پیشرفت در مذاکرات وین؛ عراقچی: تفاهم جدیدی در حال شکل گرفتن است

  • 29 فروردین 1400 - 8:17
پیشرفت در مذاکرات وین؛ عراقچی: تفاهم جدیدی در حال شکل گرفتن است

مذاکره‌کننده ارشد تهران روز شنبه ۱۷ آوریل (۲۸ فروردین) اعلام کرد که تفاهم جدیدی در حال شکل ‌گرفتن است. همزمان نماینده چین و اتحادیه اروپا نیز از پیشرفت در مذاکرات خبر داده‌اند.

به گزارش یورو نیوز، عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه ایران پس از نشست دیروز کمیسیون مشترک برجام در وین تصریح کرد: «به‌نظر می‌رسد تفاهم جدیدی در حال شکل گرفتن است. مذاکرات در حال حاضر به مرحله‌ای رسیده که طرف‌ها می‌توانند روی یک متن مشترک کار کنند.» وی اضافه کرد که هیات ایرانی متن مورد نظر خود را آماده و به تمام طرف‌ها ارائه کرده است.

وی به سه روز کار کمیسیون مشترک برجام اشاره کرد و گفت: « یک‌بار دیگر نشست کمیسیون مشترک برای بررسی روند پیشرفت مذاکراتی که تاکنون چه در حوزه رفع تحریم‌ها و چه در حوزه هسته‌ای صورت گرفته برگزار شد و گزارش کار کارگروه‌ها مرور شد و بحث‌های خوبی در داخل نشست صورت گرفت.»

وی تاکید کرد که اشتراک در هدف نهایی بین همه طرف‌ها وجود دارد و مسیری که باید طی شود هم اکنون مقداری شناخته شده است.

عباس عراقچی با اشاره به اینکه ایران علاقمند به مذاکرات فرسایشی و طولانی مدت نیست، افزود: «هیأت ایرانی متون مورد نظر خودش را در حوزه هسته‌ای و رفع تحریم‌ها آماده کرده و این را به همه طرف‌ها ارائه کرده است و این متون می‌تواند مبنای مذاکرات و رسیدن به توافق نهایی باشد.»

دور جدید مذاکرات هسته‌ای میان ایران و سایر اعضای توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ یعنی بریتانیا، فرانسه، روسیه، آلمان و چین از روز پنجشنبه در هتلی در وین شروع شده است. نماینده آمریکا نیز در اتریش حضور دارد اما ایران تاکید دارد که مذاکره مستقیم یا غیر مستقیم با آمریکا انجام نخواهد داد.

مذاکرات به دلیل انفجار در تاسیسات اصلی غنی‌سازی اورانیوم ایران در نطنز پیچیده‌تر شده است. از سوی دیگر ایران در پاسخ به این انفجار اعلام کرد که غنی‌سازی اورانیوم با خلوص ۶۰ درصدی را آغاز کرده است.

نماینده چین در مذاکرات پیش از این گفته بود که تمام طرفین برای تسریع در کار درباره مواردی مانند تحریم‌های ایالات متحده آمریکا توافق کرده‌اند.

وانگ کان به خبرنگاران گفت: «همه طرف‌ها توافق کرده‌اند که در روزهای آینده با انجام کارهای اساسی‌تر در زمینه رفع تحریم‌ها سرعت خود را بیشتر کنند.»

تهران می‌گوید که انفجار نطنز اقدام خرابکارانه‌ای از سوی اسرائیل بود. اسرائیل به طور رسمی در این مورد توضیحی نداده است.

نماینده چین در مذاکرات همچنین تاکید کرد که طرف‌های باقی مانده در توافق هسته‌ای، اقدامات سازنده را در دو روز گذشته از سر گرفته‌اند.

وی افزود: «امیدواریم در چند روز آینده کمیسیون مشترک برجام مذاکرات درباره فرمول خاص لغو تحریم‌ها را آغاز کند.»

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا که از ژانویه سال جاری میلادی بر سر کار آمده است از تمایل دولتش برای بازگشت به برجام سخن گفته اما ایران همواره تأکید کرده است که واشنگتن برای تحقق این خواسته باید همه تحریم‌های دولت دونالد ترامپ را بردارد.

میخائیل اولیانوف، رئیس هیئت مذاکره‌کننده روسیه در توییتی تاکید کرد که برای ادامه پیشرفت فعالیت‌ها، مذاکرات بعدازظهر شنبه، یکشنبه و هفته آینده ادامه پیدا می‌کند.

انریکه مورا، نماینده کمیسیون اروپا که ریاست جلسه امروز را برعهده داشت در توییتی نوشت که «پیشرفت در کاری بسیار سخت حاصل شده است.»

وی تاکید کرد که در حال حاضر به فعالیت‌ در جزییات نیاز است: «مهم است که همه [طرف‌ها] به اهداف مشترک پایبند باشند یعنی بازگشت آمریکا به برجام و اجرایی شدن کامل آن.»

دیدگاه