دستگاه دیپلماسی اتحادیه اروپا: زمان زیادی تا توافق نهایی ۴+۱ و ایران باقی نمانده است

  • 30 اردیبهشت 1400 - 0:46
دستگاه دیپلماسی اتحادیه اروپا: زمان زیادی تا توافق نهایی ۴+۱ و ایران باقی نمانده است

همزمان با پایان دوره چهارم مذاکرات کمیسیون مشترک برجام در وین، نمایندگان روسیه و اتحادیه اروپا نسبت به دستیابی به توافق ابراز امیدواری کردند.

به گزارش یورو نیوز، میخائیل اولیانوف سفیر و نماینده روسیه در مذاکرات وین با انتشار یک پیام توییتری نوشت: « دورچهارم مذاکرات وین به پایان رسید. مشارکت کنندگان برجام در جلسه امروز خود پیشرفت‌های «خوب» یا «عمده» را مورد توجه قرار داده و (بر این اساس) دست یابی به یک توافق در دسترس است.» آقای اولیانوف که در دو ماه گذشته یکی از منابع مهم خبری درباره روند این مذاکرات بوده ابراز امیدواری کرد که «دور پنجم، آخرین دور مذاکرات برجام باشد.»

به گفته مقام‌های حاضر در گفت‌وگوهای وین برای احیای توافق هسته‌ای ایران،‌ دور پنجم مذاکرات هفته آینده برگزار می‌شود.

انریکه مورا، معاون رئیس دستگاه دیپلماسی اتحادیه اروپا که ریاست کمیسیون مشترک برجام را برعهده دارد نیز در پایان جلسه روز چهارشنبه از پیشرفت خوب مذاکرات خبر داد و اعلام کرد که توافق برای احیای برجام در حال شکل گرفتن است.

آقای مورا در یک پیام توییتری نوشت: «اکنون یک درک مشترک درباره ضرورت بازگشت آمریکا به برجام، رفع تحریم‌های مرتبط و از سرگیری تعهدات هسته‌ای از سوی ایران حاصل شده است.»

معاون جوزپ بورل در پایان دور چهارم مذاکرات به خبرنگاران گفت: اطمینان دارم که زمان زیادی تا توافق نهایی باقی نمانده است.

رسانه‌های ایران می‌گویند در پی چهار دور مذاکرات و کار فشرده هیات‌های کارشناسی، متن توافق هیات مشترک برجام تا حد زیادی تدوین شده است.

عصر چهارشنبه عباس عراقچی، معاون سیاسی وزارت امور خارجه ایران با اشاره به کاهش اختلافات در مذاکره گفت: چند موضوع کلیدی وجود دارد که باید حل شود و الان وقت آن است که مجددا به پایتخت‌ها رجوع کنیم تا مشورت‌های آخر صورت بگیرد و بعد مذاکرات را ادامه می دهیم.

همزمان با ادامه مذاکرات برای احیای برجام، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران پس از اسپانیا، ایتالیا و واتیکان به دوبلین پایتخت جمهوری ایرلند سفر کرد.

وزیر امور خارجه ایران پیشتر سفر خود به وین، پایتخت اتریش را به دلیل به اهتزاز درآمدن پرچم اسرائیل بر بام ساختمان‌های دولتی این کشور لغو کرده بود.

به گزارش خبرگزاری ایرنا آقای ظریف با مایکل دی‌هیگن و سایمون کاوونی، رئیس جمهوری و وزیر امور خارجه ایرلند دیدار و گفت‌وگو و ابراز امیدواری کرد تا سفارت جمهوری ایرلند در تهران بازگشایی شود.

جمهوری ایرلند در حال حاضر یکی از اعضای غیر دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد است. این کشور شامگاه چهارشنبه از جمع‌آوری یک و نیم میلیون یورو برای کمک به مردم جنگ‌زده غزه خبر داد.

دیدگاه