای شهر را برای هیچ مقام دیگری ترک نکنند.


اسامی ۲۱ عضو اصلی شورای شهر تهران

۱_ محسن هاشمی بهرمانی

۲_ مرتضی الویری

۳_ احمد مسجدجامعی

۴_ شهربانو امانی

۵_ محمدجواد حق شناس

۶_ بهاره آروین

۷_ ابراهیم امینی

۸_ افشین حبیب زاده

۹_ آرش حسینی

۱۰_ حسن خلیل آبادی

۱۱_ علی اعطا

۱۲_ زهرا صدراعظم نوری

۱۳- محمد سالاری

۱۴_ حسن رسولی

۱۵_ ناهید خداکرمی

۱۶_ مجید فراهانی

۱۷_ زهرا نژادبهرام

۱۸_ محمود میرلوحی جوآبادی

۱۹_الهام فخاری

۲۰_ محمد علیخانی

۲۱_ بشیر نظری

دیدگاه