ناطق نوری از حسن روحانی حمایت کرد؛ سعید جلیلی از ابراهیم رئیسی

  • 15 اردیبهشت 1396 - 9:09
ناطق نوری از حسن روحانی حمایت کرد؛ سعید جلیلی از ابراهیم رئیسی

دو هفته مانده به انتخابات ریاست‌جمهوری ایران، حسن روحانی توانست حمایت یک چهره شاخص اصولگرایان را به دست آورد و همزمان سعید جلیلی با سخنرانی در جمع حامیان ابراهیم رئیسی از این نامزد اصولگرا حمایت کرد.

گزارش خبرگزاری ایسنا حاکی است که علی اکبر ناطق نوری، رییس دفتر بازرسی رهبری، روز پنجشنبه ۱۴ اردیبهشت در قم گفت که حسن روحانی، «اصلح» است و ابراز امیدواری کرده که وی پس از انتخاب مجدد، «بتواند مسائل داخلی مانند معیشت مردم، اشتغال و … را در راس برنامه‌ها قرار داده و درصدد حل آن برآید».

وی در «مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری استان قم» اظهار داشت: «بنده با توجه به آشنایی با همه کاندیداها و سوابق ایشان ضمن احترامی که برای همه آنها قائل هستم، شخص آقای روحانی را اصلح دانسته و می‌دانم، همان‌طور که مرحوم آیت‌الله هاشمی نیز در انتخابات سال ۹۲ و حتی پس از آن، حمایت خویش را از ایشان بارها اعلام داشته‌اند».

روز دهم اردیبهشت اعلام شد که جریانی با عنوان «جبهه اصولگرایان معتدل» تشکیل شده که حامی حسن روحانی در انتخابات هستند. از بهروز نعمتی، رضا اکرمی، کاظم جلالی، شهاب الدین صدر و عباسپور تهرانی فرد به عنوان برخی از اعضای این جبهه نام برده می‌شود.

رضا اکرمی، رییس شورای فرهنگی رییس جمهوری، در گفت‌وگو با خبرگزاری ایرنا گفته بود که علی اکبر ناطق نوری حامی این جبهه و ناظر آن است.

هادی قوامی، نماینده اسفراین در مجلس شورای اسلامی، روز دهم اردیبهشت با اشاره به تشکیل این جبهه اظهار داشت: «من فکر می‌کنم حمایت آقای ناطق نوری از آقای روحانی حداقل ۲۰ تا ۳۰ درصد آرای اصولگرایان را به نفع آقای روحانی جذب خواهد کرد بویژه اینکه در طرف مقابل بداخلاقی‌ها بیشتر شده و انتظارات برآورده نشده است».

محمدباقر قالیباف، ابراهیم رئیسی و مصطفی میرسلیم سه نامزد اصولگرایان در انتخابات دوازدهم ریاست‌جمهوری هستند که قرار است روز ۲۹ اردیبهشت برگزار شود.

حمایت ناطق نوری از حسن روحانی به معنای ایجاد شکاف بیشتر در جبهه اصولگرایان است که نتوانسته‌اند یک نامزد واحد معرفی کرده و چهره‌های شاخص خود را پشت سر آنها بسیج کنند.

علی اکبر ناطق نوری در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۳۷۶ نامزد اصلی اصولگرایان در مقابل محمد خاتمی، نامزد اصلاح‌طلبان، بود و در حالی که گزارش‌های زیادی درباره حمایت بخش‌های مختلف نظام جمهوری اسلامی از وی منتشر شد، ولی با کسب هفت میلیون رای در برابر بیست میلیون رای آقای خاتمی، متحمل شکست شد.

گزارش‌های دیگر هم حاکی است که علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی، نیز به نفع حسن روحانی فعال شده است. آقای لاریجانی در روزهای گذشته به وعده‌های ابراهیم رئیسی و محمدباقر قالیباف درباره افزایش یارانه‌ها تاخته بود.

وی تاکید کرده بود که کشور منابع لازم را برای افزایش یارانه‌ها در اختیار ندارد و هرگونه تصمیمی در این زمینه بر عهده مجلس شورای اسلامی است.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، رییس مجلس ایران روز پنجشنبه نیز در حاشیه یک یادواره به خبرنگاران گفت: «مطلبی که درباره یارانه‌ها گفته می‌شود، جزء شئون مجلس است و اگر مطلبی گفته می‌شود باید در چارچوب قانون باشد».

این اظهارات خشم برخی از چهره‌های اصولگرا را برانگیخته است، از جمله حسینعلی حاجی دلیگانی، نماینده شاهین‌شهر در مجلس، به خبرگزاری فارس گفته که «آقای لاریجانی باید در پیشگاه ملت پاسخگوی این‌گونه رفتارهای جانبدارانه باشد».

محمد قالیباف و ابراهیم رئیسی در تبلیغات انتخاباتی خود وعده داده‌اند که در صورت کسب مقام ریاست‌جمهوری، رقم یارانه‌ها را از ۴۵ هزار و ۶۰۰ تومان فعلی به سه برابر یعنی ۱۵۰ هزار تومان افزایش می‌دهند.

حمایت سعید جلیلی از ابراهیم رئیسی

در همین حال، سعید جلیلی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، با سخنرانی در جمع حامیان ابراهیم رئیسی به طور رسمی از نامزدی وی حمایت کرد. آقای جلیلی پیشتر نیز با ابراهیم رئیسی دیدار و گفت‌وگو کرده بود ولی گزارشی از محتوای گفتوگوهای آنها منتشر نشد.

برخی گمانه‌زنی‌ها حاکی است که در صورت انتخاب آقای رئیسی به عنوان رییس‌جمهوری بعدی ایران، سعید جلیلی وزیر امور خارجه دولت او خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، آقای جلیلی در سخنان روز پنجشنبه خود گفت: «نگاه به چهار سال گذشته برای انتخاب فردی اصلح برای آینده کشور بسیار مهم است که ما در این مدت یک قدم رو به جلو حرکت کردیم و با انتخاب خود به وضعیت مطلوب نزدیک‌تر شدیم».

وی افزود: «اگر امروز برای حمایت از آقای رییسی جمع می‌شویم، بر این مبنا است که اگر بخواهیم این فرصت‌ها به‌خوبی استفاده و با تهدیدها مقابله شود، لازمه آن تفکر انقلابی و تفکری است که اعتماد ملت خود را باور داشته باشد».

از سوی دیگر، محمدرضا باهنر، دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین، در سخنانی گفته که با توجه به روند نظرسنجی‌ها و وضعیت آراء کاندیداها، شاید جمنا به این نتیجه برسد که هر دو کاندیدای ما یعنی آقای رییسی و آقای قالیباف تا آخر در صحنه بمانند.

جمنا مخفف «جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی» است که اواخر سال گذشته برای معرفی یک نامزد واحد در جریان اصولگرایان جمهوری اسلامی پا به صحنه گذاشت.

به گزارش ایسنا، آقای باهنر از موضع قالیباف و رئیسی برای ایجاد «چهار میلیون شغل» طی چهار سال حمایت کرده و گفته که این کار با «با برنامه‌ریزی صحیح در حوزه صنایع مختلف شدنی است».

وی همچنین درباره وعده نامزدهای اصولگرا در انتخابات برای افزایش یارانه‌ها گفته که «در صورت حذف یارانه پنج دهک بالا می‌توان یارانه گروه‌های پایین‌تر را افزایش داد».

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که ابراهیم رئیسی و محمدباقر قالیباف جزئیاتی درباره طرح خود برای افزایش یارانه‌ها ارائه نکرده‌اند.

دیدگاه