وزیر اطلاعات: دولت خواهان آزادی مدیران کانال‌های تلگرامی است

  • 16 فروردین 1396 - 13:50
وزیر اطلاعات: دولت خواهان آزادی مدیران کانال‌های تلگرامی است

حجت‌الاسلام سیدمحمود علوی، وزیر اطلاعات گفت که دولت مخالف دستگیری مدیران کانال‌های تلگرامی است.

 علوی امروز چهارشنبه ۱۶ فروردین در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران در این خصوص افزود: «دولت معتقد است باید این مساله به صورت مسالمت‌آمیز حل شود و مدیران کانال‌های تلگرامی آزاد شوند.»

محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت نیز روز گذشته گفته بود که بازداشت شماری از مدیران کانال‌های تلگرامی باعث «نگرانی دولت شده است.»

نوبخت سه‌شنبه ۱۵ فروردین در اولین نشست هفتگی خود با خبرنگاران در سال ۹۶ گفت که «نباید فضای رسانه‌ای امنیتی شود و خبرنگارانی که در چارچوب قانون در فضای اطلاع‌رسانی فعالیت می‌کنند احساس ناامنی کنند.»

به گفته او «دولت از این بازداشت‌ها نگران است و رئیس‌جمهور دستور پیگیری به وزیر کشور دادند و این گزارش در دست انجام است، اما آماده نشده است.»

مدیران چند کانال تلگرامی در اسفندماه ۱۳۹۵ بازداشت و کانال‌های آن‌ها توقیف شد.

بیشتر کانال‌های تلگرامی توقیف شده نزدیک به اصلاح‌طلبان و حامیان دولت حسن روحانی هستند که با توجه به انتخابات ریاست‌جمهوری و شوراهای شهری، چنین برخوردهایی باعث نگرانی‌هایی شده است.

علاوه بر مدیران کانال‌های تلگرامی، احسان مازندرانی روزنامه‌نگار و مدیر مسئول سابق روزنامه “فرهیختگان”، هنگامه شهیدی روزنامه‌نگار و عضو حزب اعتماد ملی، مراد ثقفی فعال مدنی و مدیر مسئول فصلنامه “گفتگو”، رامین کریمیان پژوهشگر و همکار آقای ثقفی و طاهره ریاحی روزنامه‌نگار و دبیر سرویس اجتماعی خبرگزاری “برنا”، از جمله بازداشت‌شدگان هفته‌های اخیر هستند.

در همین حال قاسم میرزایی، عضو شورای مرکزی فراکسیون امید، امروز از امضای طرح سوال از چهار وزیر دولت درخصوص بازداشت ۱۲ مدیر کانال‌های تلگرامی خبر داد و گفت: سوال از وزرای اطلاعات، فرهنگ و ارشاد اسلامی، دادگستری و کشور در رابطه با بازداشت فعالان رسانه‌ای و ادمین‌های کانال‌های تلگرام اصلاح‌طلب تهیه شده است.

به گفته او، این سوال تاکنون از سوی بیش از ۳۰ نفر از نمایندگان به امضا رسیده و همچنان تعداد این امضاها در حال افزایش است.

عضو شورای مرکزی فراکسیون امید افزود: در این طرح سوال، اولاً درباره علت این بازداشت‌ها سوال شده است تا وزرای مربوطه با حضور در کمیسیون‌ها در این باره توضیح دهند که چگونه برخی دیگر از افراد علناً به دولت و مسئولان توهین می‌کنند و هیچ ابایی از رفتار خود ندارند و در حاشیه امن هستند اما عده‌ای دیگر از فعالان رسانه‌ای بازداشت می‌شوند.

میرزایی‌ گفت: قرار است با توجه به تقاضای نمایندگان دیگر برای امضای این سوال‌ها تا روز یکشنبه (۲۰ فروردین) صبر کنیم و سپس نسبت به تقدیم آن به هیات رئیسه اقدام شود.

حسن روحانی، رئیس‌جمهور نیز روز ۷ فروردین (۲۷ مارس) در نخستین جلسه هیأت دولت در سال ۱۳۹۶ از وزیر کشور خواست تا از جمله “گزارش اقدامات انجام‌شده” در “برخورد با تخلفات امنیتی و بازداشت مشکوک تعدادی از فعالان رسانه‌ای در آستانه انتخابات” را ارائه دهد.

