آخرین مناظره انتخابات ریاست جمهوری؛ اتهام‌های گسترده نامزدها به یکدیگر

  • 22 اردیبهشت 1396 - 23:13
آخرین مناظره انتخابات ریاست جمهوری؛ اتهام‌های گسترده نامزدها به یکدیگر

سومین مناظره نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری ایران با موضوع مسائل اقتصادی جمعه ٢٢ اردیبهشت، به طور زنده از تلویزیون پخش شد.

به گزارش رسانه‌ها، حسن روحانی و اسحاق جهانگیری تاکید داشتند که ریاست جمهوری محمدباقر قالیباف یا ابراهیم رئیسی به معنی بازگشت به دوران محمود احمدی نژاد است. در مقابل آقایان قالیباف و رئیسی گفتند ادامه کار دولت کنونی با توجه به “اشرافی‌گری” به ضرر طبقات فرودست خواهد بود.

در این مناظره نامزدهای ریاست جمهوری متقابلا یکدیگر را به فساد مالی متهم کردند.

حسن روحانی و اسحاق جهانگیری با اشاره به رسوایی واگذاری غیرقانونی “املاک نجومی” شهرداری تهران، صلاحیت محمدباقر قالیباف را زیر سوال بردند. در مقابل آقای قالیباف گفت آقایان روحانی و جهانگیری خود از املاک نجومی و تخفیف ویژه در خریداری زمین بهره‌مند شده‌اند.

ابراهیم رئیسی نیز حسن روحانی را متهم کرد که مانع رسیدگی قضایی به پرونده فساد یکی از نزدیکانش شده است. آقای روحانی هم آقای رئیسی را متهم کرد که از منابع عمومی، از منابع آستان قدس و کمک‌های نهادهای امنیتی برای تبلیغات انتخاباتی استفاده می‌کند.

مناظره با سوالی از اسحاق جهانگیری درباره مبارزه با قاچاق آغاز شد.

آقای جهانگیری در پاسخ به این سوال به آقایان رئیسی و قالیباف حمله کرد و گفت: “نامزدهای محترم از سابقه خودشان نترسند. بگویند ما در نیروی انتظامی بودیم چه کردیم، در قوه قضاییه با فساد چه کردیم. کسی که در قوه قضاییه بیشترین مسئولیت را داشته آقای رئیسی بوده است. هیچ کس به اندازه آقای رئیسی در راس قوه قضاییه نبوده. او باید بگوید برای مبارزه با فساد چه کرده است. آقای قالیباف که دوره‌ای طولانی مسئول مبارزه با قاچاق کالا و ارز بودند، توضیح بدهند که چه کردند؟”

او همچنین با انتقاد از متولی آستان قدس گفت: “آقای رییسی یک ماه مانده به ثبت نام گفتند من قصد ثبت نام ندارم. بعد جزوه‌ای نشان دادند که گفتند شش ماه روی این برنامه کار شده است.”

ابراهیم رئیسی در دفاع از خودش گفت: ” پشتوانه برنامه‌ای که از آن صحبت کردم کارهایی بوده که در دانشگاه های مختلف کشور انجام شده و وقتی نامزد شدم، از حاصل این تحقیقات چند ساله استفاده کرده‌ام.”

آقای رئیسی درباره نقش خود در مبارزه با قاچاق هم گفت که در قوه قضاییه و سازمان بازرسی با فساد مبارزه کرده اما مهم پیشگیری از فساد است و این کاری است که باید در دولت انجام شود.

محمدباقر قالیباف هم آقای جهانگیری را متهم کرد که برای خود و همکارانش پاداش‌های کلان تصویب کرده است. او اتهام واردات غیرقانونی از طرف وزیر آموزش و پرورش را هم تکرار کرد و گفت دولتی که وزیرانش واردات کالا انجام می‌دهند نمی‌تواند با قاچاق مبارزه کند. مصطفی میرسلیم هم مطلب مشابهی را بیان کرد.

اتهام متقابل املاک نجومی

اسحاق جهانگیری در پاسخ به این مطالب حمله شدیدی به آقای قالیباف کرد و با پیش کشیدن پرونده املاک نجومی گفت: “آقای قالیباف املاک مردم را چه کردید؟ طبق گزارش سازمان بازرسی املاک مردم را بخشیدید. تخفیف نجومی دادید. جلوی تحقیق و تفحص مجلس و شورای شهر را گرفتید.”

در ادامه مناظره ابراهیم رئیسی گفت که در دولت “به وفور” پرونده فساد ایجاد می‌شود و “دولت صبح تا شب تبدیل شده به محل پرونده تولید فساد و دستگاه قضایی باید رسیدگی کند.”

پس از آن محمدباقر قالیباف دولت حسن روحانی را متهم کرد که پس از رسوایی مشهور به “حقوق‌های نجومی” برنامه‌ریزی کردند تا مقابله به مثل کنند.

