تشکیل ۱۰ دولت با اقلیت مردان؛ زنان در کدام کشورها قدرت سیاسی بیشتری کسب کرده‌اند؟

  • 14 فروردین 1399 - 20:58
تشکیل ۱۰ دولت با اقلیت مردان؛ زنان در کدام کشورها قدرت سیاسی بیشتری کسب کرده‌اند؟

بررسی نقش زنان در عرصه سیاست و مدیریت کلان کشورها نشان می‌دهد که آنها موفق شده‌اند در تعدادی از کشورهای اروپایی و آمریکای مرکزی و جنوبی تعداد بالایی از کرسی‌های وزارت را تصاحب کنند.

زنان در آغاز سال ۲۰۲۰ با جلب اعتماد سیاسی بالا و کسب قدرت اجرایی توانسته‌اند در ۱۰ کشور جهان بیش از ۵۰ درصد اعضاء کابینه دولت‌ها را به خود اختصاص دهند.

۱-اسپانیا

از میان ۱۵ کرسی وزارت ۱۰ کرسی به زنان تعلق گرفته تا ۶۶.۷ درصد قدرت اجرایی و تصمیم‌گیری دولت اسپانیا در اختیار زنان باشد.

۲-فنلاند

فنلاند جوان‌ترین نخست وزیر جهان را دارد. کابینه سانا مارین، نخست وزیر ۳۴ ساله فنلاند دارای ۱۱ وزیر زن است و تنها ۷ کرسی وزارت دولت این کشور در اختیار مردان قرار گرفته است. بدین ترتیب ۶۱.۱ درصد قدرت تصمیم‌گیری کلان و اجرایی فنلاند در اختیار زنان است.

عکس از آسوشیتدپرس
سانا مارین، نخست وزیر ۳۴ ساله فنلاند در کنار آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان و اورزولا فن در لاین، رئیس کمیسیون اروپا

۳-نیکاراگوئه

نیکاراگوئه به عنوان یکی از بزرگترین کشورهای آمریکای مرکزی نخستین کشور غیر اروپایی است که در آن زنان توانسته‌اند، اکثریت دولت را در اختیار بگیرند. در حال حاضر، ۱۰ تن از وزراء کابینه ۱۷ نفری این کشور(معادل ۵۸.۸ درصد) زن هستند.

۴-کلمبیا

دولت کنونی کلمبیا به عنوان چهارمین کشور بزرگ آمریکای جنوبی، دارای ۱۱ وزیر زن است که معادل ۵۷.۹ درصد کابینه ۱۹ نفری این کشور به شمار می‌رود.

۵-اتریش

زنان در اتریش ۵۷.۱ درصد از کرسی‌های وزارت را تصاحب کردند تا از میان ۱۴ سمت اجرایی و تصمیم‌گیری ۸ منصب را در اختیار داشته باشند.

۶-پرو

پرو دومین کشور آمریکای جنوبی است که زنان در آن بالاترین اعتماد سیاسی و اجرایی را جلب کرده‌اند. دولت این کشور متشکل از ۱۱ وزیر زن در مقابل ۹ وزیر مرد است و اکثریت کابینه پرو(۵۵ درصد) در اختیار زنان باشد.

AP
اعضاء کابینه دولت پرو

۷-سوئد

زنان سوئدی نیز ۵۴.۵ درصد قدرت اجرایی این کشور را دارا هستند و بر ۱۲ کرسی از ۲۲ کرسی وزارت در دولت سوئد تکیه زده‌اند.

۸-روآندا

اکثر امور اجرایی و تصمیم گیری‌های سیاسی روآندا به عنوان یکی از کوچک‌ترین کشورهای آفریقای مرکزی نیز در اختیار زنان است. کابینه ۲۸ نفری این کشور شامل ۱۵ وزیر زن(معادل ۵۳.۶ درصد) است.

۹-آلبانی

آلبانی به عنوان یکی از کشورهای کوچک و فقیر اروپای شرقی ۵۳.۳ درصد امور دولت خود را به زنان واگذار کرده و ۸ زن به عضویت کابینه ۱۵ نفری این کشور درآمده‌اند.

۱۰-فرانسه

اکثریت دولت فرانسه با نسبت ۵۲.۹ درصدی نیز در اختیار وزراء زن است. کابینه ۱۷ نفری ادوارد فیلیپ، نخست وزیر، دارای ۹ وزیر زن از جمله فلورانس پارلی به عنوان وزیر دفاع است.

AP
اعضاء کابینه دولت فرانسه

دیدگاه