ایران کاربرد سلاح شیمیایی در سوریه را محکوم کرد

  • 16 فروردین 1396 - 20:56
ایران کاربرد سلاح شیمیایی در سوریه را محکوم کرد

ایران حمله مرگبار روز سه‌شنبه ۴ آوریل / ۱۵ فروردین در ادلب سوریه را به شدت محکوم کرد.

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، امروز چهارشنبه ۵ آوریل (۱۶ فروردین) در سخنانی در رابطه با این حمله گفت که “یکی از اهداف این رویداد، اختلال در روند سیاسی و برهم زدن آتش بس ایجاد و تحکیم شده در روند آستانه (پایتخت قزاقستان) است.”

براساس تازه‌ترین گزارشها تعداد کشته‌شدگان کاربرد سلاح شیمایی در شهرک خان شیخون، از مناطق تحت تسلط نیروهای مخالف حکومت بشار اسد به بیش از ۷۰ نفر رسیده است. تعداد زیادی نیز بر اثر این حمله مجروح شده‌اند.

به گزارش بی بی سی، روز گذشته (سه‌شنبه ۴ آوریل/۱۵ فروردین) وزارت دفاع روسیه در اطلاعیه‌ای گفت که هدف حمله هوایی جنگنده‌های سوریه یک انبار مهمات و کارگاهی بوده که شورشیان در آن به تولید مین دست‌ساز “پر شده با گاز شیمیایی” مشغول بودند.

مقامات آمریکایی ضمن محکوم کردن این حمله همچنین سیاست دولت سابق ایالات متحده را مسبب وقوع چنین وقایعی دانستند. پس از حمله شیمیایی تابستان سال ٢٠١٣ در نزدیکی دمشق، دولت وقت باراک اوباما مجوز کنگره برای مداخله نظامی در سوریه را کسب کرد اما بعد از توافق روسیه با وادار کردن سوریه به خلع سلاح شیمیایی، از اقدام نظامی در این زمینه خودداری ورزید.

شان اسپایسر، سخنگوی مطبوعاتی کاخ سفید، روز گذشته (سه‌شنبه ۴ آوریل/۱۵ فروردین) در یک نشست خبری گفت که “حمله شیمیایی سوریه اقدامی پلید است که جهان متمدن نباید آن را نادیده بگیرد.”

اسپایسر در عین حال گفت: “این نوع اقدامات منزجرکننده نتیجه ضعف و عدم قاطعیت دولت قبلی [آمریکا] است.”

او یادآور شد که باراک اوباما، رئیس جمهوری سابق آمریکا، هشدار داده بود که استفاده نیروهای دولتی سوریه از اسلحه شیمیایی “خط قرمز” آمریکا محسوب می‌شود اما پس از آنکه نیروهای سوری اسلحه شیمیایی به کار بردند، “در این مورد کاری نکرد.”

برخی دیگر از کشورهای غربی نیز ضمن محکوم کردن حمله خان شیخون، از دولت‌های روسیه و ایران، به عنوان متحدان دولت سوریه دز جنگ داخلی آن کشور خواستند مانع از کاربرد اسلحه شیمیایی توسط نیروهای دولتی و حمله آنها به اماکن غیرنظامی شوند. وزیر خارجه آمریکا حمله روز گذشته را “سبعانه و وحشیگری مهارنشده” توصیف کرد.

دیدگاه