نماینده مجلس: هواپیمای اوکراینی برای پرواز سه بار از پدافند هوایی اجازه گرفت

  • 23 دی 1398 - 14:03
نماینده مجلس: هواپیمای اوکراینی برای پرواز سه بار از پدافند هوایی اجازه گرفت

ابوالفضل موسوی بیوکی، نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس در خصوص هواپیمای اوکراینی گفت: «مدیران سازمان هواپیمایی در این رابطه اعلام کردند که برج مراقبت برای هر هواپیمایی که از روی زمین بلند می‌شود، در سه مرحله از پدافند هوایی اجازه می‌گیرد و در رابطه با هواپیمای اوکراینی نیز مراحل سه‌گانه مجوز انجام شده بود.»

هواپیمای اوکراینی روز چهارشنبه ۱۸ دی از فرودگاه تهران به مقصد کی‌یف پایتخت اوکراین به پرواز درآمد اما حدود ۵ دقیقه پس از پرواز هدف موشک پدافند سپاه قرار گرفت و تمام ۱۷۶ مسافر و تیم پرواز کشته شدند. از این تعداد ۱۴۷ تن ایرانی و بقیه هم غیرایرانی بودند. حدود ۸۰ تن از مسافران ایرانی نیز تابعیت دوگانه داشتند.

سرنشینان هواپیما شامل ۹ خدمه، ۷۰ مرد، ۸۱ زن ، ۱۵ کودک و یک نوزاد بودند.

ابوالفضل موسوی بیوکی افزود: «اظهارات و گزارش‌های مسئولان سازمان هواپیمایی نشان می دهد که یک فرماندهی واحد برای مدیریت بحران در این حوزه وجود نداشته، از این رو اگر اتاق عملیات متمرکز و هماهنگ بود، شاید سانحه سقوط هواپیما رخ نمی داد.»

مسئولان سپاه گفته اند چون چهارشنبه به پایگاه های آمریکا در عراق حمله کرده بودند، احتمال حمله متقابل آمریکا وجود داشته و به همین دلیل پدافندها آماده باش بودند و پدافند نزدیک فرودگاه امام هواپیمای اوکراینی را موشک کروز تشخیص داده و به سمتش شلیک کرده.

مقامات اوکراین و کانادا خواهان اجرای عدالت در این خصوص شده اند. اوکراین می‌گوید که حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران به همتای اوکراینی‌اش قول داده که عوامل اصابت موشک به هواپیمای مسافربری ساقط شده، مجازات شوند.

در سه روز ابتدای این رخداد، مقامات ایران تاکید می کردند که این هواپیما بر اثر نقص فنی سقوط کرده اما ستاد کل نیروهای مسلح ایران سه روز پس از این رخداد، روز شنبه ۲۱ دی در بیانیه ای اعلام کرد که این هواپیما بر اثر بروز خطای انسانی و به صورت غیر عمد، مورد اصابت قرار گرفته.

در همین حال علی ربیعی سخنگوی دولت روحانی نیز گفته: هیچ یک از مقامات دولت از جمله شخص رئیس‌جمهور تا عصر روز جمعه (۲۰ دی) از علت اصلی سقوط هواپیما که همان آتش پدافند غیرعمدی خودی بوده، مطلع نبودند. از عصر روز جمعه که رئیس‌جمهور از موضوع مطلع شد، دستور تشکیل شورای عالی امنیت ملی را داد که منجر به صدور بیانیه ستاد کل نیروهای مسلح و بیانیه رئیس‌جمهوری در این خصوص شد.

دیدگاه