ایران جعبه‌های سیاه هواپیمای اوکراینی را برای بازخوانی به کی‌یف تحویل می‌دهد

  • 28 دی 1398 - 20:23
ایران جعبه‌های سیاه هواپیمای اوکراینی را برای بازخوانی به کی‌یف تحویل می‌دهد

ایران جعبه‌های سیاه هواپیمای ۷۳۷ خطوط هوایی اوکراین را که به گفته تهران بر اثر شلیک سهوی پدافند موشکی سپاه سرنگون شد برای بازخوانی به کی‌یف می‌‌فرستد.

به گزارش یورو نیوز، حسن رضایی فر، مدیرکل بررسی سوانح سازمان هواپیمایی کشوری گفته که پیشتر نشست‌هایی با کارشناسان اوکراینی در تهران برگزار شده و با توجه به آنکه اطلاعات جعبه‌‌های سیاه در داخل کشور خوانده نمی‌شود بنا به درخواست مقامات اوکراینی جعبه‌ها به کی‌یف منتقل خواهد شد.

آقای رضایی فر در ادامه با طرح احتمال ارسال جعبه‌های سیاه به فرانسه که پیشتر از سوی برخی خبرگزاری‌ها عنوان شده بود،‌ یادآور شده است: «با استفاده از تخصص کشورهای فرانسه، کانادا و آمریکا سعی می‌کنیم FDR -هواپیما- را در شهر کی‌یف بازخوانی کنیم،‌ اگر این کار موفقیت آمیز نباشد جعبه سیاه به کشور فرانسه انتقال داده می شود.»

ایران پیشتر اعلام کرده بود اگر موفق به بازخوانی اطلاعات جعبه‌های سیاه هواپیما نشود آنها را به شرکت بوئینگ به عنوان سازنده هواپیما و یا دولت آمریکا نخواهد داد.

«وادیم پریستایکو» وزیر امور خارجه اوکراین نیز روز جمعه طی سخنانی که در پارلمان کشورش ایراد شد،‌ اعلام کرده بود که ایران برای ارسال جعبه‌های سیاه هواپیمای حادثه دیده در تهران به کی‌یف اعلام آمادگی کرده است.

آقای پریستایکو تصریح کرده بود: تیم مشترک کارشناسان ایرانی، کانادایی و اوکراینی در محل به جعبه‌های سیاه دسترسی پیدا خواهند کرد و قرار است پس از آن طرف ایرانی آنها را به اوکراین منتقل کند.»

جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا که ده‌ها نفر از شهروندان کشورش در این حادثه جان باختند طی روز‌های اخیر بارها بر انجام تحقیقات کامل و مستقل برای روشن شدن تمام ابهام‌های موجود در خصوص چگونگی روی دادن این فاجعه تاکید کرده است. وی روز جمعه نیز اعلام کرده بود که ایران باید جعبه‌های سیاه هواپیما را برای تحقیقات بیشتر به فرانسه ارسال کند.

صبح چهارشنبه ۱۸ دی ۱۳۹۸ در جریان شلیک پدافند سپاه به هواپیمای تهران – کی‌یف ۱۷۶ مسافر و کادر پروازی این هواپیما کشته شدند.

از این تعداد ۱۴۷ تن ایرانی و بقیه هم غیرایرانی بودند. حدود ۸۰ تن از مسافران ایرانی نیز تابعیت دوگانه داشتند.

سرنشینان هواپیما شامل ۹ خدمه، ۷۰ مرد، ۸۱ زن ، ۱۵ کودک و یک نوزاد بودند.

دیدگاه