تاریخ : پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 18 April , 2024

مذاکرات همزمان طالبان در تهران و مسکو؛ ظریف: حامی ایده تشکیل حکومتی همه شمول در افغانستان هستیم

  • 13 بهمن 1399 - 17:12
مذاکرات همزمان طالبان در تهران و مسکو؛ ظریف: حامی ایده تشکیل حکومتی همه شمول در افغانستان هستیم

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه با ملاعبدالغنی برادر، معاون سیاسی طالبان و هیئت همراهش در تهران دیدار و از «ایده تشکیل حکومتی همه شمول با حضور همه اقوام و گروهای سیاسی در افغانستان» استقبال کرد.

به گزارش وزارت امور خارجه، آقای ظریف در این دیدار گفت: «تصمیمات سیاسی نمی‌تواند در خلا اتفاق بیافتد و تشکیل حکومت همه شمول باید در یک فرایند مشارکتی و با در نظر داشت ساختارها و نهادها و قوانین بنیادی مانند قانون اساسی شکل گیرد.»

آقای ظریف در این دیدار همچنین از آمادگی ایران برای تسهیل گفتگو بین طالبان، دولت و دیگر گروه‌های افغانستانی خبر داد و یاد آور شد که «اشغال» افغانستان لطمات سنگینی به مردم افغانستان وارد ساخته است. آقای ظریف ابراز امیدواری کرد که تمام تلاش طالبان معطوف به پایان دادن سریع آلام و مشکلات مردم افغانستان باشد و با برقراری صلح در این کشور، «بهانه اشغالگران» از دستشان خارج شود.

ملاعبدالغنی برادر نیز در این دیدار‌ ضمن «مخرب» توصیف کردن نقش داعش در افغانستان و منطقه، تشکیل دولتی همه شمول با حضور همه اقوام و گروه‌های سیاسی را امری ضروری برای برقراری صلح کامل در افغانستان اعلام کرد.

محمد نعیم وردک، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر نیز تایید کرده که ملا عبدالغنی برادر، معاون سیاسی رهبر طالبان با محمد جواد ظریف، وزیر خارجه در مورد وضعیت افغانستان، مذاکرات بین‌الافغانی، عملی ‌شدن کامل توافق‌نامه‌ گروه طالبان با آمریکا و ضرورت صلح و امنیت در افغانستان و منطقه رایزنی کرده‌اند.

طالبان: غنی همین امروز استعفا دهد با دولت جدید همکاری می‌کنیم

همزمان با حضور هیات سیاسی طالبان در تهران، هیات مستقل دیگری از این گروه نیز به ریاست شیرمحمد عباس استانکزی به مسکو سفر کرده است. آقای استانکزی روز شنبه در جریان یک نشست خبری در روسیه گفته بود که اگر اشرف غنی همین امروز دست از جنگ بردارد و استعفا دهد، طالبان حاضر است با دولت جدید افغانستان همکاری کند. آقای استانکزی همچنین مدعی شده که حکومت افغانستان «یگانه مانع» در برابر صلح است و اگر مذاکرات صلح به نتیجه برسد، دولت آقای غنی سقوط می‌کند و «حکومت جدید اسلامی» شکل می‌گیرد. او بر اساس این فرضیه، آقای غنی را به سنگ‌اندازی در روند صلح متهم کرد.

در مقابل، محمداشرف غنی، رییس جمهوری افغانستان نیز شنبه شب اعلام کرد که برقراری حکومت موقت به زیان کشور است چرا که موجب خون‌ریزی می‌شود. آقای غنی یاد آور شد که صلاحیت منحل کردن جمهوریت را ندارد، زیرا به موجب سوگندی که خورده باید پاسدار قانون اساسی افغانستان باشد.

امرالله صالح، معاون اول رییس جمهوری افغانستان نیز روز یکشنبه طالبان را به تلاش برای برقراری حکومت دیکتاتوری به رهبری روحانیون متهم کرد. آقای صالح تحقق این هدف طالبان را غیر ممکن دانسته و به هم‌پیمانان بین‌المللی افغانستان یادآوری کرده که بین طالبان و گروه‌های تروریستی مرز باریکی وجود دارد؛ چنان که این گروه تا کنون زیر بار محکوم کردن شبکه‌های تروریستی بین‌المللی و منطقه‌ای نرفته است.

با وجود آغاز دور دوم مذاکرات صلح، گفت‌وگوها میان هیات‌ دولت افغانستان و دولت از سه هفته پیش و پس از برگزاری سه نشست فرعی، متوقف شده است. همزمان دولت جو بایدن، رسیس جمهوری جدید آمریکا بر لزوم بازنگری توافق‌نامه صلح دوحه با طالبان تاکید کرده است. بر همین اساس، ناتو نیز اعلام کرده که بر خلاف توافق دولت پیشین آمریکا با طالبان، نیروهای نظامی بین‌المللی فعلا در افغانستان باقی خواهند ماند.

دیدگاه