خبرگزاری قوه قضائیه ایران رویترز را یک «بنیاد جاسوسی» نامید

  • 15 فروردین 1396 - 13:25
خبرگزاری قوه قضائیه ایران رویترز را یک «بنیاد جاسوسی» نامید

خبرگزاری میزان وابسته به قوه قضائیه، بنیاد رویترز را به فعالیت‌های «جاسوسی و براندازانه» متهم کرد.

این خبرگزاری روز دوشنبه ۱۴ فروردین در گزارشی که در خصوص نازنین زاغری، زندانی تبعه ایرانی-انگلیسی منتشر کرد، نوشت: «عمده ماموریت تفویض شده از سوی بنیاد تامسون رویترز به نازنین زاغری، پیشبرد پروژه‌های رسانه‌ای و سایبری، برای اهداف براندازانه و جاسوسانه بود؛ زاغری را باید یکی از سرشبکه‌های اصلی موسسات معاند دانست که تحت هدایت و حمایت سرویس‌های رسانه‌ای و جاسوسی دولت‌های بیگانه فعالیت‌های مجرمانه خود را طی سالیان گذشته انجام داده است.»

رویترز یک خبرگزاری بین‌المللی بریتانیایی و زیرمجموعهٔ شرکت تامسون رویترز است. دفتر مرکزی رویترز در لندن قرار دارد و اخبار سراسر دنیا را پوشش می‌دهد. این شرکت در سال ۱۸۵۱ میلادی زمانی که پاول یولیوس رویتر شروع به ارسال خبرهای بازار سهام بین لندن و پاریس کرد بنیان نهاده شد. رویترز در ۱۷ آوریل ۲۰۰۸ با شرکت کانادایی تامسون کورپوریشن ادغام شد و شرکت تامسون رویترز (Thomson Reuters) بنیان نهاده شد. رویترز به ۲۰ زبان در ۹۴ کشور فعالیت می‌کند و بیش از ۲۵۰۰ خبرنگار دارد.

رویترز در ایران نیز دفتر دارد اما اواسط فروردین سال ۱۳۹۱، دولت ایران مجوز مطبوعاتی دفتر رویترز را در تهران به حال تعلیق درآورد. این اقدام پس از آن صورت گرفت که رویترز گزارشی تصویری با عنوان «هزاران زن نینجا به عنوان آدمکش در ایران آموزش می‌بینند» از رزمی‌کاران زن ایرانی منتشر کرد که البته پس از اعتراض‌های ایران و بانوان رزمی‌کار مورد اشاره خبرگزاری رویترز عنوان گزارش خود را به «سه هزار زن نینجا در ایران آموزش می‌بینند» تغییر داد که البته نتیجه‌بخش نبود و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران طی تماسی با دفتر رویترز از ۱۱ نفر از کارکنان دفتر رویترز در تهران خواست کارت‌های مطبوعاتی خودشان را تحویل دهند.

با این حال چند ماه بعد در بهمن ۱۳۹۱ به این خبرگزاری اجازه داده شد تا فعالیت خود را در تهران از سر بگیرد.

همزمان با تعطیلی دفتر رویترز در ایران، سایت جوان‌آنلاین نزدیک به یکی از نهادهای نظامی ایران این خبرگزاری را به استخدام «جاسوس» متهم کرد و نوشت: «رویترز در ماه های اخیر عملاً نقش خود را به عنوان یک رسانه از دست داده و صرفاً به عمله سیاسیون غربی در موثر نشان دادن تبلیغات تحریم های ضد ایرانی تبدیل شده است.»

بر پایه گزارش خبرگزاری میزان، نازنین زاغری «آنطور که خود مدعی شده از حدود چهار سال پیش تا به حال با بنیاد تامسون رویترز همکاری داشته است و مدیریت چندین پروژه آموزشی این بنیاد را در کشورهایی چون لبنان، گرجستان، اردن، مراکش، برمه و برخی از کشورهای آفریقایی برعهده داشته است.»

نازنین زاغری که مقیم بریتانیا بود، فروردین ماه ۱۳۹۵ هنگام بازگشت از ایران توسط سازمان اطلاعات سپاه ثارالله کرمان در فرودگاه امام خمینی تهران بازداشت شد. ماموران پاسپورت او و دختر دو ساله‌اش را توقیف کردند و خانم زاغری را به کرمان بردند.

غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضاییه ایران، روز یکشنبه سوم بهمن ۱۳۹۵ اعلام کرد که حکم پنج سال زندان نازنین زاغری رتکلیف تایید شده است. خانم زاغری به حکم پنج سال زندان دادگاه بدوی در شهریور ماه ۱۳۹۵ اعتراض کرده بود. مقام‌های قضایی تاکنون اتهام زاغری را رسما اعلام نکرده‌اند اما سپاه ثارالله کرمان می‌گوید که نازنین زاغری «با عضویت در شرکت ها و موسسات بیگانه در طراحی و اجرای پروژه های رسانه ای و سایبری با موضوع براندازی نرم نظام مقدس جمهوری اسلامی مشارکت داشته است.  نامبرده یکی از سرشبکه های اصلی موسسات معاند بوده که تحت هدایت و حمایت سرویس های رسانه ای و جاسوسی دولت های بیگانه فعالیت های مجرمانه خود را طی سالیان گذشته انجام داده است.»

مونیک ویلا، رئیس بنیاد خیریه تامسون رویترز سال گذشته در بیانیه‌ای ضمن رد اتهامات نازنین زاغری گفت: «نازنین بین سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۰ در یک پست رده پائین به عنوان دستیار آموزشی در بنیاد خیریه بخش جهانی بی‌بی‌سی کار کرده بود.»

به گفته او «همسر نازنین (ریچارد رتکلیف) هم جاسوس نیست بلکه یک حسابدار معتبر در بریتانیاست. من کاملا اطمینان دارم که نازنین بی‌گناه است و می‌خواهم حمایت کامل خود را از او و خانواده‌اش اعلام کنم که یک چنین شرایط دشورای را طی می‌کنند.»

سخنگوی وزارت امور خارجه بریتانیا نیز روز گذشته از صحبت‌های «توبیاس الوود» وزیر امور خاورمیانه بریتانیا ، وزیر خارجه و نخست وزیر این کشور در مورد آزادی زاغری با مسئولان ایرانی خبر داد.

او گفته است: «ما به تلاش‌هایمان برای دسترسی بریتانیا به زاغری ادامه می‌دهیم و آماده‌ایم که دختر او را در امنیت کامل در صورتی که درخواست کنند به بریتانیا برگردانیم.»

دیدگاه