علوی: وزارت اطلاعات طرف مذاکره با آمریکا برای تبادل زندانیان بود

  • 16 اردیبهشت 1396 - 9:33
علوی: وزارت اطلاعات طرف مذاکره با آمریکا برای تبادل زندانیان بود

حجت‌الاسلام سید محمود علوی، وزیر اطلاعات ایران، بار دیگر بر نقش وزارتخانه تحت مدیریت او در مذاکرات دو سال قبل با آمریکا برای آزاد کردن شماری از زندانیان در دو کشور تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، آقای علوی روز جمعه ۱۵ اردیبهشت پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران گفت: «وزارت اطلاعات به مذاکره با طرف آمریکایی برای تبادل زندانیان پرداخت و در نتیجه آن یک میلیارد و ۷۱۰ میلیون دلار پول به کشور باز گردانده شد. همچنین تعدادی زندانی آزاد شدند و‌ تحریم‌های یک بانک و تعدادی موسسه نیز رفع شد».

دی ماه سال ۱۳۹۴ به دنبال توافق هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهانی، چهار شهروند دوتابعیتی ایرانی – آمریکایی که در ایران زندانی بودند، آزاد شدند. جیسون رضاییان خبرنگار واشینگتن‌پست در ایران، امیر حکمتی تفنگدار دریایی پیشین، سعید عابدینی نوکیش مسیحی و نصرت‌الله خسروی رودسری چهار نفری بودند که همان زمان اعلام شد آمریکا قصد دارد در قبال آزادی آنان، هفت ایرانی زندانی در این کشور را آزاد کند.

سپس مشخص شد که آمریکا همزمان با آزادی این چهار زندانی از زندان‌های ایران، معادل ۴۰۰ میلیون دلار پول نقد به تهران داده که این پول بخشی از دارایی‌های مصادره شده ایران و مربوط به خریدهای تسلیحاتی ایران از آمریکا در زمان شاه بوده است.

مجموع این اقدامات اما بعدها به موضوع مناقشه و بحث بین وزارت اطلاعات ایران و سازمان اطلاعات سپاه تبدیل شد که هر کدام آزادی این زندانیان و بازگشت پول‌های مصادره‌ای به ایران را نتیجه فعالیت‌های خود می‌دانستند.

در این حال علوی در سخنان روز جمعه خود عنوان کرده که اساسا مذاکره وزارت اطلاعات با آمریکا با «مصوبه شورای عالی امنیت ملی» ممکن شده است.

وی همچنین گفته که وزارتخانه تحت مدیریت او با ارائه اطلاعات و هشدارهای به موقع به دستگاه دیپلماسی کشور، در فراهم کردن بستر برای «روابط سالم بین‌المللی» نقش تاثیرگذاری داشته است.

پیش از این ابوالفضل حسین‌بیگی، نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران، گفته بود که آمریکا قرار بوده در قبال آزادی جیسیون رضائیان ۲۰ ایرانی زندانی در این کشور را آزاد کند اما «به تعهد خود پایبند نبوده است».

دیدگاه