استاندار فارس: کنترل مکان‌های احتمال شیوع کرونا هدفمند تشدید شود

  • 31 خرداد 1399 - 21:47
استاندار فارس: کنترل مکان‌های احتمال شیوع کرونا هدفمند تشدید شود

استاندار فارس گفت: کنترل‌های هدفمند در مکان‌هایی مانند وسایل حمل و نقل عمومی درون شهری، پایانه‌ها و تجمع‌هایی که احتمال شیوع کرونا وجود دارد باید با جدیت تداوم یابد، همچنین دانشگاه علوم پزشکی موارد تخلف از پروتکل‌های بهداشتی را گزارش و نیروی انتظامی برابر دستورات قضایی و مقررات اعمال قانون کنند.

عنایت‌الله رحیمی، شنبه در نشست با روسای کمیته‌های ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا همچنین از دانشگاه‌های علوم پزشکی استان فارس خواست، با بررسی‌های میدانی، مکان‌های شیوع و دلایل تسریع در شیوع ویروس کرونا را شناسایی کنند و با همکاری سایر نهادها به کنترل هدفمند بیماری بپردازند.

استاندار فارس، با اشاره به اینکه در ابتدای شیوع ویروس کرونا اقدامات موثری در زمینه ضد عفونی مکان‌های عمومی در شهرها و روستاهای این استان انجام شد، بر لزوم تداوم این روش‌های پیشگیرانه تاکید و بیان کرد: شهرداری شیراز نیز ضد عفونی معابر و خیابان‌های منتهی به بیمارستان‌ها، درمانگاه‌ها ، ایستگاه‌های مترو و اتوبوس‌ها را در دستور کار قرار دهد.

رحیمی افزود: همچنین با توجه به شدت بیشتر شیوع کرونا در شهرستان‌هایی مانند لارستان، خنج، اوز، گراش و جهرم، از فرمانداران این شهرستان‌ها نیز خواست، محدودسازی بعضی فعالیت‌ها و تشدید رعایت پروتکل‌های بهداشتی را با جدیت در دستور کار قرار دهند.

رییس ستاد استانی مقابله با بیماری کرونا در فارس با تاکید بر اینکه کارکنان همه دستگاه‌های اجرایی نیز مکلف به استفاده از ماسک و رعایت پروتکل‌های بهداشتی هستند، اظهار داشت: ضد عفونی کردن مسیر و در ورودی اداره‌ها و نهادها و ترغیب مراجعان به استفاده از ماسک باید در دستور کار دستگاه‌های اجرایی قرار گیرد.

رحیمی ادامه داد: دانشگاه‌های علوم پزشکی این استان با همکاری بسیج، سپاه، دستگاه‌های اجرایی و سایر گروه‌ها و نهادها، مردم را به رعایت نکات بهداشتنی ترغیب و تشویق کنند و برای آگاه سازی افرادی که سلامت دیگران را به خطر می‌اندازند، همچنان تلاش کنند.

استاندار فارس گفت: اگر چه تا کنون با اقدامات انجام شده در این استان توانسته‌ایم از جان و سلامتی مردم محافظت کنیم و در این مسیر دانشگاه علوم پزشکی، کادر درمان ، فرمانداران، سایر گروه‌ها و نهاد ها خدمات شبانه روزی بسیاری انجام داده‌اند اما مشکل اصلی از زمانی شروع می‌شود که یک تهدید را بی اهمیت بپنداریم و حساسیت جامعه به آن کاهش یابد.

وی اضافه کرد: در روزهای گذشته برخی تصور کرده‌اند شرایط عادی است در حالیکه این برداشت کاملا نادرست است و بارها تکرار شده است تا زمانی که حتی یک فرد مبتلا به کرونا وجود داشته باشد خطر همچنان باقی است و رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی نیز سبب تشدید شیوع آن خواهد شد.

رییس ستاد استانی مقابله با بیماری کرونا در فارس بیان داشت: البته ایجاد حساسیت در میان مردم به منظور رعایت اصول بهداشتی به معنای ایجاد استرس و اضطراب نیست.

رحیمی، همچنین گفت: مراکز آموزشی از جمله آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها باید آمادگی لازم برای هر نوع شرایطی را داشته باشند.

وی، با اشاره به اینکه در ماه‌های گذشته، اقدامات درخور توجهی برای افزایش پهنای باند و تامین اینترنت در مناطق مختلف این استان انجام شده است، بر لزوم تقویت زیرساخت‌های آموزش مجازی در فارس تاکید کرد.

توجه کمیته پشتیبانی و تدارکات به تامین ماسک و مواد ضد عفونی کننده ارزان قیمت، اولویت انجام آزمایش کرونا برای دانش‌آموزان، کنترل رفت و آمد اتباع خارجی در استان و تولید محتوای مناسب برای پیشگیری از آسیب‌های روانی و اجتماعی ناشی از شیوع کرونا از جمله موضوع‌هایی بود که استاندار فارس در این نشست بر آن تاکید داشت.

رحیمی، با اشاره به اینکه تلاش‌ها و خدمات دولت در این ایام نباید مغفول بماند، پرداخت وام‌های ۶۰ میلیون ریالی به رانندگان سرویس‌های حمل و نقل و سایر تسهیلات ارایه شده به اقشار مختلف اجتماعی و رفع مشکلات پزشک خانواده را از جمله این خدمات برشمرد.

بر اساس آخرین آمار اعلام شده، تا عصر امروز (سی و یکم خردادماه ۹۹) تعداد کل مبتلایان به کرونا در کشورمان به ۲۰۲ هزار و ۵۸۴ نفر رسید که از این تعداد ۱۶۱ هزار و ۳۸۴ نفر بهبود یافتند و ۹ هزار و ۵۰۷ نفر جان خود را از دست دادند.

دیدگاه