او گفت: “چون فساد حقوق نجومی شما در آمد، آقای نجفی مشاور شما جلسه گذاشت تا معادل سازی کنید و نگذارید جلوی کثافتکاری حقوق نجومی گرفته شود.”

آقای قالیباف حسن روحانی و اسحاق جهانگیری را به “پررویی، جوسازی و دروغ‌گویی” متهم کرد و خطاب به آقای جهانگیری گفت: “املاک نجومی را کی برده است؟ خود شما. همین زمینی که الان در ونک دارید. شما از دولت در ونک ٣٨۵ متر زمین را به متری ٣۴۵ هزار تومان گرفتید. ما را می‌گویید املاک نجومی؟ ما زمین را دادیم به رفتگر.”

حسن روحانی در واکنش به آقای قالیباف حمله کرد و گفت: “آقای قالیباف شما در این چهار سال با دوستانتان به اندازه کافی تخریب کردید. در روزنامه هایتان و رسانه‌هایتان. حالا نیازی نیست دیگر. مردم در روز ٢٩ اردیبهشت تصمیم خود را اعلام می‌کنند.”

اسحاق جهانگیری نیز در دفاع از خود خطاب به آقای قالیباف گفت: “من هرگز به شما نگفتم دروغ می‌گویید، گفتم گزارش خلاف به شما داده‌اند. من اگر زمینی گرفته‌ام، که تنها دارایی من هم خانه‌ای است که دارم، به قیمت روز گرفته‌ام.”

در ادامه مناظره ابراهیم رئیسی از طرح خود برای افزایش یارانه دهک‌های پایینی دفاع کرد و گفت منابع لازم برای تامین آن وجود دارد.

حسن روحانی گفت آقای رئیسی با این طرح به دنبال “بازگشت به چهار سال قبل” و “پخش پول” است. او با یادآوری موفقیتش در مذاکرات هسته‌ای وعده داد که در صورت انتخاب دوباره به عنوان رئیس جمهور ایران تحریم‌های دیگری را هم که علیه این کشور وجود دارد لغو خواهد کرد.

«لوله»

آقای روحانی در سخنان پایانی خود هم دوباره به آقای قالیباف حمله کرد و گفت: “سال ۸۴ نگذاشتم پرونده آقای قالیباف که دست من بود منتشر شود و در دبیرخانه با کسانی دعوا کردم که در آستانه انتخابات نباید منتشر شود. آقای قالیباف شما که طرحت همیشه لوله کردن بود و دائم می گفتی اجازه بدهید دانشجوها را لوله کنم.”

او آقای قالیباف را به ریاکاری در اعلام اموالش متهم کرد و گفت اگر بیش از یک خانه در تهران داشتم، برخورد کنید.

آقای روحانی همچنین خطاب به آقای رئیسی گفت: “خواهش می‌کنم امام رضا را برای مردم بگذارید و آن را جناحی و حزبی نکنید. امام رضا افتخار شیعیان است. اگر می‌خواهید نبات و پارچه سبز برای روستاها بفرستید بگذارید بعد از انتخابات.”

آقای روحانی نهادهای امنیتی را به حمایت از آقای رئیسی متهم کرد و پرسید بودجه این تبلیغات را از کجا آورده‌اند؟

«زبان کردی را خدا آزاد کرد»

ابراهیم رئیسی هم در جمع‌بندی حرف‌هایش خطاب به آقای روحانی گفت: “بستگان شما دچار مسائل میلیونی هستند، اگر من جای شما بودم می‌گفتم برخورد کنید، اما گفتید الان برخورد نشود و تشکیک کردید.”

آقای رئیسی گفت مقام‌های دولت حسن روحانی نباید از رقیب‌های انتخاباتی تصویری علیه آزادی‌های مدنی بسازند.

او گفت: “اطلاعات بنده نسبت به مسائل سیاست خارجی از اطلاعات شما کمتر نیست. ضمن اینکه چرا نسبت به مسئله‌آزادی‌های سیاسی، مردم را می ترسانید، آزادی‌های سیاسی وظیفه دولت است و باید به عنوان دولت آن را تضمین کرد.”

“مگر خدا زبان را برای کردها آزاد کرده است، این قانون اساسی است که آزادی زبان، لباس را به کردها ارایه کرد. پس دولت باید این موارد را تضمین کند.”

سومین مناظره نامزدهای انتخاباتی که روز جمعه ۲۲ اردیبهشت برگزار شد، آخرین رویارویی نامزدها بود و این نامزدها و هواداران‌شان فرصتی شش روزه برای جلب آرای مردم خواهند داشت.

انتخابات ریاست جمهوری، همزمان با انتخابات شوراهای شهر و روستا روز جمعه ۲۹ اردیبهشت برگزار خواهد شد، و نامزدها تا ۲۴ ساعت پیش از برگزاری انتخابات یعنی ساعت ۸ صبح روز پنجشنبه فرصت تبلیغات دارند.

دیدگاه