ابهام درباره سرنوشت مرزبان ایرانی که اسیر شده است

  • 11 اردیبهشت 1396 - 19:02
ابهام درباره سرنوشت مرزبان ایرانی که اسیر شده است

به دنبال اظهارات ضدو نقیض درباره سرنوشت یکی از نیروهای ایرانی در حادثه اخیر میرجاوه، علی‌اصغر میرشکاری، معاون امنیتی انتظامی استاندار سیستان و بلوچستان، گفته است که “این مرزبان ایرانی اکنون اسیر گروهک تروریستی و زنده است.”

خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (ایرنا) در گزارشی در همین زمینه افزوده است که خبر پیشتر منتشر شده درباره “کشته شدن” این سرباز صحت ندارد.

بامداد امروز برخی از رسانه‌ها از جمله خبرگزاری صدا وسیمای جمهوری اسلامی در خبری به نقل از محمدتقی ایرانی، معاون سیاسی امنیتی استاندار خراسان شمالی، گزارش کردند که پیکر یک سرباز ایرانی که در حادثه اخیر مرزی مجروح و سپس شهید شده به ایران تحویل داده شده است.

شامگاه چهارشنبه ۲۶ آوریل (۶ اردیبهشت) یک واحد از مرزبانان ایرانی در نقطه صفر مرزی میرجاوه هدف حمله افراد مسلح قرار گرفت که بر اثر آن تعدادی از سربازان و درجه‌داران ایرانی شهید شدند.

گروه جیش‌العدل مسئولیت این حمله را برعهده گرفت.

دررابطه با این حمله و تعداد قربانیان این حادثه نیز آمار ضد و نقیضی منتشر شده است.

آمارهای ضد و نقیض

براساس خبر امروز دوشنبه ۱۱ اردیبهشت ایرنا به نقل از استاندار سیستان و بلوچستان، گزارش شده است که در این حادثه ۳ درجه‌دار و ۶ سرباز وظیفه مرزبانی شهید، ۲ سرباز وظیفه زخمی و یک سرباز وظیفه زخمی نیز توسط “اشرار و تروریست‌ها” ربوده شده است.

پیشتر خبرگزاری تسنیم گفته بود که سه تن از شهدای این حمله از درجه‌داران کادر هنگ مرزی میرجاوه و بقیه نفرات سرباز وظیفه این واحد بوده‌اند. این خبرگزاری ضمن انتشار اسامی شهدای این حمله، از شهادت یکی از سربازان زخمی در بیمارستان و افزایش شمار شهدا به ۱۰ نفر خبر داده اما این گزارش از سوی منابع رسمی تایید نشد.

در همین خصوص سپس این خبرگزاری به نقل از دادستان عمومی و انقلاب زاهدان درباره آخرین آمار مرزبانان شهدا در منطقه میرجاوه گزارش کرد که تعداد شهدا در تیراندازی گروه جیش العدل ۱۰ نفر اعلام شده بود، اما آمار صحیح ۹ نفر است.

هیچ یک از رسانه‌های ایران اما اظهار نظری درباره مجروح، مفقود شدن و یا به اسارت گرفته شدن نیروهای مرزبان ایرانی در حادثه میرجاوه نکردند.

حادثه اخیر در میرجاوه تازه‌ترین مورد حوادثی مشابه در طول مرز ایران و پاکستان است. در بسیاری از این موارد آمارهای ارایه شده از سوی مقامات ایرانی با تاخیر اعلام می‌شود و معمولا ضد و نقیض است. حدود دو سال پیش نیز درباره سرنوشت گروهبان جمشید دانایی‌فر یکی از نیروهای ایرانی در حادثه مشابه‌ای تا ماهها اطلاعات متفاوتی از سوی مقامات ایراد شد.

مقامات ایرانی می‌گویند که مخالفان از داخل خاک پاکستان عملیات خود را به انجام می رسانند و خواهان اقدامات بیشتر مقامات پاکستان هستند.

پاکستان با این برداشت ایران از وقایعی این چنینی در طول مرز مخالف است اما همواره تاکید کرده اند که با مقامات ایرانی همکاری خواهند کرد.

دیدگاه