تاریخ : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 24 April , 2024

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح: قدرت موشکی را به مسئله کوچکی مثل برجام ربط ندهید

  • 18 اردیبهشت 1396 - 17:23
رئیس ستاد کل نیروهای مسلح: قدرت موشکی را به مسئله کوچکی مثل برجام ربط ندهید

محمد باقری، رئیس ستاد کل نیروی مسلح ایران به اظهارات حسن روحانی در دومین مناظره انتخاباتی واکنش نشان داده است.

آقای روحانی در مناظره تلویزیونی جمعه ۱۵ اردیبهشت بدون نام بردن از سپاه به شلیک موشک‌هایی که روی آن درباره نابودی اسرائیل شعار نوشته شده بود، اشاره کرد و گفت: “بعضی با این کارها به دنبال اثرگذاری بر برجام بودند.”

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح خطاب به آقای روحانی گفته است: “خوب نیست یک کاندیدا و مقام مسئولی نمایش اقتدار ملت در قدرت موشکی را که به برکت خون شهیدان حاصل و موجب بازدارندگی برابر تهدیدات دشمنان است را به مساله کوچکی مانند برجام ربط دهد.”

آقای باقری همچنین گفته: “این در حالی است که برابر متن سند برجام و اعلام وزیر امورخارجه در این سند هیچ اشاره ای به مساله موشکی نشده و حتی تیم مذاکره کننده هسته‌ای در خصوص برجام ، بارها بر تاثیر اساسی قدرت دفاعی و بازدارنده کشور در پیشبرد مذاکرات تاکید و تصریح داشته‌اند.”

در سند توافق هسته‌ای که حدود دو سال پیش امضا شد، اشاره ای به برنامه موشکی ایران نشده است، اما در قطعنامه ۱۹۲۹ شورای امنیت در تأیید این سند، از ایران “خواسته شده” تا از آزمایش‌ موشک‌هایی که “برای حمل کلاهک هسته‌ای طراحی شده اند” خودداری کند.

ایران می‌گوید که آزمایش‌های موشکی این کشور نقض قطعنامه‌های شورای امنیت نیست چون این کشور فقط سلاح‌های متعارف را آزمایش می‌کند یا به کار می‌گیرد.

اظهارات آقای روحانی در حالی بود که پیشتر ستاد کل نیروهای مسلح ایران به طور کتبی به شش نامزد انتخابات هشدار داده بود که درباره مسائل نظامی و دفاعی اظهار نظر نکنند.

حسن روحانی، رئیس جمهور ایران در دومین مناظره تلویزیونی در پاسخ منتقدان برجام گفته بود: “برای بر هم زدن برجام چه کار کردند؟ روی موشک شعار نوشتند تا نتوانیم از برجام استفاده کنیم.”

اشاره آقای روحانی به رزمایش موشکی سپاه پاسداران ایران است که نوزدهم اسفند ۱۳۹۴ خبر آن منتشر شد.

سپاه در آن زمان اعلام کرد دو موشک بالستیک به سمت اهداف از پیش تعیین شده فرستاده که برد آنها دو هزار کیلومتر است و به اسرائیل می‌رسد.

خبرگزاری فارس نزدیک به سپاه پاسداران آن زمان گزارش داد که به عبری روی موشک‌ها نوشته شده است “اسرائیل باید از صحنه روزگار محو شود.”

پیشتر مسعود جزایری، سخنگوی نیروهای مسلح هم در پاسخ به اظهارات حسن روحانی درباره رزمایش موشکی گفته بود: “توان موشکی (ایران) هیچ ارتباطی با برجام ندارد.”

آقای جزایری خطاب به اقای روحانی گفته بود: “ما مجددا به نامزدهای انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری تاکید و توصیه می‌کنیم که از ورود مناقشه‌آمیز به مسائل مهم و حساس نظامی و دفاعی کشور و دادن آدرس‌های غیرصحیح و نادرست به مردم اجتناب ورزند.”

در اولین رزمایش موشکی ایران پس از توافق هسته‌ای این کشور در با قدرت‌های بزرگ جهانی، ایران بیش تر از یکسال پیش رزمایش “اقتدار ولایت ۱” را برگزار کرد.

سپاه پاسداران در آن زمان گفت این موشک‌ها که دارای برد ۲۰۰۰ کیلومتری است و “به منظور مقابله با تهدید‌های اسرائیل طراحی شده” است.

سرتیپ امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوا-فضای سپاه گفته بود: “علت اینکه موشک های ۲۰۰۰ کیلومتری طراحی کردیم، برای هدف قرار دادن دورترین دشمن یعنی رژیم صهیونیستی است.”

این رزمایش موشکی واکنش تند آمریکا را هم در پی داشت.

دیدگاه