ایران: حمله آمریکا به سوریه «خطرناک» است

  • 18 فروردین 1396 - 12:47
ایران: حمله آمریکا به سوریه «خطرناک» است

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه ایران حمله آمریکا به پایگاه هوایی ارتش سوریه را «خطرناک، مخرّب و نقض حقوق بین‌الملل» خوانده است.

سخنگوی وزارت خارجه ایران صبح روز جمعه، ۱۸ فروردین، حمله موشکی آمریکا به یک پایگاه هوایی در سوریه را «شدیدا» محکوم کرد و افزود این اقدام «به تقویت تروریست‌ها و پیچیدگی اوضاع در سوریه و منطقه خواهد افزود».

به گزارش خبرگزاری ایرنا، بهرام قاسمی تاکید کرد که به اعتقاد جمهوری اسلامی، این گونه اقدامات «به بهانه» حمله شیمیایی «مشکوک» در ادلب سوریه که «زمان بندی، عاملین و منتفعینِ از آن کاملا در پرده ای از ابهام قرار دارد، به تقویت تروریست های رو به زوال و پیچیدگی اوضاع در سوریه و منطقه خواهد افزود».

حکومت سوریه و حامیانش از شش سال پیش تاکنون از مخالفان این حکومت همواره به عنوان «تروریست» یاد کرده‌اند، گرچه در کنار این گروه‌ها، گروه «تروریستی» داعش نیز طی این سال‌ها فعال بوده است.

وزارت خارجه ایران روز چهارشنبه هم پس از حمله شیمیایی در ادلب از آن چه «بی‌توجهی به لزوم خلع سلاح شیمیایی» گروه‌های مخالف دولت سوریه خوانده شد ابراز نگرانی کرده بود.

متحدان آمریکا از جمله بریتانیا، فرانسه، استرالیا، اسرائیل و عربستان سعودی از حمله آمریکا به سوریه حمایت کرده اند. در مقابل روسیه از این حمله به شدت انتقاد کرده است.

خبرگزاری دولتی سوریه به نقل از استاندار حمص گزارش کرده که حمله موشکی آمریکا به یک پایگاه هوایی در این استان تلفاتی داده است اما در مورد شمار تلفات جزئیاتی منتشر نشده است. استاندار حمص گفته است که بخشی از پایگاه آتش‌ گرفته و تعدادی از زخمی‌های این حمله دچار سوختگی شدید شده‌اند. وی افزود که ارزیابی خسارات وارده به پایگاه مدتی به طول خواهد انجامید.

شب گذشته، دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در واکنش به کشته شدن بیش از ۸۰ نفر، از جمله تعدادی کودک، در اثر آنچه که حمله شیمیایی توسط نیروهای دولتی سوریه خوانده بود، دستور حمله موشکی به پایگاه شعیرات در استان حمص را صادر کرد.

پیشتر او گفته بود که دولت سوریه با کاربرد اسلحه شیمیایی، “از چندین خط قرمز عبور کرده” و هشدار داد که نظر او نسبت به موقعیت بشار اسد تغییر یافته و در نظر دارد در واکنش به این حمله، دست به اقدام بزند. قبل از این حمله، به نقل از برخی از مقامات دولتی آمریکا گزارش شده بود که هدف ایالات متحده در سوریه شکست داعش است و تغییر رژیم در اولویت قرار ندارد.

پس از انتشار گزارش تلفات شیمیایی خان شیخون، مقامات دولت ترامپ از رویکرد باراک اوباما، رئیس جمهوری سابق نسبت به کاربرد اسلحه شیمیایی در سوریه انتقاد کرده و او را عامل جسور شدن بشار اسد در حمله به مناطق شهری و کشتار غیرنظامیان دانسته بودند. در تابستان سال ۲۰۱۳، گزارش شد که ارتش سوریه در یک منطقه تحت تصرف شورشیان اسلحه شیمیایی به کار برده که دست کم یکصد کشته برجای گذاشته است در حالیکه آقای اوباما کاربرد چنین تسلیحاتی را “خط قرمز” آمریکا اعلام کرده بود.

این واقعه بدون واکنش نظامی آمریکا و با توافق با روسیه برای خلع سلاح شیمیایی دولت سوریه پایان یافت.

مقامات سوری مسئولیت حمله روز سه‌شنبه به خان شیخون را تکذیب کردند و روسیه هم گفت که نیروی هوایی سوریه به یک انبار مهمات و کارگاه اسلحه‌سازی شورشیان حمله کرده بود که محل انبار تسلیحات شیمیایی بود و انفجار این انبار باعث تلفات غیرنظامیان شد. روز گذشته، مقامات ترکیه گفتند که بررسی زخمی‌های حمله خان شیخون و کالبدشکافی اجساد قربانیان تایید کرده است که علیه آنان اسلحه شیمیایی به کار رفته و افزودند که دولت سوریه عامل این حمله بوده است.

دیدگاه