ادعای وزیر خارجه آمریکا: اگر ایران مهار نشود راه کره شمالی را می‌رود

  • 31 فروردین 1396 - 18:39
ادعای وزیر خارجه آمریکا: اگر ایران مهار نشود راه کره شمالی را می‌رود

رکس تیلرسون وزیر خارجه آمریکا می گوید که این کشور مشغول بازنگری جامع سیاست خود در مقابل ایران است و اخطار داد که “عدم مهار” این کشور می تواند تهدیدی علیه صلح و ثبات جهان باشد.

او گفت: “دولت ترامپ هم اکنون مشغول بازبینی سیاست ما در قبال ایران در سراسر بخش های دولتی است… یک ایران مهار نشده پتانسیل آن را دارد که راه کره شمالی را برود و جهان را هم با خود ببرد. ایالات متحده مایل است از این شرایط پرهیز کند که دوباره ثابت شود سیاست صبر استراتژیک یک رویکرد شکست خورده است.”

آقای تیلرسون در سخنان شدیداللحنی مدعی شد که برجام “نمونه دیگری از باج دادن به قدرتی است که جاه طلبی های هسته ای دارد.”

او در انتقادی تلویحی از دولت قبلی آمریکا گفت که دولت جدید قصد ندارد “مشکل” را برای دولت بعدی به ارث بگذارد.

او اضافه کرد: “ما فکر نمی کنیم که این شیوه محتاطانه ای برای برخورد با ایران باشد، به خصوص با توجه به سابقه همه فعالیت های بی ثبات کننده دیگر آنها.”

او گفت: “برجام فقط رسیدن ایران به بمب هسته ای را به تاخیر انداخته است و تهدیدات ایران در عرصه های دیگر را نادیده گرفته است.”

وزیر خارجه آمریکا یک روز پیشتر تایید کرده بود که ایران به تعهداتش براساس برجام (توافق جامع اتمی میان ایران و قدرت ها) عمل کرده اما افزود که تعلیق تحریم ها بازبینی خواهد شد.

او روز چهارشنبه همچنین گفت: “اقدامات تحریک آمیز ایران آمریکا، منطقه و جهان را تهدید می کند… دولت ترامپ در حال بررسی جامع سیاست آمریکا در قبال ایران است. وقتی نتایج این بررسی را نهایی کردیم به طور مشخص و محکم با چالش ایران رو به رو خواهیم شد.”

او افزود: “نظر ما این است که باید به ایران در مورد تهدیداتش در همه عرصه ها – در منطقه و دنیا – به طور جامع نگاه کرد. توافق هسته ای فقط یک عامل است.”

رکس تیلرسون سه شنبه گفته بود که کنگره را از قصد دولت برای بازنگری در اینکه آیا رفع تحریم های ایران براساس توافق اتمی (برجام) در راستای تامین امنیت ملی آمریکا بوده است یا نه آگاه کرده است.

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در واکنش به اظهارات همتای آمریکایی‌اش در توییتر نوشت: “اتهامات نخ‌نمای آمریکا نمی‌تواند اذعان این کشور به تعهد ایران به برجام را بپوشاند، آمریکا باید مسیرش را عوض کند و به تعهدات خودش پایبند باشد”.

دیدگاه