دادگاه اتحادیه اروپا: خودداری آلمان از دادن ویزا به دانشجوی دختر دانشگاه شریف موجه بود

  • 15 فروردین 1396 - 21:56
دادگاه اتحادیه اروپا: خودداری آلمان از دادن ویزا به دانشجوی دختر دانشگاه شریف موجه بود

دادگاه اتحادیه اروپا تصمیم دولت آلمان در خودداری از صدور ویزای ورود برای یک دانشجوی دختر دانشگاه شریف ایران را تایید کرده است.

به گزارش بی‌بی‌سی، طبق حکم این دادگاه، «دولت‌های عضو اتحادیه اروپا حق دارند با استناد به نگرانی‌های امنیتی از صدور ویزا برای دانشجویان خارجی خوداری کنند و این اقدام ناقض قوانین اروپایی یا معیارهای حمایت از حقوق بشر نیست.»

این حکم به پرونده دادخواست سحر فهیمیان، دانشجوی ایرانی در مورد حکم یک دادگاه آلمانی ارتباط دارد که تصمیم سفارت آن کشور در تهران در خودداری از دادن ویزا به این دانشجو را قانونی و معتبر تشخیص داده بود.

براساس محتوای پرونده، خانم فهیمیان که دانش‌آموخته مقطع کارشناسی ارشد رشته فناوری اطلاعات از دانشگاه صنعتی شریف بود در سال ٢٠١٢ پذیرش ادامه تحصیل در مقطع دکترا را از دانشگاه صنعتی «دارمشتات» آلمان در رشته امنیت سیستم‌های تلفن همراه کسب کرد اما سفارت آلمان در تهران حاضر به صدور ویزا برای او نشد.

دلیل خودداری سفارت آلمان این بود که دانشگاه صنعتی شریف با دولت ایران به خصوص در زمینه تحقیقات نظامی همکاری داشته و به همین دلیل، کشورهای اروپایی محدودیت‌هایی را در زمینه ارتباط با آن وضع کرده بودند. دولت آلمان هم ادامه تحصیل این دانشجو در رشته‌ای حساس مانند امنیت تلفن همراه را که می‌توانست شامل کسب مهارت شنود شود خلاف ملاحظات امنیت ملی این کشور تشخیص داده بود.

در پی خودداری سفارت آلمان از صدور ویزا، این دانشجوی ایرانی با طرح شکایت در دادگاه اداری برلین، ویژه رسیدگی به شکایت از نهادهای دولت فدرال، خواستار تغییر در تصمیم سفارت آن کشور در تهران شد اما دادگاه این تصمیم را موجه دانست.

پس از صدور حکم دادگاه آلمانی، شاکی با مراجعه به دادگاه اتحادیه اروپا در لوکزامبورگ خواستار تجدید نظر در این حکم شد که مورد قبول قرار نگرفت.

دیدگاه