«ابلاغیه در مورد انتخابات شوراها در حوزه مسئولیت آیت‌الله جنتی نیست»

  • 03 اردیبهشت 1396 - 21:47
«ابلاغیه در مورد انتخابات شوراها در حوزه مسئولیت آیت‌الله جنتی نیست»

علی یونسی گفته است که ابلاغیه دبیر شورای نگهبان مبنی بر عدم مجوز ورود اقلیت‌های دینی در انتخابات شوراهای شهر و روستا خارج از حوزه مسئولیت آیت‌الله جنتی است و این قانون نیازی به تفسیر فقهی ندارد.

هفته قبل ابلاغیه آیت‌الله  احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان مبنی بر “خلاف شرع” بودن حضور “افراد غیر مسلمان” در شوراهای شهر و روستا جنجال برانگیز شد و بحث در این باره هم‌چنان ادامه دارد. این ابلاغیه با واکنش رئیس و نمایندگان مجلس روبرو شد و اکنون نیز علی یونسی، دستیار ویژه رئیس جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های مذهبی با آن برخورد کرده است.یونسی در مصاحبه با خبرگزاری ایلنا گفته است که وظیفه شورای نگهبان تفسیر قانون اساسی است. او تاکید کرده است که دولت براساس مصوبه مجلس شورای اسلامی به قوانین عادی عمل می‌کند و ابلاغیه‌‌ای که دبیر شورای نگهبان داده است، خارج از حوزه مسئولیت اوست. به گفته علی یونسی قانونی مانند قانون شوراها نیاز به تفسیر فقهی ندارد.

دخالت شورای نگهبان در موضوع انتخابات شوراها پیش از این نیز با انتقاد اسفندیار اختیاری، نماینده زرتشتی‌ها روبرو شد. او ابلاغیه جنتی را خلاف قانون اساسی ایران و مغایر اصل “عدالت و برابری” دانست. قاسم میرزایی نکو، نماینده دیگر مجلس نیز اخطار داد که “متاسفانه در حال حاضر نظارت استصوابی از میزان احوالات افراد به قوانین تسری پیدا کرده است” و بهرام پارسایی عضو هیات مرکزی نظارت بر انتخابات شوراها نیز از ابلاغیه جنتی انتقاد کرد.

نهایتا هم صلاحیت نمایندگان چهار اقلیت در شهرستان تهران در هیات‌های اجرایی و نظارت تایید شد که سه نفر آن‌ها مسیحی هستند و نفر چهارم از اقلیت زرتشتی است.

بر خلاف انتخابات مجلس شورای اسلامی، مجلس خبرگان و هم‌چنین ریاست جمهوری که صلاحیت نامزدها توسط شورای نگهبان تایید می‌شود، تایید صلاحیت داوطلبان شوراهای شهر و روستا توسط هیات‌های نظارت بر انتخابات شوراهای شهر و روستا است، که زیر نظر مجلس فعالیت می‌کنند.

انتخابات شوراها همزمان با انتخابات ریاست جمهوری در بیست و نهم اردیبهشت برگزار می شود.

دیدگاه