تاکید نایب رییس فراکسیون امید بر معرفی «نامزد احتیاطی» در انتخابات ریاست‌جمهوری

  • 14 فروردین 1396 - 8:18
تاکید نایب رییس فراکسیون امید بر معرفی «نامزد احتیاطی» در انتخابات ریاست‌جمهوری

درحالیکه که برخی از اصلاح طلبان معرفی «نامزد پوششی» در کنار حسن روحانی برای انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ را منتقی دانسته‌اند، نایب رییس فراکسیون امید بار دیگر تاکید کرد که اصلاح طلبان برای اتفاقات احتمالی باید«نامزد احتیاطی» داشته باشند.

محمدرضا تابش، روز یک شنبه، ۱۳ فروردین، درمصاحبه با خبرگزاری ایلنا گفت «من از لفظ پوششی استفاده نمی‌کنم و همیشه گفته‌ام و اعتقاد دارم که باید برای اتفاقاتی که ممکن است در جریان انتخابات پیش بیاید، اصلاح‌طلبان باید نامزد احتیاطی داشته باشند».

او اضافه کرده‌است «اگر بنا بر مناظره باشد، در صورت تعدد نامزدهای اصولگرایان، نامزدهای احتیاطی می‌تواند کمک کار روحانی باشند و بعضی سوال‌ها که جناح رقیب مطرح می‌کنند را آنها پاسخ دهند و به نوعی کار بین آنها و روحانی تقسیم شود».

پیشتر برخی از چهره‌های اصلاح‌طلب از جمله مرتضی الویری ضمن تأکید بر حمایت از حسن روحانی اعلام کرده بودند که اصلاح‌طلبان به دلایلی مانند احتمال نامزد نشدن، رد صلاحیت و رأی نیاوردن آقای روحانی، باید در کنار او «نامزد پوششی» معرفی کنند.

به گفته آقای الویری، هدف از معرفی «نامزد پوششی» رقابت با آقای روحانی نیست، بلکه برای خالی نبودن دست این جریان سیاسی در «بزنگاه» احتمالی‌ است.

با این حال غلامرضا انصاری، از چهره‌های اصلاح طلب و عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت، روز ۱۹ اسفند خبر داده بود که در جلسه شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان با آقای روحانی «برخی از اطرافیان روحانی از این پیشنهاد استقبال نکرده و معتقد بودند حضور انفرادی آقای روحانی در جریان تبلیغات تأثیر مثبت و بیشتری دارد».

در همین حال محمدرضا عارف، رئیس شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان، روز یک شنبه، ۲۲ اسفند سال گذشته، خبر داده بود که این شورا در جلسه خود از «بین پیشنهادات مختلفی» که مطرح شده بود، حسن روحانی را «به اتفاق آرا» به عنوان «نامزد قطعی جریان اصلاح طلبان» انتخاب کرد.

عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان، اعلام کرده که این شورا همواره صلاحیت رؤسای جمهوری «مستقر» را نیز در دوره دوم نامزدی آنان بررسی می‌کند و «هیچ تضمینی» نیست که رئیس‌جمهوری «مستقر» دوباره تأیید صلاحیت شود.

برخی چهره‌های اصلاح‌طلب از جمله فیض‌الله عرب ‌سرخی، عضو سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی، هدف از مطرح شدن بحث رد صلاحیت حسن روحانی را «تضعیف روحیه اصلاح‌طلبان» دانسته‌اند.

جریان مقابل اصلاح طلبان یعنی گروه‌های اصولگرا هنوز نامزد و یا نامزدهای نهایی خود را برای انتخابات ریاست جمهوری اعلام نکرده‌اند.

هر چند گروه «جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی» اوایل دی ماه ۹۵ اعلام موجودیت کرده و نمایندگانی از برخی از گروه‌های اصولگرا در آن حضور دارند اما برخی از گروه‌های اصولگرا از جمله جبهه پایداری اعلام کرده‌اند که خود به دنبال «نامزد اصلح» خواهند بود.

بر اساس گزارش رسانه های اصولگرا، دومین مجمع ملی جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی پنج‌شنبه ۱۷ فروردین برگزار می‌شود و از میان ۱۴ نامزد اولیه این گروه پنج نفر دوباره انتخاب خواهند شد.

ابراهیم رئیسی، مهرداد بذرپاش، سعید جلیلی، حمیدرضا حاجی‌بابایی، محمد خوش‌چهره، محسن رضایی، علیرضا زاکانی، محمدمهدی زاهدی، عزت‌الله ضرغامی، پرویز فتاح، رستم قاسمی، محمدباقر قالیباف، مصطفی میرسلیم و علی نیکزاد، ۱۴ نامزد این گروه هستند.

درهمین حال وب سایت انتخاب، روز یک شنبه، به نقل از« منابع نزدیک» به تولیت آستان قدس رضوی، اعلام کرد که ابراهیم رئیسی، روز ۱۸ فروردین تصمیم خود را برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری اعلام خواهد کرد.

ابراهیم رئیسی در اسفند ۹۴ و پس از درگذشت آیت الله واعظ طبسی از سوی رهبری به سمت تولیت آستان قدس رضوی منصوب شد.

انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری و پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا در ۲۹ اردیبهشت ۹۶ به طور همزمان برگزار می‌شود.

دیدگاه