نمایندگان مجلس ایران طرح سه فوریتی تعطیلی کشور را از دستور کار خارج کردند

  • 19 فروردین 1399 - 20:03
نمایندگان مجلس ایران طرح سه فوریتی تعطیلی کشور را از دستور کار خارج کردند

نمایندگان مجلس ایران روز سه شنبه رای به خروج طرح سه فوریتی تعطیلی یک ماهه کشور از دستور کار مجلس دادند.

این رای گیری به دنبال اخطار یکی از نمایندگان در مورد مغایرت طرح ارائه شده با چهار ماده قانون اساسی صورت گرفت. مسعود پزشکیان، نایب رئیس اول مجلس که در غیاب علی لاریجانی اداره جلسه را در دست داشت این اخطار را وارد دانست و آن را به رای گذاشت.

علی لاریجانی، رئیس مجلس ایران به ویروس جدید کرونا مبتلا شده است و در قرنطینه به سر می برد.

علی ادیانی راد، نماینده قائمشهر در جریان اخطار قانون اساسی خود گفت: «طبق اصل ۷۹ قانون اساسی دولت باید در این باره لایحه دهد و مجلس آن را تصویب کند. علاوه بر این طبق اصل ۷۵ قانون اساسی طرح نمایندگان نمی‌تواند موجب افزایش هزینه یا کاهش هزینه برای دولت شود.»

وی افزود: «پیش از این آقا [علی خامنه ای، رهبر ایران] نامه مکتوبی نوشتند و گفتند هر گونه تصمیم درباره بنزین با نظر شورای امنیت ملی صورت می‌گیرد. اگر در این باره تمشیت نشود امنیت ملی را مخدوش می‌کند.»

مسعود پزشکیان در ابتدای جلسه علنی روز سه شنبه مجلس از دولت حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران خواست تا روز چهارشنبه هفته آینده طرح ملی مبارزه با کرونا را به مجلس ارائه کند. وی همچنین از دولت خواست علت عدم اجرای قانون مدیریت بحرانی را که مصوب مجلس است توضیح دهد.

وی ضمن آرزوی سلامتی برای علی لاریجانی گفت: «در روزهایی که نمایندگان در مجلس حضور نداشتند ایشان در تمام مدت پیگیر و درگیر مسائل کرونا بوده و به خاطر تلاش‌هایشان اکنون به این بیماری مبتلا شدند و در قرنطینه خانگی هستند.»

محمد قاسمی، سرپرست مرکز پژوهش های مجلس نیز در جلسه روز سه شنبه گفت: «به احتمال زیاد تا پایان سال با این ویروس درگیر هستیم و تاریخ مشخصی برای نابودی این ویروس وجود ندارد باید برای تبعات اجتماعی، سیاسی و اقتصادی این ویروس تدابیری اندیشیده شود.»

جلسات علنی مجلس ایران از ۴۳ روز پیش به دلیل شیوع ویروس جدید کرونا تعطیل شده بود. به گفته اکبر رنجبرزاده، عضو هیات رئیسه مجلس تست ابتلا به کرونای ۱۱ نفر از نمایندگان مثبت بوده است.

دیدگاه