بیانیه مشترک احمدی‌نژاد و بقایی پس از رد صلاحیت

  • 03 اردیبهشت 1396 - 21:35
بیانیه مشترک احمدی‌نژاد و بقایی پس از رد صلاحیت

محمود احمدی‌نژاد و حمید بقایی در بیانیه‌ای مشترک گفته‌اند که در پی “درخواست‌های گسترده و مکرر مردم” برای حضور در انتخابات، اعلام آمادگی کرده بودند و در انتخابات پیش رو از هیچ فردی حمایت نکرده و نخواهند کرد.

دو روز پس از رد صلاحیت محمود احمدی‌نژاد و حمید بقایی از سوی شورای نگهبان، این دو روز یکشنبه (۳ اردیبهشت/ ۲۳ آوریل) در بیانیه مشترکی اعلام کردند به “درخواست‌های گسترده و مکرر مردم” و “برای خدمت به ملت و کشور” اعلام آمادگی کرده‌ بودند.

احمدی‌نژاد و بقایی در بیانیه‌ کوتاه خود خطاب به مردم نوشته‌اند: «اینجانبان با احساس مسئولیت و برای صیانت از حقوق شما و خدمت به ملت و کشور آمادگی خود را اعلام نمودیم.»

این بیانیه درباره رد صلاحیت بقایی و احمدی‌نژاد سکوت کرده‌ است. احمدی‌نژاد و بقایی نوشته‌اند: «به صراحت اعلام می‌داریم که در انتخابات پیش رو از هیچ فردی حمایت نکرده و نخواهیم کرد.»

احمدی‌نژاد و بقایی پیشتر تهدید کرده بودند که در برابر رد صلاحیت‌شان ساکت نخواهند نشست. اما آگاهان می‌گفتند تیم کنونی احمدی‌نژاد و حامیان او در موقعیتی نیستند که بتوانند موج اعتراضی مهمی در برابر شورای نگهبان ایجاد کنند.

ساعاتی پس از اعلام نتایج بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری در شورای نگهبان علی‌اکبر جوانفکر، سخنگوی ستاد انتخاباتی احمدی‌نژاد در بیانیه کوتاهی نوشت: «دکتر احمدی‌نژاد و آقای بقایی برای عمل به تکلیف انقلابی، ملی و دینی خود نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری شدند تا اهتمام خویش را مصروف حل مشکلات معیشتی مردم و بهبود شرایط زندگی آنان و رفع تهدیدهای بالقوه از سر ملت ایران نمایند. شورای نگهبان با تصمیم خود، این تکلیف را از دوش آنان برداشته است.»

احمدی‌نژاد با وجود “توصیه” و در واقع نهی رهبری ، در وزارت کشور حاضر شد و همراه نامزد مورد حمایت خود، حمید بقایی، در انتخابات ثبت نام کرد.

او پس از ثبت نام درباره موضع رهبری گفت: “این معنای نهی نبود و توصیه ایشان بود و توصیه ایشان مانع حضورم نمی‌شد و علیرغم اینکه فشار گسترده‌ای از سوی مردم برای حضور در میدان دارم به قول اخلاقی خود پایبندم و ثبت‌نام در انتخابات صرفا برای حمایت از برادر عزیزم آقای بقایی است.”

روز گذشته، عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان، در گفت‌وگوی تلویزیونی تاکید کرد که دلیل رد صلاحیت محمود احمدی‌نژاد “توصیه رهبری نبوده و شورای نگهبان فقط در چارچوب قانون” تصمیم گرفته است.

به گفته کدخدایی توصیه رهبری فقط می‌تواند به عنوان “حکم حکومتی” در بررسی صلاحیت‌ها ملاک قرار گیرد که در این انتخابات بر اساس اظهارات سخنگوی شورای نگهبان، رهبر ایران حکم حکومتی نداده است.

سخنگوی شورای نگهبان کمتر از یک ماه پیش در مصاحبه‌ای با نشریه مثلث در اظهاراتی متفاوت گفته بود که توصیه رهبری به معنای “حکم به شورای نگهبان” نیست اما “به عنوان یک امر قانونی هم می‌تواند محسوب شود.”

دیدگاه