مقام ارشد آمریکایی: احتمال توافق بر سر احیای برجام؛ لودریان: «زمان سرنوشت ساز» فرا رسیده

  • 17 اردیبهشت 1400 - 10:47
مقام ارشد آمریکایی: احتمال توافق بر سر احیای برجام؛ لودریان: «زمان سرنوشت ساز» فرا رسیده

خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام ارشد وزارت امور خارجه ایالات متحده می‌گوید ممکن است ظرف چند هفته آینده تهران و واشنگتن بر سر احیای برجام با یکدیگر به توافق برسند.

به گزارش یورو نیوز، در جلسه توجیهی به صورت تلفنی برای جمعی از خبرنگاران رسانه‌های آمریکایی برگزار شده، یکی از مقام‌های عالی‌رتبه وزارت خارجه آمریکا که نامش فاش نشده در پاسخ به این پرسش که آیا ممکن است در چند هفته آینده شاهد بازگشت متقابل تهران و واشنگتن به تعهدات خود در برجام باشیم، پاسخ داده: «بله ممکن است.»

رویترز بدون اشاره به هویت این مقام آمریکایی افزوده است: «فقط زمان نشان خواهد داد که این اتفاق خواهد افتاد یا خیر. چرا که همانطور که همیشه گفتیم این یک تصمیم سیاسی است و ایران باید آن‌را را اتخاذ کند.» اظهارات این فرد عالی‌رتبه در وزارت خارجه آمریکا در حالی طرح شده که عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه ایران، برای حضور در چهارمین دور مذاکرات احیای برجام وارد وین، پایتخت اتریش شده است. این مذاکرات قرار است از فردا، جمعه، ۷ مه در وین پی گرفته شود.

همزمان ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه هم در گفتگو با نشریه گاردین با اشاره به از سر گیری مذاکرات وین از امروز جمعه، از این برهه با عنوان «زمان سرنوشت ساز» در روابط تهران با غرب یاد کرده است. آقای لودریان با اشاره به ابراز آمادگی واشنگتن برای اتخاد تصمیات لازم برای برداشتن تحریم ها، خواستار واکنش مناسب تهران شد. وزیر خارجه فرانسه با اشاره به «نزدیک شدن بی سابقه» ایران به سلاح هسته ای بر لزوم پیشرفت در مذاکرات فعلی تاکید کرد.

عراقچی روز پنجشنبه با رافائل گروسی، رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز دیدار کرد. جزئیاتی از دیدار معاون وزیر خارجه ایران و گروسی منتشر نشده است.

دیپلمات ایرانی پس از این دیدار در گفتگو با خبرگزاری صدا و سیما اعلام کرد که هنوز راه درازی برای حصول توافق در پیش است و به هیچ وجه نمی‌توان زمان‌بندی برای آن پیش‌بینی کرد.

آقای عراقچی در ادامه با اشاره به اینکه مشکلات موجود بعضا جدی است، افزود: «این مشکلات باید از طریق مذاکره رفع شود و البته امیدواریم در زمان کوتاه‌تری به نتیجه برسیم و اجازه فرسایشی شدن مذاکرات را نخواهیم داد اما در عین حال زمان برای ما اولویت ثانویه است.»

همزمان آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا روز پنج‌شنبه در گفتگو با یکی از تلویزیون های آمریکا اذعان کرد که از آمادگی واقعی تهران برای از سرگیری کامل تعهدات هسته ای خود آگاهی ندارد.

در هفته‌های اخیر منابع خبری و همچنین مقام‌های سیاسی طرفین از رشد قابل توجه در روند گفتگوها خبر دادند.

دور چهارم مذاکرات ایران و ۴+۱ قرار است از روز جمعه ۶ مه در وین برگزار شود و هیئت آمریکایی هم هرچند در این شهر حضور دارند اما همچنان مذاکره مستقیم یا چندجانبه‌ای با طرف ایرانی نخواهند داشت.

دیدگاه