محمود احمدی‌نژاد: دلیلی برای رد صلاحیت من وجود ندارد

  • 29 فروردین 1396 - 10:28
محمود احمدی‌نژاد: دلیلی برای رد صلاحیت من وجود ندارد

همزمان با درخواست برخی از اصولگرایان از شورای نگهبان برای رد صلاحیت محمود احمدی‌نژاد در انتخابات ریاست‌جمهوری، رئیس‌جمهوری پیشین ایران در مصاحبه‌ای گفته است که دلیلی برای رد صلاحیت او وجود ندارد.

به گزارش رسانه ها، احمد توکلی، نماینده پیشین مجلس و از چهره‌های شاخص اصولگرایان، در نامه‌ای به شورای نگهبان ضمن بر شمردن دلایلی که به گفته او، موجب رد صلاحیت محمود احمدی‌نژاد می‌شود، تأکید کرده که اعضای این شورا در «خیر و شر» سیاست‌ها، عملکردها و موضعگیری‌های نامزد مورد تایید آنها «شریک هستند» و آنها باید «بی‌صلاحیتی قطعی» رییس‌جمهوری پیشین ایران را «به اطلاع ملت شریف» برسانند.

این چهره اصولگرا از جمله دلایل خود برای رد صلاحیت آقای احمدی‌نژاد به مواردی چون «تلاش ناکام در کسب قدرت بی‌حساب»، «عدم تمکین نسبت به دستور رهبری در انتصاب مشایی»، «خودسری در قبال دستور ولی امر در ماجرای عزل وزیر اطلاعات»، «الحاق غیرقانونی سازمان حج و زیارت به سازمان گردشگری»، «تعیین نمایندگان ویژه»، «عدم ارسال مصوبات دولت برای رئیس مجلس» و «بار مالی غیرقانونی مصوبات سفرهای استانی» اشاره کرده است.

او ابراز تأسف کرده که مجلس شورای اسلامی، «کفایت سیاسی» محمود احمدی‌نژاد را بررسی نکرد تا به گفته او، اگر چنین می‌شد، «امروز او نمی‌توانست با جسارت، وعده خانمان برانداز و ضد ملی افزایش یارانه نقدی ماهانه به ۲۵۰ هزار تومان برای همه را طرح کند».

بر اساس گزارشی که رسانه‌های ایران از جمله روزنامه «شرق» منتشر کرده‌اند، «۲۳ شکایت از آقای احمدی‌نژاد» در قوه قضاییه ثبت شده است. با این حال، مقام‌های قضایی ایران از چهار پیش به این سو تنها می‌گویند که پرونده او در حال رسیدگی است.

در تازه‌ترین اظهارنظر این مقامات، غلامحسین محسنی اژه‌ای سخنگوی قوه قضاییه روز ۲۷ فروردین بار دیگر به خبرنگاران گفت که «پرونده محمود احمدی‌نژاد و حمید بقایی مفتوح است».

پیشتر هم برخی از رسانه‌های و شخصیت‌های نزدیک به اصولگرایان حضور آقای احمدی‌نژاد در عرصه انتخابات دوازدهم ریاست‌جمهوری را مورد انتقاد شدید قرار داده و آن را در تقابل با سخنان آیت‌الله  خامنه‌ای، رهبر انقلاب ارزیابی کردند که مهرماه پارسال وی را از نامزدی در انتخابات برحذر داشته بود.

آقای احمدی‌نژاد در مصاحبه با شبکه تلویزیونی «فونیکس» چین که سایت دولت بهار، نزدیک به وی، آن را منتشر کرده است، به اخبار مربوط به رد صلاحیت خود واکنش نشان داده و گفته که «دلیلی برای این اتفاق وجود ندارد».

وقتی خبرنگار از او می‌پرسد در صورت رد صلاحیت چه واکنشی نشان می‌دهد، رییس‌جمهوری پیشین ایران پاسخ می‌دهد: «صبور باشید به وقتش متوجه خواهید شد».

اقای احمدی‌نژاد در بخش دیگری از این مصاحبه، قرارداد میان ایران و شش قدرت جهانی موسوم به «برجام» را قراردادی بی‌اهمیت می‌داند که به گفته او، «چیز خاصی در آن نیست» و «اگر برجام هم نبود»، تحریم‌های سازمان ملل «تأثیر زیادی نداشتند».

همزمان با این تحولات، بازار پیش‌بینی‌ چهره‌های سیاسی درباره سرنوشت نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری داغ است و از جمله عباس عبدی گفته که شورای نگهبان، محمود احمدی‌نژاد و حمید بقایی را رد صلاحیت می‌کند.

به گزارش سایت انتخاب، او در عین حال پیش‌بینی کرده که ابراهیم رئیسی و محمدباقر قالیباف، نامزدهای اصولگرا، به نفع یکدیگر کنار نمی‌روند.

ممحمدحسین صفارهرندی که در دولت آقای احمدی‌نژاد، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بود نیز طی سخنانی در قم گفته است: «احمدی‌نژاد خود را در معرض شورای نگهبان قرار نمی‌دهد و باید خود را از این مخمصه نجات دهد چرا که گزینه رد صلاحیت برای این فرد به معنای پایان کار اوست اما اگر به این مرحله نرسد در آینده فرصت تغییر و بازگشت وجود خواهد داشت».

انتخابات ریاست‌جمهوری ایران قرار است که روز ۲۹ اردیبهشت امسال برگزار شود و بر اساس آماری که وزارت کشور ایران منتشر کرده است، بیش از ۱۶۰۰ نفر در آن ثبت‌نام کرده‌اند. با این حال، گزارش رسانه‌های ایران حاکی است که تنها ۳۰ نفر از این تعداد نامزد، افرادی شناخته شده هستند.

از جمله این نامزدها می‌توان به ابراهیم رئیسی، تولیت آستان قدس، حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهوری پیشین، حمید بقایی، معاون پیشین رئیس‌جمهوری سابق، محمد هاشمی، رئیس اسبق رادیو و تلویزیون ایران، اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری، و محمدباقر قالیباف، شهردار تهران، اشاره کرد.

دیدگاه