پایان دیدار طرف‌های توافق هسته‌ای در وین؛ در نشست کمیسیون مشترک برجام چه گذشت؟

  • 27 فروردین 1400 - 9:45
پایان دیدار طرف‌های توافق هسته‌ای در وین؛ در نشست کمیسیون مشترک برجام چه گذشت؟

نشست کمیسیون مشترک برجام که بعد از ظهر پنجشنبه در گراند هتل وین جریان داشت با توافق طرف‌های حاضر در توافق هسته‌ای با ایران در مورد ادامه گفت‌وگوهای فنی در نشست‌های کارشناسی پایان یافت.

به گزارش یورو نیوز، دومین نشست طرف‌های برجام طی ۹ روز گذشته در حالی برگزار شد که تصمیم ایران برای آغاز غنی‌سازی ۶۰ درصدی اورانیوم و وقوع حادثه در تاسیسات غنی‌سازی نطنز بر آن سایه افکنده بود. چنان که پیتر استانو، سخنگوی اتحادیه اروپا گفته بود: «هیچ توجیه غیرنظامی معتبر و قابل قبولی برای چنین اقدامی وجود ندارد.»

همچنین آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا نیز عصر چهارشنبه در واکنش به تصمیم تازه دولت ایران تصریح کرده بود: «ما این اقدام تحریک‌آمیز را بسیار جدی می‌گیریم.» اقدامی که به تعبیر او «جدی بودن» ایران در مذاکرات هسته‌ای را با «تردید» مواجه کرده است.

با این حال، انریکه مورا، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، پیش از آغاز این نشست با انتشار پیامی توییتری از گردهمایی دوباره طرف‌های توافق هسته‌ای با ایران در وین با وجود رخدادهای اخیر ابراز خرسندی کرد و از ادامه تلاش برای پیشبرد مذاکرات با هدف بازگشت آمریکا به برجام و اجرای کامل آن خبر داد.

عباس عراقچی، رییس هیات ایرانی شرکت کننده در نشست روز پنجشنبه نیز در آغاز این نشست، شروع غنی‌سازی ۶۰ درصدی را اقدامی در چارچوب حقوق ایران ذیل بند ۲۶ و ۳۶ برجام و با هدف تامین نیازهای دارویی و پزشکی ایران اعلام کرد. معاون وزیر خارجه ایران همچنین از واکنش به تعبیر او «ضعیف» کشورهای اروپایی به حادثه «خرابکاری» اخیر در تاسیسات نطنز گلایه کرد و از اعضای برجام خواست تا این اقدام را به عنوان «مصداق تروریسم هسته‌ای و تخطی فاحش از قوانین بین‌المللی»، محکوم کنند.

آقای عراقچی همچنین تاکید کرد که هیات مذاکره کننده جمهوری اسلامی به دنبال مذاکرات «فرسایشی» و اتلاف وقت نیست.

میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی نیز در پیامی توییتری فضای کلی حاکم بر مذاکرات را مثبت ارزیابی کرد و نوشت: «در صورت نیاز نشست طرف‌های برجام دوباره برگزار خواهد شد.»

او همچنین از حصول توافق برای ادامه جلسات غیر رسمی در قالب‌های مختلف از جمله در سطح کارشناسی خبر داد.

آقای اولیانوف سپس در پیامی توییتری دیگری نوشت: «برای اولین بار روسای هیات‌های مشارکت‌ کننده در برجام (بدون ایران) با هدف بحث درباره فعالیت‌های جاری پیرامون احیای توافق هسته‌ای، با رئیس هیات مذاکره کننده آمریکا در چارچوب نشستی غیر رسمی در وین دیدار کردند.»

وزارت خارجه ایران نیز در پایان این نشست اعلام کرد که طرف‌های حاضر در توافق هسته‌ای با ایران توافق کردند که نشست‌های دو گروه کارشناسی که از هفته گذشته به طور موازی جهت رایزنی‌های فنی در دو حوزه رفع تحریم و مسائل هسته‌ای آغاز به کار کرده، ادامه یابد و نتایج این نشست‌ها به کمیسیون مشترک اعلام ‌شود.

دیدگاه