احمدی‌نژاد: شرایط به‌طور کلی تغییر کرده است

  • 27 فروردین 1396 - 23:05
احمدی‌نژاد: شرایط به‌طور کلی تغییر کرده است

محمود احمدی‌نژاد در مصاحبه با خبرگزاری آمریکایی آسوشیتدپرس با تاکید بر حمایت از حمید بقایی، درباره دلیل نامزدی خود بر خلاف توصیه رهبری گفت که «شرایط به طور کلی تغییر کرده است».

به گزارش منابع خبری، احمد‌ی‌نژاد در این مصاحبه از پاسخ به سئوالی درباره اینکه آیا اخیر دیداری با رهبری داشته، خودداری کرد.

وی در پاسخ به سئوال بعدی درباره نامزدی خود با وجود گفته‌های قبلی مبنی بر نامزد نشدن و عمل به «توصیه» رهبری گفت که «شرایط به طور کلی تغییر کرده است».

آقای احمدی‌نژاد بار دیگر اعلام کرد که برای حمایت از حمید بقایی نامزد شده است.

وی همچنین گفت که نحوه حمایتش از آقای بقایی «در حال حاضر قابل توضیح نیست بستگی به شرایط زمان و مکان دارد».

محمود احمدی‌نژاد و حمید بقایی، معاون اجرایی او در دوره ریاست جمهوری، روز چهارشنبه، ۲۳ فروردین، برای نامزدی در انتخابات ثبت نام کردند و نامزدی آقای احمدی نژاد برخلاف «توصیه» صریح رهبری ، واکنش منفی اکثر اصولگرایان را به دنبال داشته است.

آقای احمدی‌نژاد در نخستین اظهار نظر پس از ثبت نام غیرمنتظره خود گفته بود که «توصیه» رهبری به او به معنی «نهی نبود»، اما در عین حال نامزدی او فقط «برای حمایت از حمید بقایی» است.

آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر انقلاب روز پنجم مهر ۹۵‌ تایید کرد که به آقای احمدی‌نژاد گفته است که «صلاح نیست» در انتخابات پیش رو شرکت کند.

عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان، نیز پیش از این در مصاحبه با هفته‌نامه مثلث گفته بود که «توصیه» رهبری به آقای احمدی‌نژاد می‌تواند به عنوان «امر قانونی محسوب شود».

اما روز پنجشنبه، ۲۴ فروردین، عبدالرضا داوری، از نزدیکان آقای احمدی‌نژاد، در توییتر خود نوشت که سلب حق نامزدی از احمدی‌نژاد با استناد به «توصیه» آیت‌الله خامنه‌ای «ناقض قانون اساسی» است.

وی همچنین تاکید کرد که سلب این حق تنها با «حکم حکومتی» میسر است.

«حکم حکومتی» در ادبیات رسانه‌ها و مقامات ایران به حکمی گفته می‌شود که توسط رهبری صادر شود.

«اگر ترامپ خطرناک بود، ثروت هفتاد میلیارد دلاری نداشت»

آقای احمدی‌نژاد در انتهای این مصاحبه نیز گفت که انتخاب دونالد ترامپ، آمریکا «را به جلو نخواهد برد».

وی درعین حال اعلام کرد که اگر هیلاری کلینتون نیز انتخاب می‌شد، به سوریه حمله می‌کرد، همانگونه که باراک اوباما «سیاست‌های جورج بوش را دنبال کرد».

رئیس جمهوری سابق ایران اضافه کرد: «می‌خواهند به‌گونه‌ای وانمود سازند که آقای ترامپ خیلی خطرناک است در حالی که اگر خطرناک بود، یک ثروت هفتاد میلیارد دلاری در اختیار نداشت».

محمود احمدی‌نژاد در روزهای ابتدایی اسفندماه در نامه‌ای خطاب به رئیس‌ جمهور آمریکا که ظاهرا در نهایت به دست او نرسید ضمن استقبال از دیدگاه‌های انتقادی دونالد ترامپ درباره «نظام انتخاباتی و سیاسی آمریکا» به او «توصیه» کرد که قدر «فرصت زودگذر چهار ساله‌اش» را بداند و «از همه لحظه‌های آن به درستی استفاده کند».

محمود احمدی‌نژاد که سابقه‌اش در نامه‌نگاری به دو رئیس‌ جمهور پیشین آمریکا، یعنی جرج بوش و باراک اوباما بازمی‌گردد در نامه‌ای بسیار طولانی رئیس‌ جمهور کنونی آمریکا را طرف خطاب قرار داد و در همان زمان گزارش شد که نسخه‌ای از نامه او «در اختیار سفارت سوئیس، به عنوان حافظ منافع آمریکا در ایران» قرار گرفته است.

با این حال روزنامه آرمان درگزارشی به نقل از «یک منبع موثق» خبر داد که این نامه «تحویل نگهبان سفارت سوئیس در تهران (به عنوان حافظ منافع آمریکا در ایران) شده است» و «چند روز بعد، سفارت سوئیس با اعلام این خبر به وزارت خارجه کشورمان گفته است که این سفارت و کشور متبوعش نقش نامه‌رسان را ندارند».

دیدگاه