آزادی برخی از بازداشت‌شدگان اعتراضات شیراز

  • 07 آذر 1398 - 12:02
آزادی برخی از بازداشت‌شدگان اعتراضات شیراز

حجت الاسلام سیدکاظم موسوی، رئیس کل دادگستری فارس خبر داده که «تعداد زیادی» از بازداشت‌شدگان اعتراضات اخیر شیراز آزاده شده‌اند. این مقام قضایی در خصوص آمار بازداشت‌شدگان و آمار آزادشدگان جزییات بیشتری اعلام نکرده.

او گفته افرادی که «گناه کمتری» داشته‌اند، آزاد شده‌اند.

رئیس کل دادگستری فارس در گفت وگو با سایت شیرازه افزوده که وضعیت بقیه بازداشت‌شدگان که آزاده نشده‌اند، مشخص شده و به پرونده آن‌ها رسیدگی خواهد شد.

تاکنون در خصوص آمار بازداشت‌شدگان و کشته شدگان اعتراضات شیراز و صدرا جزییاتی اعلام نشده. با این حال برخی منابع آمار بازداشت شدگان در شیراز و صدرا را بیش از ۳۰۰ نفر و کشته شدگان را نیز بیش از ۱۵ تن اعلام کرده‌اند.

در همین حال به گزارش روزنامه اعتماد، سیدحسین نقوی‌حسینی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفته که در جریان ناآرامی‌های آبان ۱۳۹۸ که ۲۸ استان را فراگرفت بیش از هفت هزار نفر در کشور بازداشت شده‌اند.

این اعتراضات به دنبال افزایش نرخ بنزین از هزار تومان به سه هزار تومان در بیش از ۱۰۰ شهر ایران رخ داد.

یک منبع امنیتی به خبرگزاری ایرنا گفته که گسترده‌ترین اعتراضات اخیر در شیراز رخ داده، به گونه‌ای که همزمان ده‌ها نقطه این کلانشهر به صحنه اعتراضات تبدیل شد.

در اعتراضات پیش از این که در سال‌های گذشته در شیراز رخ می‌داد، کانون اعتراضات عمدتاً در یکی دو خیابان بود اما در اعتراضات آبان ۹۸ این اعتراضات از شمال و مرکز شیراز تا جنوب را فرا گرفت. این گستردگی نشان می‌دهد که طیف معترضان شامل اقشار مختلف جامعه بوده.

تحلیلگران بر این باور هستند که این اعتراضات ریشه‌های اجتماعی و اقتصادی داشته.

دیدگاه