ابراز نگرانی یک نماینده تندروی مجلس از حضور گسترده مردم در انتخابات

  • 13 اردیبهشت 1396 - 21:21
ابراز نگرانی یک نماینده تندروی مجلس از حضور گسترده مردم در انتخابات

حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنور،نماینده تندروی مجلس از احتمال حضور گسترده مردم در انتخابات ابزار نگرانی کرد.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، حجت‌الاسلام ذوالنور در همایش «حماسه حضور» که در قم برگزار شد، گفت که «دشمن» به جای تحریم انتخابات، می‌خواهد با «فراخوان‌های گسترده»، کسانی را که با نظام جمهوری اسلامی «دشمنی» دارند، به پای صندوق‌های رای بکشاند تا افرادی انتخاب شوند که «زمینه تغییر ساختاری در جمهوری اسلامی را فراهم کنند.»

اصولگرایان و تندروها از یک پایگاه رای ۳۰ درصدی در جامعه برخوردار هستند و هر گاه که اکثریت جامعه در انتخابات شرکت کنند، این گروه‌های محافظه‌کار نمی‌توانند پیروز رقابت‌های انتخاباتی شوند اما هرگاه که طیف خاموش در انتخابات رای ندهد، گره‌های محافظه‌کار با همان پایگاه ۳۰ درصدی برنده رقابت می‌شوند.

تصمیم افراطیون؛ کشاندن انتخابات به مرحله دوم

این نماینده مجلس می‌گوید که احتمالا با هدف کشاندن انتخابات ریاست جمهوری به مرحله دوم، سیدابراهیم رییسی و محمدباقر قالیباف – دو نامزد مورد حمایت جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی موسوم به «جمنا»- به نفع یکدیگر در انتخابات ۲۹ اردیبهشت کنار نخواهند رفت.

با وجود کاندیداهای متعدد، احتمال اینکه حسن روحانی بتواند بیش از ۵۰ درصد کل آرا را کسب کند، ضعیف است و به همین دلیل، دو کاندیدایی که بیشترین رای را بیاورند به دور دوم می‌روند. انتخابات دورم دوم نیز یک هفته بعد از ۲۹ اردیبهشت برگزار می‌شود.

میزان مشارکت مردم در دور دوم انتخابات‌ها، معمولا نسبت به دور اول بسیار کمتر می‌شود اما طیف حامی افراطیون چون شرکت در انتخابات را «تکلیف» می‌دانند پای صندوق‌های رای حاضر می‌شوند اما میزان حضور طیف خاموش یا تاثیرگذار جامعه در پای صندوق‌های رای مرحله دوم نسبت به مرحله اول کمتر می‌شود و این می‌تواند باعث پیروی افراطیون شود.

آرزوی برکناری روحانی

مجتبی ذوالنور همچنین ابراز تمایل کرده که کاش فضا برای برکنار حسن روحانی از ریاست‌جمهوری فراهم بود: «متاسفانه در این دوره مجلس زمینه برای استیضاح رئیس‌جمهوری به دلیل بی‌کفایتی وجود ندارد و ای کاش مجلس نهم که نمایندگان در آن هماهنگی بیشتری با هم داشتند – و اکثریت با اصولگرایان بود-، این کار را انجام می‌داد.»

 

دیدگاه