دعوت تشکل‌های دانشجویی از رئیسی برای حضور در انتخابات

  • 15 فروردین 1396 - 9:21

به گزارش رسانه‌های ایران ۶۰ دفتر اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان، در نامه‌ای از ابراهیم رئیسی خواسته‌اند که خود را برای دوازدهمین دوره‌ی انتخابات ریاست جمهوری نامزد کند.

“خبرگزاری تسنیم” در گزارشی به تاریخ ۱۴ فروردین ۹۶ نامه‌ اتحادیه‌ی جامعه‌ی اسلامی دانشجویان به ابراهیم رئیسی را منتشر کرده است. این تشکل‌از او خواسته که خود را نامزد انتخابات ریاست جمهوری کند.

در این نامه آمده: «اکنون شرایط زمانه به گونه‌ای است که در سطح مدیریت کشورمان حضور نیروهای مومن، انقلابی و متعهد بیش از پیش احساس می‌شود… تا به جای کدخدا، خدا را محور قرار داده و به درد مظلومان و محرومان برسد».

نویسندگان نامه که خود را “دفاتر بزرگ‌ترین تشکل دانشجویی” خوانده‌اند، ضمن اشاره به “شرایط حساس منطقه و حمله‌ی سیاسی و اقتصادی دشمنان” تصریح کرده‌اند که “پافشاری بر اصول و آرمان‌ها، اقتدار ایران اسلامی را رقم خواهد زد”.

آنان “عزتمندی ملت شریف ایران” را در گرو “تفکر و فعالیت انقلابی” دانسته و از ابراهیم رئیسی به عنوان “فردی مومن و انقلابی” دعوت کرده‌اند که با حضور در انتخابات “گام مستحکمی در راستای آرمان‌های انقلاب اسلامی” بردارد.

گفته می‌شود که ابراهیم رئیسی، گزینه‌ی مورد توافق بیشتر اصولگرایان برای رقابت با حسن روحانی است. اما خود او اخیرا اعلام کرده بود که مسئولیت کنونی خود را از هر کاری مهم‌تر می‌داند. رئیسی که داماد احمد علم‌الهدی امام جمعه‌ی مشهد است، در حال حاضر تولیت آستان قدس رضوی را برعهده دارد.

پیش‌تر گفته شده بود که تشکل اصولگرای “جمنا” (جبهه‌ی مردمی نیروهای انقلاب) رئیسی را نامزد نهایی خود برای ورود به رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۹۶ معرفی کرده است، اما این خبر بعدا تکذیب شد.

اصولگرایان که در رقابت‌های انتخاباتی سال ۹۲ شکست خوردند، تلاش می‌کنند امسال چهره‌ی شاخص تازه‌ای را برای رقابت با حسن روحانی به میدان بفرستند.

“کاندیداتوری رئیسی قطعی است”

در حالی که خود رئیسی ورود به رقابت‌های انتخاباتی را تکذیب کرده، پرویز امینی، تحلیلگر خبرگزاری تسنیم در یادداشتی که روز ۱۴ فروردین درباره‌ی “مزیت‌های سید ابراهیم رئیسی” در این رسانه منتشر شده، نوشته است که کاندیداتوری رئیسی برای انتخابات ریاست جمهوری قطعی است.

این تحلیلگر سیاسی به این “مزیت‌ها” اشاره کرده و از جمله “توانایی در جذب بدنه‌ی ایدئولوژیک منتقد و مخالف روحانی” را یکی از آنها دانسته است. به گفته‌ او، “ظرفیت رئیسی” به او اجازه می‌دهد که بتواند شکاف‌های درون اصولگرایان “جمنا” را پر کند.

امینی همچنین معتقد است که با کاندیداتوری رئیسی، تعدد نامزدها در بین رقبای روحانی تعدیل می‌شود و بخش اعظم نامزدهای کنونی از میدان رقابت کنار خواهند رفت.

او همچنین “بکر و مصرف‌نشدگی رئیسی در فضای اجتماعی و سیاسی” را از دیگر مزیت‌های او می‌داند و همچنین به نداشتن تجربه‌ی منفی و بازدارنده در حوزه‌ی “اقتصاد و فساد” اشاره می‌کند که به گفته‌ی او “کانون ضعف‌های روحانی” است.

تحلیلگر تسنیم همچنین با اشاره به مسئولیت فعلی رئیسی در آستان قدس رضوی می‌نویسد که این جایگاه باعث می‌شود رئیسی با “رویکرد مردمی و محرومیت‌نوازی” استعداد جلب “طبقات ضعیف و مستضعف اجتماعی”، یعنی گسترده‌ترین طبقات ناراضی از حسن روحانی را داشته باشد.

رئیسی ۵۵ ساله است و پیش از انتصاب به تولیت آستان قدس رضوی، دادستان کل ایران، معاون اول قوه قضائیه و رئیس سازمان بازرسی کل کشور بوده است. رئیسی پس از درگذشت آیت الله واعظ طبسی در اسفندماه ۱۳۹۴ به تولیت آستان قدس منصوب شد. اگر او بخواهد وارد کارزار انتخابات شود، باید از مقام کنونی خود کناره‌گیری کند.

 

دیدگاه