ترامپ: اگر به نیروهای ما در عراق آسیبی برسد، تهران بهای بسیار سنگینی می‌پردازد

  • 14 فروردین 1399 - 21:08
ترامپ: اگر به نیروهای ما در عراق آسیبی برسد، تهران بهای بسیار سنگینی می‌پردازد

دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا روز چهارشنبه مدعی شد ایران یا گروه‌های نیابتی تهران در حال برنامه‌ریزی برای حمله به مواضع آمریکا در عراق هستند. دونالد ترامپ در یک پیام تویتری آشکارا نوشت اگر چنین اتفاقی بیفتد ایران هزینه بسیار سنگینی خواهد پرداخت.

وی در توئیت خود نوشت: «طبق اطلاعات و اعتقاد ما، ایران یا گروه‌های نیابتی‌اش در حال تدارک حمله‌ای غافلگیرانه علیه نیروهای آمریکا و یا منافع ما در عراق هستند. اگر چنین اتفاقی بیفتد، ایران هزینه بسیار سنگینی می‌پردازد.»

اواخر هفته گذشته روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی اختصاصی گفته بود که وزارت دفاع آمریکا از نیروهای خود در عراق خواسته برای عملیات علیه نیروهای کتائب حزب الله و حشدالشعبی که مورد حمایت ایران هستند، آماده شوند. با این حال طبق گزارش این روزنامه آمریکایی، فرماندهان نظامی آمریکا هشدار داده‌اند ممکن است این موضوع منجر به جنگ با ایران شود.

از سوی دیگر روز دوشنبه گذشته اعلام شد که آمریکا برای حفاظت از نیروهای خود در عراق سامانه دفاع موشکی پاتریوت مستقر می‌کند. خبرگزاری فرانسه گزارش داده بود که تا کنون دو سامانه به اربیل عراق منتقل شده‌اند و تعدادی نیز اطراف پایگاه عین الاسد نصب می‌شوند.

تصمیم استقرار سامانه پاتریوت در ماه ژانویه و پس از حمله موشکی ایران به پایگاه نظامیان آمریکا در عراق گرفته شده است.

در دور جدید تنش‌ها در منطقه، شب گذشته نیز تلویزیون دولتی سوریه اعلام کرد که دفاع موشکی این کشور «تعدادی موشک» را که از اسرائیل به سمت حمص شلیک شده بود، منهدم کرده است. از سوی دیگر سازمان غیردولتی دیده‌بان حقوق بشر سوریه ضمن تایید حمله اسرائیل، اهداف موشک‌ها را فرودگاه الشریعات اعلام کرد. به گفته این سازمان نیروهای ایرانی در این فرودگاه حضور دارند.

پاسخ ظریف به تهدید ترامپ: ایران جنگی را آغاز نمی‌کند اما به جنگ‌افروزان درس می‌دهد

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران که می‌گوید ایران هیچ نیروی نیابتی در منطقه خاورمیانه ندارد، روز پنجشنبه ۱۴ فروردین در حساب توییتری خود به تهدیدات دونالد ترامپ پاسخ داد.

آقای ظریف در حساب توییتری خود در واکنش به اظهارات رئیس جمهوری آمریکا، او را مورد خطاب قرار داد و نوشت: «دوباره از سوی جنگ‌طلبان همیشگی گمراه نشو. ایران دوستانی دارد؛ اما هیچکس نمی تواند میلیون‌ها نیروی ‘نیابتی’ داشته باشد.»

ظریف همچنین در ادامه توییت خود می‌نویسد: «برخلاف آمریکا که به طور مخفیانه دروغ گفته، تقلب کرده و ترور می‌کند، ایران فقط، آشکارا، اقداماتی دفاعی دارد. ایران هیچ جنگی را آغاز نمی‌کند، اما به آن‌ها که این کار را می‌کنند، درس‌هایی می‌دهد».

دیدگاه