وزارت‌خارجه ایران به «اظهارات ضد ایرانی» ترزا می پاسخ داد

  • 17 فروردین 1396 - 13:46
وزارت‌خارجه ایران به «اظهارات ضد ایرانی» ترزا می پاسخ داد

اظهارات ترزا می، نخست وزیر بریتانیا در مورد سیاست منطقه‌ای ایران با واکنش وزارت خارجه جمهوری اسلامی مواجه شده است.

به گزارش بی‌بی‌سی، بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت‌خارجه ایران در پاسخ به موضعگیری خانم می در جریان سفر به عربستان سعودی، بریتانیا را به خاطر فروش اسلحه به عربستان به ارتباط با “جنگ نابرابر و ضد انسانی در یمن” متهم کرده است. آقای قاسمی گفته است که “این نخستین بار نیست که نخست وزیر انگلیس ناراستی و گفتار بی‌اصل و اساس را بر راستی ارجح می‌شمارد.”

نخست وزیر بریتانیا، روز سه‌شنبه این هفته برای دیداری دو روزه وارد ریاض، پایتخت عربستان سعودی شد و با مقامات ارشد آن کشور، از جمله ملک سلمان، پادشاه، ولیعهد و وزیر دفاع دیدار آن کشور دیدار کرد.

در جریان سفر ترزا می، روزنامه الریاض، چاپ عربستان متن مصاحبه‌ای را با او منتشر کرد که در بخشی از آن، از سیاست منطقه‌ای جمهوری اسلامی انتقاد شده است.

ترزا می در بخشی از این مصاحبه، در پاسخ به سئوالی در مورد نحوه مقابله با “دخالت ایران در جهان عرب و حمایت آشکار از تروریسم در منطقه” گفت که “ما در اقدامات و فعالیت‌های ایران در بی‌ثبات کردن منطقه، عراق و لبنان و حمایت از حوثی‌ها در یمن و اعزام نیروهای سپاه قدس به سوریه با هدف حمایت از رژیم بشار اسد تردید نداریم.” وی گفت که بریتانیا “نگرانی کشورهای منطقه” در مورد فعالیت‌های ایران را درک می‌کند و افزود “ما از ایران می‌خواهیم در سوریه نقشی سازنده برعهده بگیرد” و “از مذاکرات ژنو در زمینه انتقال قدرت سیاسی حمایت کند.”

نخست وزیر بریتانیا از ایران خواست که “با احترام به استقلال، تمامیت ارضی و یکپارچگی یمن” برای حل بحران کنونی آن کشور فعالیت کند و افزود که بهبود روابط بریتانیا و ایران به معنی آن نیست که دولت او این مسایل را نادیده می‌گیرد بلکه از این فرصت برای انتقال نظر خود به دولت جمهوری اسلامی استفاده خواهد کرد.

خانم می نگرانی برخی از کشورهای منطقه از توافق هسته‌ای با ایران را وارد ندانست و گفت که این توافق مانع از دستیابی ایران به اسلحه اتمی خواهد شد. وی تاکید کرد که کشورهای طرف توافق باید از نزدیک عملکرد ایران در اجرای آن را زیر نظر داشته باشند و گفت که “ما به حمایت از کشورهای منطقه در برابر دخالت ایران ادامه می‌دهیم.”

در واکنش به این اظهارات، سخنگوی وزارتخاجه ایران، از خانم می خواسته تا به تاریخ تحولات و اتفاقات منطقه توجه کند و افزوده است که او “فراموش می‌کند که بخش عمده‌ای از نابسامانی، بی‌ثباتی و عقب ماندگی‌های این منطقه حاصل سیاست استعماری، توسعه‌طلبانه و بی‌عدالتی‌های اسلاف ایشان و هم پیمانانشان در تعدی و تجاوز و برافروختن آتش جنگ است.”

آقای قاسمی گفت که جمهوری اسلامی برای کمک به استقرار امنیت، آرامش و ثبات در منطقه تلاش می‌کند و ترزا می را به وارد کردن “اتهامات ناروا” متهم کرد. وی همچنین دولت بریتانیا و “برخی متحدان نزدیک این کشور در خاورمیانه” را به ارتباط با گروه‌های تروریستی متهم کرد و گفت که عدم موفقیت این گروه‌ها باعث ناخرسندی بریتانیا و متحدانش شده است.

سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به فروش اسلحه بریتانیایی به عربستان گفت: “فروش سلاح و ادوات به متجاوزین برای کشتار مردم بی‌گناه در منطقه به ویژه در جنگ نابرابر و ضد انسانی یمن با ادعاهای خانم می سازگاری و همخوانی ندارد.”

موضوع فروش اسلحه به عربستان سعودی قبل از سفر خانم می به عربستان در داخل بریتانیا نیز مطرح شده و مورد انتقاد برخی سیاستمداران، سازمان‌ها و رسانه‌ها قرار گرفته بود. مخالفان ادامه فروش اسلحه به عربستان تاکید داشتند که در مورد نقش ائتلاف به رهبری عربستان سعودی در تلفات و خسارات غیرنظامی در یمن نگرانی وجود دارد و ممکن است از تسلیحات بریتانیایی برای این منظورها استفاده شده باشد. آنان خواستار تعلیق فروش اسلحه به عربستان تا حل و فصل بحران یمن شدند.

نخست وزیر بریتانیا ضمن مخالفت با این توصیه، گفت که در جریان سفر به عربستان دیدگاه بریتانیا در مورد وضعیت غیرنظامیان در جنگ یمن را با مقامات سعودی در میان خواهد گذاشت و تاکید خواهد کرد که در صورت کاربرد تسلیحات بریتانیایی برای چنین مقاصدی، این اقدام مغایر قراردادهای بین دو طرف خواهد بود.

 

دیدگاه