گزارشی از جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی: مسافران پس از شلیک موشک اول سالم بودند

  • 02 شهریور 1399 - 20:42
گزارشی از جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی: مسافران پس از شلیک موشک اول سالم بودند

سازمان هواپیمایی ایران با انتشار گزارش بازخوانی جعبه سیاه هواپیمای ساقط شده اوکراینی اعلام کرد که تا ۱۹ ثانیه پس از برخورد موشک نخست، مسافران این پرواز از سلامت جسمانی برخوردار بوده‌اند.

تورج دهقانی زنگنه، رئیس سازمان هواپیمایی با بیان اینکه جعبه سیاه داخل کابین هواپیمای ساقط شده اوکراینی تا ۱۹ثانیه بعد از انفجار موشک اول، مکالمات داخل کابین را ضبط کرده است، گفت: «هر دو موتور در ثانیه‌های پس از انفجار روشن بوده است.»

وی پس از نزدیک به هفت ماه از ساقط شدن هواپیمای پرواز تهران-کی‌یف، با اعلام نتیجه اطلاعات جعبه‌های سیاه این هواپیما افزود: «همزمان با انفجار فیوز مجاورتی موشک اول، ضبط اطلاعات در ساعت ۶.۱۴.۵۳ ثانیه متوقف شده است، تاکنون تمام متغیرها نشان می‌دهد که هواپیما در شرایط پروازی نرمال و در پروفایل پروازی پیش‌بینی شده قرار داشته است.»

پرواز ۷۵۲ هواپیمایی اوکراین صبح روز ۱۸ دی ۱۳۹۸ دقایقی بعد از برخاستن از فرودگاه امام خمینی تهران هدف دو فروند موشک پدافند هوایی سپاه پاسداران ایران قرار گرفت و ساقط شد. این حادثه باعث شد تمامی ۱۷۶ سرنشین این پرواز مسافری که به مقصد کی‌یف، پایتخت اوکراین در پرواز بود، کشته شوند. مقام‌های جمهوری اسلامی سه روز پس از وقوع این حادثه، اصابت موشک به هواپیمای اوکراینی را تایید کردند و علت این رخداد را «وقوع خطای فردی» اپراتور پدافند هوایی سپاه پاسداران اعلام کرده‌اند.

آقای دهقانی زنگنه در نشست خبری روز یکشنبه خود تصریح کرد: «CVR (جعبه سیاه داخل کابین هواپیما) تا ۱۹ ثانیه بعد از انفجار موشک مکالمات داخل کابین را ضبط کرده، در این کابین سه نفر حضور داشتند دو خلبان و یک معلم خلبان؛ هر سه متوجه شرایط غیرعادی می‌شوند اما تا آخرین لحظه مشغول هدایت هواپیما بودند و معلم راهنما نیز اقدام به ارائه کمک می‌کند.»

رئیس سازمان هواپیمایی ایران ادامه داد: «در این لحظه هواپیما دچار مشکل الکتریکی می‌شود و به دستور معلم خلبان، برق کمکی هواپیما روشن می‌شود هر دو موتور در ثانیه‌های پس از انفجار روشن بوده است.»

آقای دهقانی تاکید کرد که تا ۱۹ ثانیه پس از برخورد موشک نخست، هیچ صدایی از کابین مسافران شنیده نمی‌شود که نشان می‌دهد در این لحظات در سلامت جسمانی بوده‌اند.

به گفته رئیس سازمان هواپیمایی ایران، ضبط صدا از سوی هر دو جعبه سیاه (CVR و DVR) در فاصله ۱۹ ثانیه پس از شلیک موشک نخست قطع می شود و به همین دلیل تحلیلی از آثار موشک دوم در جعبه سیاه وجود ندارد؛ موشکی که به گفته او ۲۵ ثانیه پس از اصابت موشک نخست به هواپیما برخورد کرده و باعث آسیب قابل توجه به هواپیما شده است.

آقای دهقانی در پایان تشریح اطلاعات جعبه سیاه هواپیمای ساقط شده اوکراینی تاکید کرد که بازخوانی اطلاعات جعبه سیاه با هدف ایمنی و جلوگیری از رخدادهای مشابه صورت می‌گیرد و هر نوع استفاده سیاسی از این فرآیندها علاوه بر اینکه در تعارض با اهداف صریح ایکائو قرار دارد، روند رسیدگی به سانحه را تحت‌الشعاع قرار خواهد داد.

ایران جعبهٔ سیاه هواپیمای اوکراینی را که در دی ماه سال ۱۳۹۸ساقط شده بود، ۲۸ تیر ماه گذشته یعنی حدود ۵ ماه پس از رخداد این سانحه برای بازخوانی به فرانسه انتقال داد.

اوکراین پیش از این از ایران خواسته بود تا ضمن ارائه شفاف تمامی جزئیات این حادثه مرگبار، عذرخواهی رسمی و پذیرش مسئولیت خود در چارچوب قوانین بین‌المللی، اطمینان دهد که حادثه مشابهی تکرار نخواهد شد.

اوکراین همچنین خواستار انجام تحقیقات فنی و جنایی بی‌طرفانه و مستقل برای محاکمه عادلانه تمامی مقصران حادثه شده و نیز بر لزوم پرداخت غرامت مناسب توسط ایران تاکید دارد.

دیدگاه