آمریکا ایران را به «تحریم‌های سنگین‌تر» تهدید کرد

  • 21 فروردین 1396 - 14:20
آمریکا ایران را به «تحریم‌های سنگین‌تر» تهدید کرد

نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد، در گفت‌وگو با شبکه خبری سی‌ان‌ان گفت که اِعمال تحریم‌های سنگین‌تر از سوی آمریکا علیه ایران و روسیه منتفی نیست و بحث بر سر این موضوع در دولت ترامپ جریان دارد.

به گزارش رسانه‌ها، خبرنگار سی‌ان‌ان در مصاحبه‌ای که روز یک‌شنبه ۲۰ فروردین از سوی این شبکه خبری پخش شد از خانم هیلی پرسید که «میچ‌مک‌کانل، رهبر اکثریت جمهوری‌خواهان سنا، روز جمعه ۱۸ فروردین گفت که خواستار افزودن بر تحریم‌ها علیه ایران، روسیه و همه حامیان بشار اسد است، آیا آقای ترامپ خواهان اعمال تحریم‌های سنگین‌تر علیه روسیه و ایران هست؟»

نیکی هیلی در پاسخ گفت: «این بحثی است که خواهیم داشت و گفت‌وگو بر سر آن شروع شده و ادامه خواهد داشت.»

شماری از قانون‌گذاران آمریکایی از هر دو حزب جمهوری‌خواه و دمکرات، اوایل سال جاری، از قصد خود برای افزایش تحریم‌ها، از جمله علیه برنامه موشکی ایران خبر داده بودند.

پس از آن اما خبر رسید که بررسی طرح تازه تحریم‌های مربوط به برنامه موشکی و شماری دیگر از مسائل غیراتمی ایران، در سنای آمریکا، به تعویق افتاده است. سناتور باب کورکر «واکنش اتحادیه اروپا» و «انتخابات» ریاست‌جمهوری در ایران را، دلیل تعویق در بررسی این طرح عنوان کرد.

هیلی: همه گزینه‌ها بر روی میز است

نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل، در ادامه مصاحبه‌اش با سی‌ان‌ان با انتقاد از موضع روسیه و ایران در قبال حمله شیمیایی که در سوریه رخ داده گفت که علیه روسیه و ایران «همه گزینه‌ها بر روی میز است.»

ایالات متحده می‌گوید که حمله شیمیایی مرگبار اخیر در شهرک خان شیخون سوریه کار حکومت بشار اسد بوده اما دولت سوریه و هم‌پیمانان آن این اتهام را رد می‌کنند.

آمریکا در واکنش به حمله شیمیایی خان شیخون بامداد جمعه ۱۸ فروردین پایگاه هوایی شعیرات در استان حمص را هدف موشک‌های خود قرار داد؛ پایگاهی که آمریکا می‌گوید حکومت بشار اسد از آن در حمله شیمیایی استفاده کرده است.

نیکی هیلی در ادامه مصاحبه خود ضمن مخالفت با این موضع روسیه و ایران، بشار اسد را مسئول حمله شیمیایی تازه دانسته و گفت که «سند و مدرک آن را دیده‌ایم و رئیس جمهور هم سند و مدرکش را دیده است.»

او در ادامه گفت: «سعی کردم به اعضای شورای امنیت و جامعه بین‌الملل هشدار بدهم که اقدامات رئیس‌جمهور ترامپ به همین مقدار ختم نمی‌شود و اگر لازم باشد اقدام‌های بیشتری در این خصوص انجام خواهد داد.»

خانم هیلی و دیگر مقام‌های آمریکایی در روزهای اخیر و پس از وقوع حمله شیمیایی در سوریه از لزوم برکناری بشار اسد از قدرت سخن گفته‌اند.

نیکی هیلی در مصاحبه با سی‌ان‌ان بار دیگر تأکید کرد تا زمانی که بشار اسد در سوریه در رأس قدرت است، پیدا کردن راه‌حل سیاسی برای این کشور جنگ‌زده ممکن نخواهد بود. او هم‌چنین افزود که در عین حال باید داعش را در هم کوبید.

این چرخشی در موضع اخیر دولت ترامپ به‌شمار می‌آید زیرا نیکی هیلی روز پنجشنبه گذشته گفته بود که واشینگتن دیگر بر برکناری بشار اسد از قدرت تأکید ندارد بلکه در جست‌وجوی راهی برای پایان بخشیدن به جنگ داخلی سوریه است.

رهبر انقلاب اسلامی ایران، روز یک‌شنبه ۲۰ فروردین طی سخنانی حمله آمریکا به پایگاه هوایی در سوریه را «اشتباه و خطایی راهبردی» خواندند و دربارهٔ تکرار این اقدام در کشورهای دیگر گفتند که جمهوری اسلامی نشان داده «با اینگونه حرف‌های بی‌ربط و کارهای غلط، از میدان به‌در نمی‌رود».

دیدگاه