سخنگوی شورای نگهبان: احراز صلاحیت‌ها فقط برای همان دوره معتبر است

  • 29 فروردین 1396 - 17:03
سخنگوی شورای نگهبان: احراز صلاحیت‌ها فقط برای همان دوره معتبر است

عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان در مورد نحوه احراز صلاحیت داوطلبان نامزدی انتخابات در جمهوری اسلامی توضیحاتی داده و خبر انتشار فهرست اولیه تایید صلاحیت شدگان انتخابات ریاست جمهوری را تکذیب کرده است.

آقای کدخدایی در یک گفتگوی تلویزیونی گفته است احراز صلاحیت یک فرد برای شرکت در انتخابات در یک دوره منحصر به همان دوره است و در دوره‌های بعدی صلاحیت او باید مجددا احراز شود. وی افزوده است که “شورای نگهبان نظارت خاصی در دوره مسئولیت افراد منتخب ندارد اما اگر گزارش خاصی در خصوص دوران مسئولیت یا نمایندگی فرد منتخب وجود داشته باشد، قطعا در احراز صلاحیت وی برای دوره‌های بعدی انتخابات اثرگذار است.”

در انتخابات ریاست جمهوری، مجلس شورا و مجلس خبرگان در جمهوری اسلامی، تنها افرادی مجاز هستند وارد رقابت‌های انتخاباتی شوند که در مرحله اول، شورای نگهبان آنان را برای تصدی سمت مورد نظر مناسب دانسته و نامزدی آنان را تایید کرده باشد. این افراد سپس اجازه ورود به مرحله رقابت برای کسب آرای رای دهندگان را خواهند داشت.

گاه افرادی که در مرحله گزینش توسط شورای نگهبان موفق نبوده‌اند، به سمت‌های مهم دولتی منصوب شده‌اند و در مواردی، مقامات منتخب قبلی و کسانی که صلاحیت آنان قبلا مورد تایید بوده، رد صلاحیت شده‌اند. شورای نگهبان در توجیه این وضعیت گفته است که ممکن است این شورا فردی را برای یک سمت انتخابی مناسب نداند اما این به معنی عدم شایستگی او برای تصدی سمت‌های دیگر حکومتی نیست.

در انتخابات دوره کنونی ریاست جمهوری نیز برخی از مقامات سابق حکومتی، از جمله محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری سابق، به عنوان داوطلب نامزدی انتخابات ثبت نام کرده‌اند.

آقای کدخدایی گفته است که بعد از ثبت نام داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری، شورای نگهبان پنج روز برای بررسی و اعلام نظر در مورد افراد واجد شرایط فرصت دارد اما این فرصت برای پنج روز دیگر قابل تمدید است. وی افزوده است که بررسی‌های اولیه پرونده نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری آغاز و دستوراتی برای بررسی بیشتر پرونده‌ها صادر شده است.

سخنگوی شورای نگهبان کثرت تعداد داوطلبان نامزدی انتخابات را مورد انتقاد قرار داده و آن را ناشی از “فقدان نظام منظم ثبت نام از نامزدهای انتخابات و کلی بودن قوانین” دانسته و گفته است که اگر چه بعضی‌ها شمار زیاد مراجعه کنندگان برای ثبت نام را نشانه آزادی می‌دانند اما “باید نظم هم وجود داشته باشد.”

آقای کدخدایی گفته است که روند بررسی صلاحیت‌ها در انتخابات ریاست جمهوری با انتخابات مجلس شورا و مجلس خبرگان تفاوت دارد و در حالیکه در انتخابات این دو مجلس “برای احراز صلاحیت، هیات‌های نظارتی را داریم و بعد شورای نگهبان هست اما برای ریاست جمهوری فقط شورای نگهبان باید صلاحیت افراد را احراز کند.” وی افزوده است که بعد از بررسی پرونده داوطلبان نامزدی، از دوازده عضو شورای نگهبان در مورد صلاحیت افراد رای‌گیری می‌شود و احراز صلاحیت افراد منوط به کسب حداقل هفت رای است.

در خبری دیگر در همین زمینه، خبرگزاری دانشجویان ایران – ایسنا – متن گفتگو با سخنگوی شورای نگهبان را منتشر کرده که گفته است که “فهرستی از تایید صلاحیت شدگان اولیه داوطلبین ریاست جمهوری به عنوان فهرست اولیه شورای نگهبان منتشر شده که این موضوع قویا تکذیب می‌شود و چنین فهرستی وجود ندارد.” وی ابراز امیدواری کرده است که شورای نگهبان در فرصت پنج روزه بتواند اسامی افراد مورد تایید خود برای نامزدی انتخابات ریاست جمهوری را معرفی کند و تاکید ورزیده که تا آن زمان هیچگونه اظهار نظری در مورد افراد تحت بررسی صورت نخواهد گرفت.

دیدگاه