سخنگوی دولت از توقف اجرای سند 2030 تا اطلاع ثانوی خبر داد

  • 26 اردیبهشت 1396 - 17:00
سخنگوی دولت از توقف اجرای سند 2030 تا اطلاع ثانوی خبر داد

یک‌ روز پس از اعتراض حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، به ارسال «گزارش‌های دروغ» در مورد دولت او به رهبر انقلاب، سخنگوی دولت او روز سه‌شنبه اعلام کرد که «با توجه به منویات رهبری» تا رفع ابهامات درباره سند ۲۰۳۰، «هر آن چه مربوط به آن است در ایران متوقف می‌شود».

به نوشته خبرگزاری ایلنا، حسن روحانی روز دوشنبه در مجموعه ورزشی شهید پورشریفی تبریز گفت: «می‌گویند دولت سند ۲۰۳۰ را قبول کرده است، در حالی که دولت می‌گوید فرهنگ ایرانی و اسلامی را اجرا می‌کند. آنها آن قدر پررو شدند که گزارش دروغ به محضر رهبری می‌فرستند.»

آقای روحانی روز شنبه، ۲۳ اردیبهشت، نیز در یک سخنرانی در جمع هواداران خود، به رهبر انقلاب و مردم اطمینان داد که دولت او به سند ۲۰۳۰ یونسکو «در چارچوب قوانین و فرهنگ ایران پایبند خواهد بود».

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، محمدباقر نوبخت روز سه‌شنبه بار دیگر تاکید کرد که «۲۰۳۰ یک قرارداد نیست که نیاز به امضای طرفین داشته باشد و هیچ امضایی از مقامات جمهوری اسلامی پای آن وجود ندارد.»

آقای نوبخت سند ۲۰۳۰ یونسکو را «یک چارچوب عملی برای آموزش دانست» و گفت: در نشست آبان ۹۴ یونسکو هیچ کشوری جز ایران اشکالی در آن ندید و وزیر آموزش و پرورش این متن را قرائت کرد که در اسناد آنجا ثبت شد که «جمهوری اسلامی ایران خود را متعهد به بخش‌هایی از چارچوب اقدام آموزش ۲۰۳۰ که به هر شکلی در تعارض با مقررات و اولویت‌های ملی، باورهای دینی و ارزش‌های فرهنگی جامعه ایرانی تفسیر و تعبیر شوند، نمی‌داند.»

سند آموزشی [سال] ۲۰۳۰ یونسکو بر مسائلی همچون آموزش محیط زیست، برابری جنسیتی و فرصت‌های برابر اجتماعی برای زنان و مردان، حقوق بشر، رفع تبعیض از اقلیت‌ها، و فرهنگ صلح و عدم خشونت تأکید دارد.

آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر انقلاب روز یک‌شنبه، ۱۷ اردیبهشت، اجرای این سند را غیرمجاز دانسته و اعلام کردند که جمهوری اسلامی تسلیم سندهایی مانند سند ۲۰۳۰ یونسکو نخواهد شد.

پیشتر محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، نیز روز ۲۰ اردیبهشت گفته بود که مخالفان بحث‌هایی را درباره این سند مطرح کرده اند که در آن وجود ندارد.

او تأکید کرده بود که جمهوری اسلامی به بخش‌هایی از این سند که با «موازین شرعی و عرف» جمهوری اسلامی مغایر باشد، «هیچ تعهدی» نخواهد داشت.

سخنگوی دولت حسن روحانی همچنین گفت که «آن چه در شب‌نامه‌ها پخش می‌کنند و من شرم می‌کنم آنها را بگویم با این اهداف متفاوت است. در این سند برخی مباحث جنسی که از سوی برخی افراد گفته می‌شود وجود ندارد. در شب‌نامه‌ها مسائلی را مطرح می‌کنند که ما حتی اگر دین هم نداشته باشیم بر اساس فرهنگ‌مان با این مسائل مخالفیم».

دیدگاه