هشدار احمدی‌نژاد به صداوسیما: باید فرصت پاسخگویی دهید

  • 05 اردیبهشت 1396 - 23:55
هشدار احمدی‌نژاد به صداوسیما: باید فرصت پاسخگویی دهید

محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهوری پیشین ایران، در نامه‌ای سرگشاده به رئیس سازمان صداوسیما یادآوری کرده که در صورت “طرح اتهام و دروغ‌پراکنی” در جریان مناظره‌ها و برنامه‌های تبلیغاتی نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری پیش رو در ایران، سازمان صداوسیما موظف است که به افراد فرصت برابری برای پاسخگویی دهد.

به گزارش رسانه‌ها، در این نامه که متن آن روز سه‌شنبه، پنجم اردیبهشت (۲۵ آوریل)، در وبسایت دولت بهار منتشر شد، آقای احمدی‌نژاد خطاب به علی عسکری، رئیس سازمان صداوسیمای ایران نوشته است: “صداوسیما مکلف است که در صورت ورود کاندیداها به دروغ‌پراکنی و ایراد تهمت و افترا، معادل همان زمان را در اختیار دولت قبل و کسانی قرار دهد که مورد ظلم ناجوانمردانه قرار گرفته‌اند.”

در این نامه آمده است که درخواست آقای احمدی‌نژاد “یک خواهش یا استدعا نیست بلکه یادآوری یک حق و از حقوق اساسی ملت” است.

آقای احمدی‌نژاد از نحوه پوشش صداوسیما در چند سال اخیر هم انتقاد کرده و در نامه خود نوشته است: “از اوایل سال ۱۳۹۰ تاکنون نیز (سازمان صداوسیما) با زیرپا گذاشتن همه موازین اخلاقی و انسانی، صدها بلکه هزاران ساعت تریبون آزاد در اختیار مخالفان قسم خورده رئیس دولت قبل و همکارانش قرار داد تا بی‌محابا و بدون هراس از هرگونه تعقیب، و با احساس مصونیت و حمایت کامل و با انتشار آمار و ارقام و اختیار دروغ، صدها تهمت و افترا و نسبت‌های ناحق به خادمان پاک مردم در دولت قبل حواله نمایند. از آخرین موارد، فضاحتی بود که در جریان ثبت‌نام جناب آقای بقایی بروز کرد.”

در ادامه این انتقادها رئیس‌جمهوری پیشین ایران مدعی شده است که سازمان صداوسیما با وجود “درخواست‌های متعدد کتبی و شفاهی کوچک‌ترین فرصتی برای پاسخگویی” به او و اعضای دولت‌های تحت امر او نداده است.

وی همچنین با اشاره به نحوه عزل و نصب رئیس سازمان صداوسیما، به چگونگی نظارت بر عملکرد این سازمان پرداخته و نوشته است: “از آنجا که مقام معظم رهبری اعلام کرده‌اند که فقط مسئول سازمان صداوسیما را نصب می‌کنند و دخالتی در امور آن ندارند، معلوم نیست مظلومان و کسانی که با سخیف‌ترین رفتارها مورد هجوم قرار گرفته و می‌گیرند، به کجا باید شکایت یا مراجعه نمایند. تجربه نشان داده است که قوه قضاییه مرجع امینی برای رسیدگی به امور نیست . ضمن اینکه هیچ مرجعی برای رسیدگی به تخلفات آن قوه نیز وجود ندارد.”

این هشدار و انتقاد صریح‌ و تند آقای احمدی‌نژاد از سازمان صداوسیما و قوه قضاییه ایران در حالی صورت می‌گیرد که طرح “اتهام‌های جدی” از سوی او به مسئولان عالیرتبه حکومت ایران در جریان مناظره‌های انتخاباتی سال ۱۳۸۸ خود جنجالی بزرگ آفرید.

در خرداد سال ۸۸ و در جریان مناظره‌های انتخاباتی در آن زمان، محمود احمدی‌نژاد که از نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری بود، در مناظره‌های زنده تلویزیونی خود با میرحسین موسوی و مهدی کروبی، نامزدهای اصلاح‌طلب انتخابات، بارها به “فعالیت‌های اقتصادی و ثروت خانوادگی” اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس وقت مجمع تشخیص مصلحت نظام و علی‌اکبر ناطق نوری، رئیس پیشین مجلس ایران اشاره کرد، اما صداوسیمای ایران درخواست رسمی این دو چهره شناخته‌شده را برای پاسخگویی و اختصاص فرصتی برای حضور در تلویزیون قبول نکرد.

در آن زمان، محمود احمدی‌نژاد، منتخب انتخابات ریاست‌جمهوری معرفی شد و میرحسین موسوی و مهدی کروبی، دو نامزد اصلاح‌طلب که به این نتیجه معترض بودند، در بهمن ۱۳۸۹ در حصر خانگی قرار داده شدند. آنها به همراه زهرا رهنورد، همسر میرحسین موسوی همچنان در حصر هستند.

در آن سال، یک روز پس از مناظره جنجالی محمود احمدی‌نژاد و میرحسین موسوی، نامه‌ای از سوی دفتر آقای هاشمی رفسنجانی خطاب به عزت‌الله ضرغامی، رئیس وقت سازمان صداوسیما نوشته شد که در آن آمده بود: “در پی نسبت دادن دروغ‌ها و تهمت‌های مکرر به شخص آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و فرزندان ایشان و ایجاد شبهه در فضای انتخاباتی توسط آقای احمدی‌نژاد که فرصت دفاع و پاسخگویی نیز وجود نداشت، خواهشمند است دستور فرمایید قبل از اتمام مهلت تبلیغات انتخاباتی فرصت مناسب، در اسرع وقت در همان شبکه، جهت پاسخگویی و شفاف‌سازی در خصوص موارد کذب ادعا شده فراهم گردد.”

این درخواست دفتر آقای رفسنجانی هیچوقت پذیرفته نشد.

انتخابات ریاست‌جمهوری ایران روز ۲۹ اردیبهشت ماه برگزار می‌شود و مهلت رسمی برای تبلیغات نامزدها چند روزی است که آغاز شده است.

دیدگاه