ایران در نامه‌ای به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از آغاز غنی سازی ۶۰ درصدی خبر داد

  • 24 فروردین 1400 - 20:12
ایران در نامه‌ای به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از آغاز غنی سازی ۶۰ درصدی خبر داد

عباس عراقچی، معاون سیاسی وزارت خارجه و مذاکره کننده ارشد هسته‌ای ایران در نامه ای به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد که تهران، غنی سازی ۶۰ درصدی را آغاز می‌کند.

به گزارش یورو نیوز، آقای عراقچی که امروز سه شنبه به همراه تیم مذاکره کننده ایرانی وارد وین، پایتخت اتریش شده است، این خبر را اعلام کرد.

سفر تیم مذاکره کننده ایرانی به وین برای از سرگیری گفتگوهای کمیسیون مشترک برجام، دو روز پس از خرابکاری در تأسیسات اتمی نطنز و یک روز پس از جنگ لفظی میان اتحادیه اروپا و ایران بر سر موضوعات حقوق بشری انجام شده است.

مذاکره کننده ارشد هسته‌ای ایران همچنین اعلام کرد که یک‌هزار سانتریفیوژ دیگر با ۵۰ درصد ظرفیت بیشتر به ماشین‌های موجود در نطنز، علاوه بر جایگزینی ماشین‌های صدمه دیده، اضافه می‌شود.

سازمان انرژی اتمی ایران: مقدمات اجرایی غنی سازی ۶۰ درصد از سه شنبه شب آغاز می‌شود

بهروز کمالوندی، معاون و سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران نیز با اشاره به نامه ایران به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای آغاز غنی سازی ۶۰ درصد در راستای دستور رئیس جمهور، خبر داد که مقدمات اجرایی غنی سازی ۶۰ درصد از امشب در مجتمع غنی سازی شهید احمدی روشن نطنز آغاز خواهد شد.

آژانس بین المللی انرژی اتمی در پی تصمیم ایران، اعلام کرد که از گزارش‌های رسانه‌ای درباره‌ سخنان عباس عراقچی آگاهی دارد.

برخی تحلیلگران سیاسی از «عملیات خرابکارانه» روز یکشنبه در تأسیسات نطنز به عنوان تهدیدی برای پایان دادن به مذاکرات هسته ای ایران و تشدید تنش‌های منطقه ای یاد کرده‌اند.

از همین رو سفر امروز تیم مذاکره کننده ایرانی به وین و تلاش های کشورهای ۱+۴ برای ایجاد زمینه‌های لازم مذاکره میان ایران و آمریکا در خصوص توافق هسته‌ای اهمیت بیشتری پیدا کرده است.

بر اساس خبرهای منتشر شده از سوی منابع رسمی در ایران، قرار است تیم مذاکره کننده ایرانی از امروز دیدارها و رایزنی‌هایش را با اعضای باقی‌مانده در توافق نامه برجام به صورت دو و چند جانبه آغاز کرده و در روزهای آینده ادامه دهد.

به گزارش آسوشیتدپرس، آقای عراقچی در وین با بیان اینکه «مذاکرات این دوره، زمان ارائه‌ لیست توسط آمریکا است، گفته است: «امیدوارم بتوانم با لیستی از تحریم‌هایی که لغو می‌شوند به تهران بازگردم، در غیر این صورت، باور ندارم که بتوانیم این‌گونه ادامه دهیم، زیرا این اتلاف وقت خواهد بود».

نمایندگان وزارت نفت و بانک مرکزی ایران همراه تیم مذاکره کننده در وین

نمایندگان وزارت نفت و بانک مرکزی نیز تیم مذاکره کننده ایرانی را در وین همراهی می‌کنند.

نمایندگان ایران و کشورهای ۱+۴ در هجدهمین نشست کمیسیون مشترک برجام در دوم آوریل (۱۳ فروردین) که به صورت ویدوئو کنفرانس برگزار شد، تصمیم گرفتند ادامه گفتگوها را حضوری ادامه دهند.

در حال حاضر دو کارگروه رفع تحریم‌ها و اقدامات هسته ای به صورت موازی در حال تدوین کارهای لازمی هستند که آمریکا و ایران باید انجام دهند.

نمایندگان کشورهای مذاکره کننده در نشست روز جمعه گذشته تصمیم گرفتند دومین دور گفتگوهای حضوری خود را روز چهارشنبه چهاردهم آوریل (۲۵ فروردین) را در وین ادامه دهند.

دیدگاه