آمریکا: ایران به دنبال حفظ توافق اتمی است

  • 22 اردیبهشت 1396 - 14:17
آمریکا: ایران به دنبال حفظ توافق اتمی است

رئیس اداره اطلاعات ملی آمریکا در یک جلسه پرسش و پاسخ در کمیته امنیتی سنا گفت، ایران با این منطق توافق هسته‌ای را حفظ کرده که تحریم‌های آمریکا لغو شوند و قابلیت‌های هسته‌ای این کشور محفوظ بماند.

به گزارش دویچه‌وله، دن کوتس، رئیس اداره اطلاعات ملی آمریکا گفته است که از نظر آمریکا ایران به دنبال حفظ توافق اتمی است. کوتس که روز پنج‌شنبه (۱۱ مه/ ۲۱ اردیبهشت) در نشست کمیته امنیتی سنا حاضر شده بود، گفت که ایران با این منطق پیش می‌رود که حفظ توافق هسته‌ای، موجب لغو تحریم‌های آمریکا و حفظ برخی قابلیت‌های هسته‌ای می‌شود.

دن کوتس خطاب به اعضای این کمیته خاطرنشان کرد که توافق هسته‌ای با ایران مدت زمانی را که این کشور برای تولید مواد مورد نیاز برای ساخت سلاح هسته‌ای احتیاج دارد، طولانی‌تر کرده است.

او در همین رابطه برآورد دولت باراک اوباما، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا را نقل کرد که گفته بود جدول زمانی ایران برای ساخت سلاح هسته‌ای با توجه به توافق هسته‌ای از چند ماه به حدود یک سال به تعویق افتاده است.

به گفته کوتس این توافق همچنین موجب شفاف‌سازی فعالیت‌های هسته‌ای ایران شده است. با این حال او تأکید کرد که ایالات متحده نمی‌داند که آیا ایران در نهایت تصمیم به ساخت سلاح هسته‌ای خواهد گرفت یا نه.

ایران این ادعاها را رد می‌کند و می‌گوید برنامه‌ای برای ساخت سلاح اتمی ندارد.

کوتس در بخش دیگری از سخنانش در این نشست از تهدید حمله‌های سایبری سخن به میان آورد و گفت که روسیه و برخی از کشورهای دیگر از جمله چین، کره شمالی و ایران از فضای مجازی برای هدف قرار دادن ایالات متحده و متحدانش استفاده می‌کنند. کوتس اضافه کرد که ایران همچنین در حال استفاده از قابلیت‌های خود در بالاترین سطح فناوری است. در سال ۲۰۱۳ یک هکر ایرانی توانست به سیستم کنترل صنعتی یک سد آمریکایی نفوذ پیدا کند. در سال ۲۰۱۴ نیز هکرهای ایرانی حمله‌ای به منظور حذف داده‌ها علیه یک کازینوی مستقر در خاک آمریکا انجام دادند.

“وضعیت در افغانستان بدتر خواهد شد”

رئیس اداره اطلاعات ملی آمریکا همچنین در رابطه با وضعیت امنیتی در افغانستان به اعضای کمیته امنیتی سنا توضیح داد. به گفته او وخامت اوضاع در این کشور همچنان ادامه یافته و طالبان دستاوردهای بیشتری به ویژه در مناطق روستایی خواهد داشت.

به گفته دن کوتس آژانس‌های اطلاعاتی معتقدند که عملکرد نیروهای امنیتی افغان در راستای مبارزه با شورشیان به دلیل رهبری نظامی ضعیف، فرار نیروها و تلفات بدتر خواهد شد.

او اضافه کرد که نیروهای طالبان در دو سال گذشته پس از کشته شدن رهبر پیشین‌شان در پی حمله هوایی آمریکا توانسته‌اند به طور مؤثر انتقال قدرت به رهبر بعدی را انجام دهند. به گفته کوتس شاخه گروه تروریستی “دولت اسلامی” (داعش) در افغانستان تنها یک تهدید سطح پایین برای ثبات افغانستان محسوب می‌شود.

دیدگاه