سعید جلیلی از ائتلاف اصولگرایان کنار گذاشته شد

  • 17 فروردین 1396 - 19:27
سعید جلیلی از ائتلاف اصولگرایان کنار گذاشته شد

“جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی”، ائتلاف اصلی انتخاباتی جناح اصولگرای ایران، اعلام کرد که سعید جلیلی را از این ائتلاف کنار گذاشته است.

به گزارش رسانه‌ها، این جبهه، که با نام مخفف آن یعنی “جمنا” معروف است، امروز پنجشنبه ۱۷ فروردین در اطلاعیه‌ای خبر داد که سعید جلیلی “از پذیرش سازوکار و مکانیسم جبهه امتناع کرده” و در نتیجه نام او از فهرست ۱۰ چهره سیاسی مورد تایید جمنا حذف شده است.

این ۱۰ نفر، در جریان رای‌گیری اسفند ماه نخستین مجمع ملی جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی انتخاب شده بودند.

مطابق اطلاعیه امروز، که در آغاز “دومین مجمع ملی جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی” صادر شده، تمام ۱۰ چهره مورد تایید جمنا پذیرفته اند که تابع سازوکار مورد نظر این تشکل باشند.

آنها متعهد شده‌اند به تصمیم نهایی جمنا در این باره که “چه‌تعداد از منتخبان پس از این مجمع در انتخابات ثبت نام کنند، چه تعداد در مناظرات حاضر شوند و نهایتاً کاندیدای نهایی چه‌کسی باشد” پایبند باشند.

منتخبان، همچنین قبول کرده اند که در تشکیل دولت خود، با جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی و تیم معرفی‌شده از سوی آن همکاری و هماهنگی کنند.

در میان ۱۰ نفر منتخبان اولیه “مجمع ملی” جمنا، ابراهیم رئیسی بیشتری تعداد آرا را آورده و پس از او به ترتیب، پرویز فتاح، محمدباقر قالیباف، علیرضا زاکانی، حمیدرضا حاجی بابایی، عزت‌الله ضرغامی، سعید جلیلی، مهرداد بذرپاش، علی نیکزاد و رستم قاسمی در جایگاه‌های دوم تا دهم قرار گرفته‌اند.

در جلسه امروز جمنا، همچنین برای اولین بار به طور رسمی اعلام شد که آقای رئیسی، متولی آستان قدرس رضوی، تصمیم گرفته در انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۹۶ کاندیدا شود.

با حذف سعید جلیلی از فهرست ۱۰ نفره کاندیداهای مورد تایید جمنا، یازدهمین منتخب مجمع ملی جمنا یعنی محسن رضایی به این فهرست اضافه شده است.

سعید جلیلی از حمایت بسیاری از اعضای “جبهه پایداری” برخوردار بوده ولی هفته پیش اعلام شد که محمدتقی مصباح‌یزدی، که از او تحت عنوان پدر معنوی این تشکل سیاسی یاد می شود، از کاندیداتوری ابراهیم رئیسی حمایت کرده است.

قرار است از میان ۱۰ چهره سیاسی منتخب جمنا، تا ساعاتی دیگر ۵ کاندیدای نهایی برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری اردیبهشت ماه انتخاب شوند.

برخی از اعضای جمنا از احتمال انتخاب یک کاندیدای نهایی از میان این ۵ نفر خبر داده اند.

دیدگاه