محمدرضا عارف، رئیس فراکسیون امید مجلس ایران نیز روز گذشته با انتقاد از بازداشت مدیران کانال‌های تلگرامی گفت: «اتفاق‌هایی که در راستای بازداشت چند نفر ادمین کانال‌های تلگرامی افتاد، درست نبود و بهتر بود که هرگز این اتفاق‌ها نمی‌افتاد.»

پیش از این نیز الیاس حضرتی، عبدالکریم حسین‌زاده،‌ بهرام پارسایی و محمدعلی وکیلی چهار نماینده مجلس در نامه‌ای به حجت‌الاسلام حسن روحانی، رئیس‌جمهور از بازداشت فعالان تلگرامی و روزنامه‌نگاران در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۳۹۶ انتقاد کرده و خواهان دخالت او برای آزادی بازداشت‌شدگان شده بودند.

دوازدهمین دوره‌ انتخابات ریاست‌جمهوری و پنجمین انتخابات شوراها ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۶ برگزار می‌شود.

به گفته این چهار نماینده، «تمامی افراد دستگیرشده به‌نحوی روزنامه‌نگاران، فعالان سیاسی-مدنی نزدیک به دولت یا مسئولان اداره کانال‌های تلگرامی اصلاح‌طلب و اعتدال‌گرا و حامیان دولت هستند و این در حالی است که مدیران کانال‌های تلگرامی مخالف دولت کاملاً آزاد بوده و با انواع روش‌ها و با توسل به تهمت، دروغ و جعل و تبلیغات منفی، در حال تخریب وجهه دولت هستند.»

مسعود پزشکیان نایب رئیس مجلس روز شنبه ۲۸ اسفند گفت در خصوص این بازداشت‌ها با امین‌حسین رحیمی، مشاور عالی رئیس قوه قضائیه در امور پارلمانی صحبت کرده و او اعلام کرده که بازداشت‌ها از سوی سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انجام شده است.

محمود صادقی، یکی دیگر از نمایندگان مجلس نیز در نامه‌ای به سرلشکر محمدعلی جعفری، فرمانده سپاه پاسداران از این بازداشت‌ها انتقاد کرده و خواهان «حفظ شأن و مراقبت از جایگاه سپاه» شده است.

در همین حال الیاس حضرتی نیز روز گذشته در نامه‌ای از علی لاریجانی خواست از جایگاه خود به عنوان رئیس مجلس برای آزادی فعالان رسانه‌ای بازداشت شده استفاده کند.

مدیرمسئول روزنامه اعتماد در نامه خود نوشته است «در هفته آخر اسفندماه سال ۹۵ تعداد زیادی از فعالان رسانه‌ای و مدیران کانال‌های تلگرامی دستگیر و زندانی شده‌اند و تاکنون اطلاعات و اخباری درباره علت این دستگیری‌ها و مرجع بازداشت‌کننده آنها منتشر نشده است. آگاهان بر این باورند که انگیزه دستگیری این افراد قطعا سیاسی است زیرا همه این ادمین‌های کانال‌های تلگرامی و فعالان رسانه‌ای از یک جریان سیاسی هستند.»

این نماینده مجلس به لاریجانی نوشته است: «در اولین فرصت از مسئولان مرتبط با این دستگیری‌ها دعوت کنید تا با حضور در جمع نمایندگان مجلس توضیح دهند که چرا این افراد دستگیر شده‌اند. تعطیلی کانال‌های تلگرامی اصلاح‌طلب در آستانه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری با چه هدفی انجام شده است؟ مسئول بازداشت این فعالان رسانه‌ای کیست و آنان اکنون در اختیار کدامین نهاد امنیتی قرار دارند؟ روند رسیدگی به اتهامات آنان چگونه پیش می‌رود؟ آیا حقوق شهروندی بازداشت‌شدگان رعایت می‌شود و پرسش‌های فراوان دیگری که در اذهان افکار عمومی مطرح است و باید به آن پاسخ داده شود.»

دیدگاه