ابراهیم رئیسی وعده ایجاد شش میلیون شغل و سه برابر کردن یارانه‌ها را داد

  • 06 اردیبهشت 1396 - 13:02
ابراهیم رئیسی وعده ایجاد شش میلیون شغل و سه برابر کردن یارانه‌ها را داد

ابراهیم رئیسی، نامزد اصولگرایان در انتخابات ریاست‌جمهوری، روز سه‌شنبه پنجم اردیبهشت وعده ایجاد شش میلیون شغل و افزایش سه برابری یارانه افراد کم درآمد را مطرح کرد. وزیر کار ایران می‌گوید مطرح‌کنندگان وعده افزایش یارانه‌ها «معنای اعداد و رقم را نمی‌دانند».

به گزارش رسانه‌ها، در همین حال، رییس مرکز پژوهش‌های مجلس نیز وعده افزایش یارانه‌ها را «به مزایده گذاشتن انتخابات» توصیف کرده است.

ابراهیم رئیسی که می‌گوید مستقل وارد انتخابات شده است، وعده داده که در صورت پیروزی، یارانه سه دهک کم درآمد جامعه را به سه برابر رقم فعلی یعنی ۱۳۶ هزار تومان افزایش خواهد داد.

دولت ایران در حال حاضر ماهانه ۴۵ هزار تومان یارانه به افراد واجد شرایط پرداخت می‌کند.

حمید بقایی، نامزد رد صلاحیت شده انتخابات ریاست‌جمهوری، نیز پیشتر وعده داده بود که یارانه‌ها را در سه مرحله به ۲۵۰ هزار تومان افزایش می‌دهد.

حسن روحانی، رییس‌جمهوری ایران و نامزد انتخابات دوازدهم، روز ۲۱ فروردین در واکنش به وعده نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری برای افزایش یارانه‌ها گفته بود که مبلغ درآمد دولت از محل حذف یارانه‌ها و میزان یارانه‌ای که باید پرداخت شود، مشخص است و این موضوع «حراجی یا مزایده نیست که رقم را بالا ببرند».

کاظم جلالی،رییس مرکز پژوهش‌های مجلس، نیز روز سه‌شنبه گفت: «نباید به شعور مردم توهین کرد، اینکه یارانه‌ها را وسیله قرار دهیم و به نوعی انتخابات را به مزایده بگذاریم، کار غلطی است».

وی ضمن انتقاد از وعده حل «یک‌شبه»مشکلات گفت که «دوران سوپرمن بودن» گذشته است.

علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، هم روز سه‌شنبه با اشاره به وعده افزایش یارانه‌ها به ۲۵۰ هزار تومان گفت که «گویندگان این حرف‌ها معنای اعداد و رقم را نمی‌دانند».

دولت محمود احمدی نژاد طرح حذف یارانه‌ها یا «طرح هدفمندی» یارانه‌ها را از ۲۸ آذر سال ۱۳۸۹ به مرحله اجرا درآورد که بر اساس آن، قرار بود یارانه‌های سوخت، آب، برق و مواد خوراکی حذف و در مقابل بخشی از درآمدهای حاصل از حذف یارانه به صورت نقدی در اختیار خانوارهای ایرانی قرار گیرد.

اما درآمدهای حاصل از حذف یارانه‌های انرژی، برای تامین پرداخت یارانه‌های نقدی کافی نبود و دولت مجبور شد از راه‌های دیگر از جمله استقراض از بانک مرکزی و برداشت از حساب وزارتخانه‌ها یارانه‌ها را پرداخت کند.

پیشتر مرکز پژوهش‌های مجلس ایران در گزارشی اعلام کرده بود که توزیع نقدی یارانه، کمکی به بهبود توزیع در آمده نکرده و «می‌تواند آن را بدتر» هم کند.

وعده ایجاد شش میلیون شغل

آقای رئیسی در سخنان روز سه‌شنبه خود همچنین وعده داد که در صورت پیروزی، طی چهار سال، شش میلیون شغل ایجاد خواهد کرد و نرخ بیکاری را به هشت درصد کاهش می‌دهد.

محمدباقر قالیباف، دیگر نامزد اصولگرای انتخابات ریاست‌جمهوری، نیز وعده داده که در صورت انتخاب به مقام ریاست‌جمهوری، طی چهار سال پنج میلیون شغل ایجاد و ماهانه ۲۵۰ هزار تومان به جویندگان کار پرداخت می‌کند.

اسحاق جهانگیری، معاون اول دولت حسن روحانی که خود نیز کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری است، هدف از این وعده را «فریب» دادن مردم دانسته و گفته که مطرح کننده این وعده یا تاکنون «شغل ایجاد نکرده یا عدد و رقم متوجه نمی‌شود».

در همین حال احمد علوی، اقتصاددان، روز سه‌شنبه در یادداشتی در رادیو فردا نوشت که اقتصادهای خیلی پیشرفته‌تر از ایران نیز قادر نیستند یک میلیون خالص شغل پایدار ایجاد کنند.

آقای قالیباف پیش از این هم وعده داده بود که در صورت پیروزی، درآمدهای کشور را به ۲.۵ برابر افزایش خواهد داد.

محمد علی نجفی، مشاور حسن روحانی، روز سه‌شنبه گفت که برای انجام این وعده باید رشد اقتصادی کشور ۲۵ درصد باشد، در حالی‌که متوسط رشد سالانه ایران در چهار دهه گذشته فقط سه درصد بوده است.

وی تاکید کرد یا آقای قالیباف «اصول اولیه اقتصادی» را نمی‌داند یا به مردم «دروغ» می‌گوید.

علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی، نیز بدون ذکر نام آقای قالیباف اعلام کرده که پول «پخش کردن در شأن مردم» نیست.

وعده آقای رئیسی برای افزایش تولید پتروشیمی‌های ایران به ۱۲ میلیون تن نیز بازتاب‌هایی در شبکه‌های اجتماعی داشته است.

وی در جمع نمایندگان اصولگرای مجلس گفته بود که «تولید پتروشیمی دو میلیون تن است که ما می‌توانیم آن را به ١٢ میلیون تن برسانیم».

سخنان آقای رئیسی در حالی بیان شده است که میزان تولید پتروشیمی ایران هم اکنون بیش از ۶۰ میلیون تن است.

دیدگاه