انتخابات شورا در شیراز الکترونیکی است

  • 20 اسفند 1399 - 22:17
انتخابات شورا در شیراز الکترونیکی است

فرماندار و رئیس ستاد انتخابات شهرستان شیراز اعلام کرد که انتخابات شوراها در کلانشهر شیراز به صورت تمام الکترونیکی و در شهرهای صدرا، داریون و خان‌زنیان به صورت نیمه الکترونیکی برگزار می‌شود.

محمدرضا امیری چهارشنبه ٢٠ اسفند همزمان با آغاز نخستین روز از ثبت‌نام ششمین دوره انتخابات شوراهای شهر و روستا در یک کنفرانس خبری بیان کرد: انتخابات ریاست جمهوری، سیاسی ترین انتخابات کشور و انتخابات شوراها، گسترده ترین و حساس ترین انتخابات در سطح محلی است و به همین دلیل هر دو انتخابات از اهمیت بالایی برخوردار است.

او با بیان اینکه انتخابات ریاست جمهوری در سطح بین‌المللی هم از اهمیت زیادی برخوردار است، لذا انتخابات پر شور موجب سرافرازی کشور می‌شود، افزود: سلامت، امنیت، مشارکت و رقابت معنا دار و پرشور از مولفه‌های اساسی در انتخابات محسوب می‌شود که در انتخابات پیش رو نیز صادق است.

فرماندار و رئیس ستاد انتخابات شهرستان شیراز ادامه داد: بخشی از سلامت انتخابات به مجریان، هیات‌های نظارت و دستگاه‌های امنیتی و بخشی هم به سایر بخش‌ها از جمله گروه‌های سیاسی، مردم و داوطلبین این عرصه بر می‌گردد.

امیری به موضوع ایمنی و سلامت دست اندرکاران، انتخاب کنندگان و انتخاب شوندگان در خصوص پیشگیری از شیوع بیماری کرونا هم اشاره و تاکید کرد که مراقبت از سلامتی افراد اولویت نخست در برگزاری انتخابات است.

او خاطرنشان کرد: بر اساس قانون یک برنامه زمانبندی برای انتخابات وجود دارد که با اعلام زمان صدور شروع ثبت‌نام، کار به صورت رسمی برای مجریان و ناظران آغاز می‌شود.

فرماندار و رئیس ستاد انتخابات شهرستان شیراز عنوان کرد: در وزارت کشور، تمهیداتی برای آغاز ثبت‌نام با تشکیل ستاد در شهرها پیش‌بینی شده که در این راستا ۷ کمیته در ستاد انتخابات شیراز از جمله مستند سازی، خبر و اطلاع رسانی، حراست و استعلامات، حقوقی و بازرسی و رسیدگی به تخلفات، امنیتی، برنامه ریزی اداری و مالی، فناوری و اطلاعات، نیروی انسانی، آموزشی و ثبت نام تشکیل شده است.

امیری همچنین با بیان اینکه انتخابات شوراها در هشت کلانشهر از جمله شیراز صورت تمام الکترونیک برگزار می‌شود، گفت: شهر شیراز به ١١ مرکز تقسیم بندی و مسئولان مراکز معرفی شده‌اند.

او با بیان اینکه انتخابات شوراها در چهار شهر شیراز، صدرا، داریون و خان زنیان به ترتیب برای انتخاب و معرفی ۱۳، ۷، ۵ و ۵ نفر منتخب برگزار می‌شود، افزود: انتخابات شورا ١٣٠ روستای شهرستان شیراز که دارای ٢٠ خانوار یا ١٠٠ نفر جمعیت دارند نیز انتخابات برگزار می‌شود.

فرماندار و رئیس ستاد انتخابات شهرستان شیراز ادامه داد: انتخابات شوراها در این شهرستان همچنین در ١٢ تیره عشایری، ٢٨ روستا دارای شورای ۵ نفره و ١٠٢ روستای دارای شورای ٣ نفره نیز برگزار می‌شود.

امیری از پیش‌بینی افزایش۲۰ تا ۳۰ درصدی شعب در انتخابات شوراها در شیراز با هدف پیشگیری از ازدحام خبر داد و گفت: احتمالا بیش از ٨٠٠ شعبه در سطح شهرستان شیراز راه‌اندازی می‌شود.

او همچنین اعلام کرد که پیش‌بینی می‌شود ١٢٠٠ نفر در ششمین دوره انتخابات شوراهای شهر و روستای شهرستان شیراز ثبت‌نام کنند.

فرماندار و رئیس ستاد انتخابات شهرستان شیراز در بخش دیگری از سخنان خود به شرایط رای دهندگان و داوطلبین اشاره و عنوان کرد: حداقل سن رای دهندگان ۱۸ سال است.

امیری ادامه داد: داوطلبین برای ثبت‌نام در شوراهای شهر شیراز و صدرا باید دارای مدرک لیسانس و معادل آن و در سایر شهرها دارای مدرک فوق دیپلم و معادل آن باشند.

او افزود: ارائه اصل گواهی عدم سوء پیشنیه که بیش از سه ماه از آن نگذشته باشد، ارائه اصل شناسنامه عکس دار و کپی تمام صفحات، کارت پایان خدمت و یا معافیت ویژه آقایان، اصل کارت ملی و کپی آن، یک قطعه عکس جدید ٣ در ۴، اصل و کپی مدرک تحصیلی معتبر، نامه استعفا ویژه مقامات و گواهی معتبر ایثارگری ویژه ایثارگران و رزمندگان با سابقه شش ماه حضور در جبهه برای ثبت نام داوطلبین ضرروی است.

فرماندار و رئیس ستاد انتخابات شهرستان شیراز عنوان کرد: توصیه شده تا حایی که امکان دارد برای جلوگیری از ازدحام در ستاد انتخابات و پیشگیری از بیماری کرونا از روش ثبت‌نام الکترونیکی استفاده کنند.

امیری با بیان اینکه نرم‌افزاری طراحی شده که قابل بارگزاری و دریافت از سایت وزارت کشور است، گفت: نسخه تلفن همراه آن نیز قابل دریافت است.

او خاطرنشان کرد: ثبت‌نام از ساعت ٨ صبح تا ١٨ بعد ازظهر روزهای ٢٠ تا ٢۶ اسفندماه ادامه دارد.

فرماندار و رئیس ستاد انتخابات شهرستان شیراز در بخش دیگری از سخنان خود به روند انتخاب و تشکیل هیات اجرایی شوراها در شهر و روستاها اشاره و بیان کرد: با دعوت از ۳۰ نفر معتمد و تایید هیات نظارت، مجموعا ١١ نفر برای انتخابات شورا در شیراز معرفی می‌شوند.

امیری افزود: تعداد اعضای هیئت اجرایی ریاست جمهوری نیز ١٣ نفر پس از تایید هیات نظارت است و در روستاها هم هیات اجرایی شوراها با ٧ نفر معتمد و ۴ نفر اداری تشکیل می‌شود. تا ٢٣ اسفندماه هیات اجرایی شوراهای شهر و روستا در شهرستان شیراز شکل می‌گیرد.

به گزارش ایسنا، سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و ششمین دوره انتخابات شوراهای شهر و روستا ٢٨ خرداد ۱۴۰۰ برگزار می‌شود.

دیدگاه