حمایت 170 نماینده مجلس از حسن روحانی

  • 21 اردیبهشت 1396 - 20:35
حمایت 170 نماینده مجلس از حسن روحانی

۱۷۰ نماینده مجلس شورای اسلامی در بیانیه ای ضمن تحلیل وضع موجود کشور از کاندیداتوری حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم اعلام حمایت کردند.

نمایندگان در این نامه نوشته‌اند:‌ «بر این باوریم که انتخاب جناب آقای دکتر حسن روحانی به معنای تداوم روندهای مثبت کنونی در حوزه زمینه های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی است.»

این نمایندگان دولت محمود احمدی‌نژاد را متهم کرده‌اند که «بی‌انضباطی پولی و مالی» و «تشدید تحریم‌ها» در دوره او باعث آسیب‌دیدن اقتصاد ایران شد.

در این بیانیه آمده که «در صورت تداوم تحریمها، متوسط نرخ رشد اقتصاد ایران در سالهای ۱۳۹۴ و ۱۳۹۵ به حدود نصف کاهش می‌یافت، نرخ ارز در محدوده ۴۵۰۰ تا ۶۰۰۰ تومان قرار می‌گرفت که آثار تورمی آن نامعلوم بود و به تدریج صادرات نفت به کمتر از ۵۰۰هزار بشکه در روز می رسید.»

در حال حاضر و پس از برجام و لغو تحریم‌ها، ایران روزانه دو میلیون بشکه نفت صادر می‌کند.

دلایل حمایت نمایندگان از حسن روحانی

  • نمایندگان امضاکننده این بیانیه می‌گویند به این دلایل از حسن روحانی حمایت می‌کنند:
  • دور جدید مذاکرات هسته ای در دولت یازدهم نه تنها از بروز بحران‌های احتمالی پیشگیری نمود بلکه تحریم‌های اقتصادی مرتبط با مسائل هسته ای لغو گردید.
  • نرخ رشد اقتصادی منفی ۶.۸ در صدی سال ۱۳۹۱ به رشد اقتصادی حدود ۹ درصدی در سال ۱۳۹۵ افزایش یافته است.
  • نرخ تورم حدود ۳۵ درصدی در سال ۱۳۹۲ به حدود ۹ درصد در سال ۱۳۹۵ کاهش یافته است.
  • میانگین حداقل دستمزد حقیقی به قیمت‌های ثابت که طی سال‌های ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۲ حدود ۱۷ در صد کاهش یافته بود طی سالهای ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۵، حدود ۳۸ درصد رشد کرده است.
  • در حالیکه طی دوره ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۲ خالص اشتغال کشور حدود صفر بوده است، طی سالهای ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۵ در مجموع حدود یک میلیون و نهصد و شصت هزار نفر اشتغال خالص ایجاد کرده است.
  • هرچند که به دلیل کاهش بسیار زیاد قدرت خرید خانوارها و درآمد سرانه حقیقی مردم طی سالهای ۱۳۸۶ تا ۱۳۹۲ و افزایش نرخ مشارکت در بازار کار ایران، آثار بهبود این شاخص ها برای مردم چندان ملموس نیست.انتظار می رود با تداوم روند کنونی و استفاده اقتصاد ایران از ظرفیت های خود، آثار بهبود وضعیت اقتصادی برای مردم در سالهای آتی ملموس شود.
  • افزایش ۱۳۸ درصدی حقوق فرهنگیان (در فاصله ۹۲ تا کنون)، افزایش ۲.۵ برابری دریافتی مددجویان کمیته امداد امام(ره) و مددجویان بهزیستی در کنار افزایش چشمگیر قیمت خرید تضمینی محصولات کشاورزی و تقویت خدمات ویژه به روستائیان و طرح تحول سلامت.
  • توجه ویژه به جوانان، بانوان، اقوام و اقلیتها با رویکرد اخلاق و اعتدال موجب تقویت تعادل و توازن سیاسی گردید.

انتخابات ریاست‌جمهوری ایران روز ۲۹ اردیبهشت همراه با انتخابات شوراهای شهر و روستا و میان دوره‌ای مجلس برگزار می‌شود.

دیدگاه