مخالفت علی لاریجانی با «تصمیم غیرقانونی» شورای نگهبان در خصوص اقلیت‌های دینی

  • 30 فروردین 1396 - 21:08
مخالفت علی لاریجانی با «تصمیم غیرقانونی» شورای نگهبان در خصوص اقلیت‌های دینی

علی لاریجانی، رئیس مجلس با درخواست شورای نگهبان در خصوص رد صلاحیت کاندیدای انتخابات شوراهای شهر و روستا که از اقلیت‌های دینی هستند، مخالفت کرد.

قاسم میرزایی نیکو، عضو هیات مرکزی نظارت بر امر انتخابات شوراهای شهر و روستا امروز به خبرگزاری ایلنا گفت: «پس از آن‌که در این رابطه با آقای لاریجانی صحبت کرده و موضوع را اطلاع دادیم، رییس مجلس به صورت کتبی دستور دادند که مُرّ قانون در برگزاری انتخابات شوراها انجام شود.»

او افزود:‌ «آقای لاریجانی قصد داشت در این رابطه صحبت کند که احیاناً بدعتی صورت نگیرد؛ این درست نیست قانونی که به شورای نگهبان رفته، اصلاح شده و به تایید رسیده، دوباره مورد ایراد واقع شود و این شورا بگوید به گونه‌ای دیگر عمل کنیم.»

به گفته میرزایی، «ابلاغیه دبیر شورای نگهبان خواسته‌ای غیرقانونی بود؛ چرا که نظارت بر انتخابات شوراها برعهده مجلس است و این مسئله ارتباطی به شورای نگهبان ندارد.»

نظارت بر انتخابات شوراها بر عهده هیاتی است که از سوی نمایندگان مجلس انتخاب می‌شوند. این تنها انتخاباتی در ایران است که شورای نگهبان نمی‌تواند در خصوص آن دخالت کند یا نظارتی داشته باشد.

در همین حال اسفندیار اختیاری، نماینده زرتشتیان در مجلس نیز در این خصوص گفته:‌ «بر اساس قانون فقط مجلس وظیفه قانونگذاری را دارد و شورای نگهبان می‌تواند نظر فقهی خود را در مورد طرح‌ها و لوایح مصوب مجلس، آن هم در موعد زمانی قانونی اعلام کند. مجلس نیز در صورت ایراد شورای نگهبان یا قانون را اصلاح می‌کند و یا بر مصوبه خود اصرار می‌ورزد و تعیین تکلیف به مجمع تشخیص واگذار می‌شود، لذا قانونی که ۲۰ سال قبل تصویب شده و بارها در انتخابات شوراها اجرا شده، نیازی به تفسیر ندارد و در صورت نیاز به اصلاح این قانون باید از طریق ارائه لایحه یا طرح جدید اقدام شود.»

بیشتر بخوانید:  انتقاد نمایندگان مجلس از تصمیم «خلاف قانون اساسی» شورای نگهبان

احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان روز ۲۶ فروردین امسال در نامه‌ای اعلام کرد که چون در انتخابات شوراها شماری از شهروندان اقلیت مذهبی کاندیدا شده‌اند، اعضای شورای نگهبان در جلسه ۲۳ فروردین ۱۳۹۶ این موضوع را بررسی کردند و تبصره یک ماده ۲۶ قانون انتخابات شوراها را «خلاف شرع» دانستند.

بر اساس تبصره یک ماده ۲۶ قانون شوراها، اقلیت‌های مذهبی اجازه دارند عضو شوراهای شهر و روستا شوند. در این تبصره آمده: «اقلیت‌های دینی شناخته شده در قانون اساسی به جای اسلام باید به اصول دین خود اعتقاد و التزام عملی داشته باشند.»

این قانون در اول خرداد ۱۳۷۵ در مجلس شورای اسلامی تصویب شده و شورای نگهبان نیز در ۲۳ خرداد ۱۳۷۵ آن را تایید کرده است.

انتخابات پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا همزمان با انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری و نخستین میاندوره ای دهمین دوره مجلس شورای اسلامی ۲۹ اردیبهشت ماه ۱۳۹۶ برگزار می شود.

 

دیدگاه