ستادکل نیروهای مسلح ایران: هواپیمای اوکراینی با اصابت موشک سقوط کرد

  • 21 دی 1398 - 7:46
ستادکل نیروهای مسلح ایران: هواپیمای اوکراینی با اصابت موشک سقوط کرد

ستادکل نیروهای مسلح ایران در بیانیه ای اعلام کرد که روز چهارشنبه هجدهم دی خطای انسانی باعث شلیک موشک به سمت هواپیمای اوکراینی و سقوط آن در اطراف تهران شده.این ستاد ضمن عذرخواهی گفته که مقصران این خطا به سازمان قضایی نیروهای مسلح معرفی می شوند.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، در بیانیه ستادکل نیروهای مسلح ایران آمده: در ساعات پس از انجام عملیات موشکی [ایران به پایگاه آمریکا در عراق]، پروازهای جنگی نیروهای آمریکایی در پیرامون کشور افزایش یافته و برخی اخبار نیز از مشاهده اهداف هوایی به سمت مراکز راهبردی در کشور به واحدهای دفاعی واصل و اهداف متعددی در برخی صفحات رادار مشاهده شد که موجب حساسیت بیشتر در مجموعه‌های پدافند هوایی گردیده است. در چنین شرایط حساس و بحرانی، پرواز شماره ۷۵۲ خطوط هوایی اوکراین از فرودگاه امام خمینی حرکت نموده و درهنگام چرخش، کاملاً در حالت نزدیک شونده به یک مرکز حساس نظامی سپاه و در ارتفاع و شکل پروازی یک هدف متخاصم قرار می‌گیرد که در این شرایط بر اثر بروز خطای انسانی و به صورت غیر عمد، هواپیمای مذکور مورد اصابت قرار گرفته که متاسفانه موجب به شهادت رسیدن جمعی از هموطنان عزیز و جان باختن تعدادی از اتباع خارجی می گردد.

این بیانیه افزوده: ستاد کل نیروهای مسلح ضمن عرض تسلیت و اظهار همدردی با خانواده‌های داغدار هم وطن و جان باختگان اتباع سایر کشورها و عذرخواهی به خاطر خطای انسانی پیش آمده، اطمینان کامل می دهد با پیگیری انجام اصلاحات اساسی در فرآیندهای عملیاتی در سطح نیروهای مسلح امکان تکرار این گونه خطاها را غیر ممکن ساخته و بلافاصله مقصر آن را به سازمان قضایی نیروهای مسلح معرفی نماید تا با خطا های صورت گرفته برخورد قانونی صورت گیرد.

در پی شلیک موشک به هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ که از تهران عازم کیف پایتخت اوکراین بود، همه سرنشینان هواپیما شامل ۹ خدمه، ۷۰ مرد، ۸۱ زن ، ۱۵ بچه و یک نوزاد جان باختند.

پیش از این نیز مقامات برخی کشورها از جمله آمریکا، بریتانیا، هلند، استرالیا، کانادا و اوکراین گفته بودند که این هواپیما بر اثر اصابت موشک سقوط کرده. در این خصوص فیلم‌هایی نیز منتشر شده که نشان می دهد هواپیما مورد اصابت موشک قرار گرفته.

دیدگاه