تأکید روحانی بر «شنیده شدن صدای جوانان، زنان و اقلیت‌ها» در انتخابات

  • 01 خرداد 1396 - 12:32
تأکید روحانی بر «شنیده شدن صدای جوانان، زنان و اقلیت‌ها» در انتخابات

حسن روحانی گفت که رأی مردم به او به معنی نبود گلایه از فعالیت دولت نیست، اما افزود که در انتخابات صدای مردم از جمله صدای اقلیت‌ها، زنان و جوانان شنیده شده است.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، آقای روحانی روز یکشنبه۳۱ اردیبهشت، در اولین جلسه هیئت دولت پس از انتخابات ریاست جمهوری گفت که «در این انتخابات به خوبی صدای مردم شنیده شد».

او اضافه کرد: «در این انتخابات، صدای جوان‌هایی که می‌خواستند از آینده بهتر کشور و زندگی خود اطمینان پیدا کنند و صدای دختران و زنانی که می‌خواستند از فرصت برابر برای فعالیت‌های اجتماعی سخن بگویند، صدای همه خانواده‌هایی که نسبت به آینده فرزندان خود نگرانی‌هایی داشتند، صدای همه اقلیت‌های قومی و مذهبی که می‌خواستند مطمئن به اجرای دقیق حقوق شهروندی باشند و صدای مردمی که از دروغ‌ها و تهمت‌ها نالیدند و در برابر مسیرهای فریبکارانه ایستادگی کردند، شنیده شد».

پیش از انتخابات، رهبران برخی اقلیت‌های دینی، از جمله مولوی عبدالحمید امام جمعه اهل سنت زاهدان، و برخی از دیگر روحانیون شاخص اهل سنت از حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری حمایت کردند.

در آن زمان امام جمعه اهل سنت زاهدان ضمن حمایت از آقای روحانی درعین حال از محقق نشدن برخی از خواسته‌ها و مطالبات جامعه اهل سنت در دولت اول او انتقاد کرده است.

مواردی چون «عدم به‌کارگیری اهل سنت در وزارتخانه‌ها و مدیریت‌های کلان کشوری»، «به کارگیری بسیار اندک شایستگان اهل سنت در مدیریت‌های استانی» و «عدم حمایت اصلاح‌طلبان از اهل سنت در هنگام مواجهه با مشکلات» از جمله این انتقادها است.

امام جمعه اهل سنت زاهدان روز جمعه ۱۵ اردیبهشت، نیز «مشارکت در مدیریت‌های کلان کشور» و «تأمین آزادی‌های مذهبی» را از مهم‌ترین خواسته‌های جامعه اهل سنت از رئیس‌جمهور آینده ایران برشمرده بود.

اهل سنت در ایران از برخی حقوق اجتماعی از جمله امکان تصدی سمت‌های بالای دولتی محروم بوده‌اند، گرچه در سال ۹۴ صالح ادیبی به عنوان نخستین سفیر کرد اهل سنت در ویتنام و کامبوج منصوب شد.

در دولت حسن روحانی همچنین عماد حسینی از نمایندگان اهل سنت مجلس هشتم، به عنوان معاون وزیر نفت مشغول به کار است.

پیش از این نیز گزارش‌هایی درباره محدودیت‌ها برای روحانیون اهل سنت در ایران منتشر شده است.

زرتشتیان، یهودیان و مسیحیان ایران نیز از داشتن سمت‌های بالای دولتی محروم هستند.

در دولت اول حسن روحانی، همچنین هیچ زنی به عنوان وزیر انتخاب نشد، اما معصومه ابتکار به عنوان رئیس سازمان محیط زیست، الهام امین‌زاده به عنوان دستیار رئیس‌جمهور در امور حقوق شهروندی، و زهرا احمدی‌پور به عنوان رئیس سازمان میراث فرهنگی معرفی شدند.

دولت یازدهم اما برای نخستین بار چهار زن را به عنوان فرماندار و ۱۳ زن به عنوان بخشدار منصوب کرد.

«رأی مردم به معنای نبود نقص در امور اجرایی نیست»

آقای روحانی در بخش دیگری از سخنان خود گفت که رأی مردم به او، «به معنای نبود گله‌مندی آنها از کار دولت یازدهم و نقص در امور اجرایی کشور نیست».

او اضافه کرد: « البته آنهایی نیز که به دیگران رأی دادند، رای آنان به معنای نپذیرفتن خدمات دولت یازدهم نبوده چرا که ما می‌دانیم مردم ما به مسیری که خودشان انتخاب کردند و مجدداً آن را برگزیدند، اعتماد دارند و می‌خواهند که ما با تلاش بیشتر این مسیر و راه را ادامه دهیم».

منتخب انتخابات ریاست جمهوری در عین حال تصریح کرد که این انتخابات شکست برای هیچ جناح و حزبی نبوده است.

او اضافه کرد: «ما در برابر معاندان و مخالفانی در منطقه و جهان قرار داریم که باید برای مقابله با آنها دست یکدیگر را بگیریم و در مسیر ارتقای کشور از هیچ تلاشی دریغ نکنیم».

آقای روحانی همچنین از مردم خواست که خود را در سرنوشت کشور «قدم به قدم سهیم بدانند» و نظرات و سخنان خود را از طریق احزاب، گروه‌ها، فضای مجازی، سازمان‌های مردم‌ نهاد و انجمن‌های تخصصی بیان کنند.

حسن روحانی روز شنبه نیز در پیامی انتخاب خود را «پیروزی صلح و آشتی بر تنش و خشونت» توصیف کرده و گفته بود که «امروز دنیا می‌داند، ایران مسیر دور از خشونت را برگزیده است».

در همان روز ابراهیم رئیسی، رقیب اصلی آقای روحانی در انتخابات، در بیانیه‌ای بدون تبریک گفتن به پیروز انتخابات و ضمن تأکید بر «پیگیری تخلفات آشکار» در برگزاری انتخابات، رأی خود را «سرمایه‌ای مهم و پشتوانه عظیم» توصیف کرد که به گفته او «به هیچ وجه نمی‌توان آن را در عرصه سیاسی و تصمیم‌گیری کلان کشور نادیده گرفت».

محمدباقر قالیباف نامزد مستغفی انتخابات، نیز اعلام کرده که با هدف مبارزه با گروه موسوم به «چهار درصدی‌ها» وارد کارزار انتخابات ریاست جمهوری شده و هر دولتی برای اصلاح «مفاسدی» که «ریشه‌های عمیقی در رابطه‌ میان قدرت و ثروت دارد»، باید اقدام فوری کند.

دیدگاه